Google ziet een backlink als een stem op een website. Wanneer iemand een link plaatst wil diegene eigenlijk zeggen “Ik stem op deze website of pagina”. Men plaatst echter niet zomaar een verwijzing naar je site, maar doet dit omdat je echt wat te zeggen hebt. Als je die natuurlijke verwijzing hebt gescoord is dit heel goed voor je website, wordt je meer gezien als autoriteit en wordt je uiteindelijk beter gevonden. Links worden soms ook ingekocht. ‘Een link is toch een link?’ hoor ik je denken. Het belangrijkste verschil tussen een ‘goede’ link en een ‘slechte’ link is autoriteit. Hieronder leg ik je uit wat (online) autoriteit is en hoe link dichtheid en link context de naakte waarheid vertellen over de kwaliteit van een internetpagina.
In het artikel ‘De Noodzaak van creatieve linkbuilding’ quote ik Rand Fishkin, oprichter van SEO tool Moz en oprichter van Audience Research tool SparkToro. Op het gebied van SEO is hij een enorme autoriteit vanwege zijn jarenlange werkervaring. Hij heeft laten zien dat hij veel kennis en ervaring heeft met SEO en dat hij dat heel actief uit kan dragen. Veel mensen vinden dat ook en bevestigen dat. Online autoriteit gaat hier zeer zeker ook over. Het zorgt ervoor dat je website wordt gezien als een betrouwbare bron van informatie. Met een sterkere autoriteit zal je positie op Google ook worden versterkt.
Autoriteit is eigenlijk een containerterm. Binnen deze noemer kijkt Google naar heel veel factoren. Het kijkt onder andere naar je backlinks, de industrie waar je in zit, welke (en hoeveel) digitale concurrentie je hebt en, volgens Search Engine Journal, nog ongeveer 200 andere ranking factors.
Deze ranking factors bepalen heel erg of je een kans van slagen hebt. De ene website gaat bijvoorbeeld over een auto kopen. Wellicht kun je je voorstellen dat het door de extreme digitale concurrentie erg moeilijk is om zonder heel veel moeite, en backlinks, hoog in Google te komen. In de afbeelding hieronder zie je dat de zoektermen een hele hoge KD, Keyword Difficulty, hebben en daardoor extreem veel concurrentie hebben op dit zoekwoord.
Een andere website gaat bijvoorbeeld over hondenjassen en is het, voornamelijk door een lage Keyword Difficulty, veel makkelijker om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.
Bij het kijken naar backlinks en de website waar je de link wilt laten plaatsen zijn er verschillende stukjes data die belangrijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de betrouwbaarheid (Trust flow) van een website, de linkwaarde (Citation flow) van een website en het aantal backlinks dat de website heeft. Voor Onder ziet dit er zo uit:
In de ideale wereld wil je dat de betrouwbaarheid en de linkwaarde even hoog zijn. Helaas is dit bijna nooit zo en zul je vaak bovenstaande situatie tegenkomen. Als de betrouwbaarheid lager is dan de linkwaarde betekent dit dat er veel backlinks zijn die je website geen goed doen. Maar hoe komt dat?
Je kunt je wellicht voorstellen dat een startpagina veel minder autoriteit heeft dan een blog. Een startpagina heeft alleen maar links, terwijl een blog echt waarde probeert toe te voegen. Dit zie je simpel in link context en link density. Hoe zorg je dat je een link krijgt op een plek waar niet al tal van andere links op staan?
Om je eindelijk uit je lijden te verlossen geef ik een definitie van de twee termen:
Link density staat voor link dichtheid en vertelt het iets over de hoeveelheid links en het type links (intern of extern) die op een pagina worden gevonden.
Link context laat meer zien wat voor informatie er om een link heen staat. Spoiler alert: Je moet wel backlinks hebben om de link density en de link context te kunnen zien.
In bovenstaande afbeelding zie je heel duidelijk een natuurlijk verkregen backlink. Dutchcowboys.nl heeft de blog over duplicate content overgenomen en linkt hierin naar Onder.nl. Zie je hoe rustig het plaatje aan de rechterkant eigenlijk is? Hieronder nog een paar voorbeelden van link density en link context.
Zie je hoe deze ‘link density charts’ vol zitten met blauw en gele streepjes? Dit laat de plaats en de verhouding zien tussen links en andere informatie op een pagina. Die kleurtjes laten een verschil zien tussen de interne links (blauw) en de externe links (geel). Kun je al raden welk figuur de startpagina is en welk figuur het BBC artikel is?
Naast dat het er ook zeer vrolijk uitziet helpt het je om snel onderscheid te zien in een lijst met backlinks. Tijdens het scrollen zie je steeds sneller wat goede backlinks zijn en wat de spammy startpagina links zijn. Deze ‘chart’ is vooral heel behulpzaam bij een concurrentie analyse zodat je weet welke websites van de concurrent je op je lijst moet zetten.
Nu je dit artikel hebt gelezen weet je hoe een goede backlink eruit ziet. Je wil het liefste de links met meest natuurlijke context en de laagste link dichtheid op de pagina. Dit betekent echter niet dat je alle pagina’s met een hoge link dichtheid, betaalde gastblogs en alle andere onnatuurlijke verwijzingen links moet laten liggen (pun intended). Een linkprofiel is een complexe verzameling aan links en lage hoeveelheden startpagina links kunnen voor de beginnende website, in de vorm van pillow links, nog steeds een waardevolle toevoeging zijn aan het linkprofiel.
Met deze uitleg zal er vast een wereld voor je opengaan. Meer weten over je linkprofiel? Lees dan ook ons artikel met 9 linkbuildingtips en zie hoe je verder kunt bouwen aan de autoriteit van jouw website.
Wil jij hulp krijgen met jouw SEO? Ga dan voor ons SEO adviestraject! Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|