Kalender met kroontje en jaartal 2023

Jaartallen en SEO

Vandaag is het Koningsdag! Maak jij elk jaar een nieuwe pagina voor dit (of een ander) evenement? Dan heb je inmiddels al 10 pagina’s! Ontdek hier hoe je jaartallen en SEO handig kunt combineren. Ook geschikt voor blogs en categoriepagina’s.

Jaartal in je meta titel – Doen!

Met een jaartal in je titel laat je zien dat je content actueel is. Het is een goede manier om je CTR te verhogen. Dan moet je natuurlijk wel het huidige jaartal gebruiken. Anders is het juist een reden om niet naar jouw site door te klikken, maar naar een website met een actueler jaartal.

Jaartal in meta titel

Je klikt sneller door naar de website met het huidige jaartal

Je ziet dat sommige branches hier volop gebruik van maken, zoals websites over ‘mobiele airco’. Maar ik zie nog genoeg branches die het niet doen, dus je hebt volop kans om eruit te springen in de zoekresultaten met een jaartal.

Zoekresultaat mobiele airco

Sommige branches gebruiken volop het jaartal in de meta titel

Vergeet niet om het jaartal op tijd weer aan te passen. Jaartallen in meta titels vind je eenvoudig via de Google zoekbalk. Typ: ‘site: jouwsitenaampuntnl 2022’ en je ziet direct alle pagina’s met 2022 in de meta titel.

Jaartal in de URL – Liever niet

Heb je een jaarlijks terugkerend evenement, dan kun je elk jaar een nieuwe URL aanmaken. Na een aantal jaren, heb je een verzameling met pagina’s die heel erg op elkaar lijken, zoals dit:

  • /koningsdag-2020/
  • /koningsdag-2021/
  • /koningsdag-2022/
  • /koningsdag-2023/

Als je pagina’s nauwelijks uniek zijn, loop je het risico dat zoekmachines dit als duplicate content zien. Bovendien moet je elk jaar met je nieuwe URL helemaal opnieuw SEO waarde opbouwen. De oudere URL’s verliezen juist SEO waarde, omdat er in 2023 niet veel mensen meer naar Koningsdag 2020 zoeken en omdat zoekmachines meer waarde hechten aan content die regelmatig een update krijgt.

Kun je de oude pagina’s dan geen 301-redirect geven? Jazeker, dat kan, maar dan raak je steeds een stukje SEO waarde kwijt. Een 301-redirect geeft namelijk nooit 100% van de SEO waarde door. Geef een pagina met een terugkerend thema dus een URL zonder jaartal en geef deze elk jaar een update. Het jaartal zet je dan alleen in de meta titel, zoals hierboven uitgelegd.

Evenement voorbij? Online laten!

Denk je: “Dit evenement is voorbij, dat hoeft niet meer op de website te staan.”? Hou het dan toch online. Want verwijder je de pagina, dan ben je al je SEO waarde kwijt. Erger nog; het wordt een 404-pagina. Haal de pagina gewoon uit je navigatie. Voor de verdwaalde bezoeker die rechtstreeks via Google op je pagina komt, plaats je een melding. “Koningsdag 2023 is afgelopen. Hou deze pagina in de gaten voor nieuwtjes over Koningsdag 2024.”

Je ziet dit bij Black Friday bijvoorbeeld ook. Hoewel het pas over een halfjaar is, zijn er nu al pagina’s voor 2023. De webshop asos.com heeft dat creatief opgelost met een tekst: “Het slechte nieuws is dat je onze grootste Black Friday kleding deals tot nu toe hebt gemist. (…) MAAR je kunt je nu alvast lekker voorbereiden op Black Friday 2023.” Met een link naar de outlet.

Zoekresultaat Black Friday

Gooi oude pagina’s niet weg, maar bereid ze voor op volgend jaar

Pas de publicatiedatum aan

Heb je de pagina van vorig jaar een update gegeven? Let dan ook op de publicatiedatum! Het is natuurlijk jammer als daar een oude datum blijft staan.

Zoekresultaat met publicatiedatum

Publicatiedatum in de zoekresultaten

Eerlijk is eerlijk, dit voorbeeld vond ik op pagina 4 van de zoekresultaten en deze pagina’s hebben geen update gekregen. Maar stel je voor dat je deze pagina’s gaat actualiseren. Publiceer ze dan opnieuw met de huidige datum. Of gebruik Structured Data die automatisch updatet, zoals schema markup voor Article of Event.

Veel plezier

Ga je nog Koningsdag vieren? Dan wens ik je veel plezier. En lees je dit blog op een ander moment? Ook dan wens ik je veel plezier met deze SEO-tips. Nog even één ding: schrijf je hiernaast in voor onze nieuwsbrief om geen SEO tips meer te missen.

Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een incompany SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van incompany SEO trainingen? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.