Reddit steeds prominenter in Google: wat betekent dit voor SEO?

Het regende al een tijdje klachten over de kwaliteit van de zoekresultaten van Google. Als gebruiker heb je dan twee opties: overstappen op een andere zoekmachine (maar welke?) of je zoekopdrachten aanpassen om toch te vinden wat je zoekt. En zo geschiedde. 

Mensen begonnen hun zoekopdrachten steeds vaker aan te vullen met + Reddit. Hierbij kun je denken aan commerciële vragen als ‘beste draagzak voor pasgeborenen reddit’ maar ook medische vragen als ‘hoe lang kan een teek blijven zitten reddit’ en alles daartussenin.

Dat moet Google ook zijn opgevallen, want sinds de ‘Hidden Gems’ update in november worden Reddit en andere websites met user-generated content steeds vaker vertoond in de zoekresultaten. Wat betekent dit voor SEO? En moet je als bedrijf nu ook ‘iets’ met Reddit?

Navigeer naar:

De zichtbaarheid van Reddit in de zoekresultaten

Google is dus al enige tijd bezig de zichtbaarheid te vergroten van websites met user-generated content, ofwel content wat door gebruikers is gemaakt. Reddit lijkt hier enorm van te profiteren.

Marketingbureau Amsive schreef eerder al over de explosieve groei van Reddit in de VS. De organische zichtbaarheid steeg met maar liefst 1.328% en het verkeer groeide van 57 miljoen bezoeken in juli 2023 naar 427 miljoen in april 2024. Ook in Nederland trekt Reddit inmiddels maandelijks meer dan 2,5 miljoen organische bezoekers, zoals hieronder te zien.

Reddit organisch maandelijks verkeer

Op 22 februari 2024 kondigden Google en Reddit bovendien aan dat ze hun samenwerking verder zouden uitbreiden. Prominente SEO’s reageerden sceptisch. Later werd in een artikel op Business Insider benadrukt dat deze overeenkomst absoluut niet inhield dat Reddit’s content hoger zou ranken in de zoekresultaten. Tja, het is op zijn minst opvallend te noemen.

Wat maakt Reddit waardevol voor zoekers?

Mensen willen graag ervaringen en meningen lezen van andere mensen. Ik zoek zelf ook regelmatig op Reddit als ik benieuwd ben naar wat anderen van een product vinden. Dit geeft me een completer beeld dan alleen Google reviews of recensies op de website. Ook bij zeer specifieke vragen raadpleeg ik graag Reddit. Het zijn dus zoekopdrachten waar Experience (EEAT) een rol speelt.

Anderen hebben zo hun eigen redenen om Reddit toe te voegen aan zoekopdrachten. Een greep uit de dingen die ik ben tegengekomen: 

  • “Ik ben begonnen met “reddit” toe te voegen aan veel van mijn zoekopdrachten, want hoe imperfect het ook is, reddit is een van de weinige plaatsen waar je nog echte menselijke gedachten kunt lezen.” – Hacker News  
  • “Redditors hebben antwoorden op vragen die niet te vinden zijn op Google of andere zoekmachines.” – r/productivity 
  • “Als ik op zoek ben naar meningen over iets, is Reddit betrouwbaarder dan het doorzoeken van ‘reviews’.” – r/NoStupidQuestions
  • “Ik lees liever veel reacties van willekeurige vreemden dan dat ik moet vertrouwen op blogs die gemodereerd worden door affiliate partners en SEO’s…“ – LinkedIn
  • “Omdat ik geen artikel van 30 minuten wil lezen om mijn antwoord te vinden in een zin die 6 alinea’s verder staat.” – r/NoStupidQuestions

Sommige mensen gebruiken Google simpelweg als zoekmachine voor Reddit. Zal dat veranderen als Reddit zijn zoekfunctie verbetert? Op TikTok zien we immers ook dat de zoekfunctie populair is: de New York Times noemt TikTok zelfs al “de nieuwe zoekmachine” voor Gen Z

Hoe betrouwbaar is (content op) Reddit?

Op Reddit kun je dus snel veel meningen en ervaringen van andere mensen lezen over bijna elk onderwerp. Dit is een groot voordeel ten opzichte van een statische blog. Een nadeel is wel dat je deze meningen zelf op waarde moet schatten.

Hier heeft Reddit een systeem voor bedacht. Gebruikers kunnen door middel van upvotes en downvotes stemmen voor welk antwoord ze het beste vinden. Deze komen bovenaan te staan. Dit lijkt handig, maar kan ook leiden tot een soort groepsdenken, waarbij sommige meningen als ‘de waarheid’ worden gezien. Bovendien zegt het niets over de daadwerkelijke betrouwbaarheid van wat er gezegd wordt. 

Elke subreddit (community) heeft ook eigen regels en moderatie. In sommige subreddits heb je bijvoorbeeld een minimum aantal karmapunten nodig om te kunnen reageren. In het algemeen wordt zelfpromotie (zeker wanneer het overdreven is) niet gewaardeerd en kan het leiden tot een ban.

Maar is het genoeg? Het zal steeds ingewikkelder worden om de kwaliteit van communities hoog te houden. Hoe lang blijft de content dan nog helpful voor gebruikers? Iets soortgelijks hebben we zien gebeuren met Quora (wat minder bekend in Nederland).

Lily Ray over reddit seo spam

Moet jouw bedrijf iets met Reddit?

Dan rest nog de vraag wat je hier als bedrijf mee moet. Spring je op de Reddit-bandwagon of niet? Om succesvol te zijn met Reddit marketing, is het denk ik belangrijk dat je instemmend kunt antwoorden op de volgende vragen:

  • Is jouw doelgroep aanwezig op Reddit en actief binnen één of meerdere communities?
  • Wil je Reddit breder inzetten dan alleen voor keiharde zelfpromotie (meer geven dan nemen)?
  • Ben je bereid om open en eerlijk te communiceren met gebruikers op Reddit?
  • Kun je omgaan met kritiek en negatieve reacties op je merk?
Comment
byu/OskarBiz from discussion
insmallbusiness

Zoek relevante subreddits

De eerste stap is achterhalen of er een actieve subreddit is die past bij jouw bedrijf. Zo zijn er subreddits over sporten, hobby’s en financiële zaken, maar ook lokaal zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld r/Amsterdam

De grootste Nederlandse subreddits zijn te vinden in deze lijst.

Richt jouw bedrijf zich op een Engelstalig publiek of heb je een internationale webshop? Dan heb je geluk. Reddit heeft gebruikers over de hele wereld, maar is het sterkst vertegenwoordigd in Engelstalige landen zoals de Verenigde Staten, Ierland en Groot-Brittannië.

Aanvullend nog een paar tips:

  • Maak een overzicht van de interesses, uitdagingen en problemen van jouw doelgroep.
  • Onderzoek waar mensen vragen stellen die jij als expert kunt beantwoorden [query + reddit].
  • Breng de relevante subreddits in kaart en selecteer welke het meest actief zijn.
  • Kijk welke berichten het goed doen door te sorteren op ‘Top posts’ van afgelopen jaar.
  • Kijk voor welke zoektermen deze subreddits goed ranken in een tool zoals Ahrefs.

Spam niet, wees oprecht behulpzaam

Dan komt het moment om jezelf onder te dompelen in de community. Begin met posten in de gekozen subreddits, reageer op posts binnen jouw expertise en deel niet te vaak een link naar je website. Eventueel kun je zoektermen in je posts verwerken om beter vindbaar te zijn.

Spam dus niet! Het delen van een relevant onderzoek of artikel kan best (als de subreddit het toestaat), maar doe dit niet meteen. Neem de tijd om de community te leren kennen. Als je alleen maar iets komt halen, gaat het niet werken.


Helpful content en de toekomst van SEO

Persoonlijk vind ik het een mooie ontwikkeling dat fora zoals Reddit worden vertoond in de zoekresultaten, in ieder geval voor zoekopdrachten waar ervaringen centraal staan. Toch kan ik me voorstellen dat Reddit door deze ontwikkelingen minder helpful wordt. Wat is dan de volgende stap?

Een ding is zeker: als bedrijf moet je zijn waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is belangrijk om jouw expertise niet alleen op je eigen website te tonen, maar ook daarbuiten. Of dat nu op Reddit, Instagram of op het volgende opkomende platform is. Ons SEO-vakgebied verandert ook. Martijn schreef eerder al: SEO is nu dichterbij marketing dan ooit.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.