Wanneer je gaat verhuizen geef je je nieuwe adres door bij alle instanties. Wanneer je dat niet doet blijft de post op je oude adres terechtkomen. Voor je website geldt ditzelfde principe. Wanneer je de zoekmachine niet laat weten dat je URL verhuisd of veranderd is, zal deze de oude pagina blijven tonen met een 404 foutmelding als gevolg. Zonde! Want zo’n 404 foutmelding is erg irritant en in de meeste gevallen klikken we weg en gaan op zoek naar een andere pagina in de zoekresultaten.
Met een redirect laat je jouw websitebezoekers landen op de juiste pagina wanneer een URL is veranderd, verwijderd of samengevoegd. Daarnaast laat je de zoekmachines weten dat de oude URL vervangen is door een andere URL. Door een redirect te implementeren voorkom je dat bezoekers een foutmelding te zien krijgen en daardoor wellicht je website verlaten.
Je gebruikt redirects wanneer je content verplaatst, je de URL aanpast, pagina’s verwijdert of pagina’s samenvoegt en wilt dat de paginawaarde behouden blijft.
Stel je hebt een tijdelijke aanbieding voor jouw aanbod aan badkleding. Je ‘normale’ URL zou zijn: www.voorbeeld.nl/badkleding. Deze URL wil je tijdelijk aanpassen naar: www.voorbeeld.nl/badkleding-zomersale, omdat op deze pagina bijvoorbeeld een ander aanbod en design gewenst is. Na twee weken is deze aanbieding afgelopen en wordt deze tijdelijke URL weer verwijderd. Hierdoor is de redirect niet meer geldig en is de ‘normale’ URL weer zichtbaar.
In dit voorbeeld wil je de zoekmachines laten weten dat het een tijdelijke redirect is. Daarom gebruik je in zo’n situatie een 302 redirect.
Stel je voor dat een aantal van jouw producten niet meer verkrijgbaar zijn en deze komen ook niet terug in het assortiment. In dat geval kun je de productpagina’s verwijderen, maar dan moet je de verwijderde URL redirecten naar een alternatieve pagina. In de meeste gevallen is dat een gerelateerd product of categorie.
In dit voorbeeld gaat het om een definitieve redirect, hiervoor gebruik je een 301 redirect.
Er zijn verschillende redirects mogelijk. Hieronder komen twee van de meestgebruikte redirects aan bod, de 301 en 302 redirect.
Een 301 redirect is een permanente omleiding. Met een 301 redirect worden niet alleen de bezoekers omgeleid, maar hiermee zeg je ook tegen de zoekmachines dat de content definitief verplaatst is naar een andere pagina.
Binnen het algoritme van Google heeft elke pagina linkwaarde, welke niet verloren moet gaan wanneer je veranderingen doorvoert. Met een 301 redirect geeft je oude URL gemiddeld tussen 95-99% van de linkwaarde over naar de nieuwe URL. Voor de SEO migratie gebruiken we daarom 301-redirects, omdat wij willen dat de SEO-waarde van een pagina behouden blijft.
Let op: wees voorzichtig met het gebruiken van redirects wanneer deze niet definitief zijn. Wanneer je een 301 redirect kort na het aanmaken weer verwijdert, kan het een aantal weken tot maanden duren voordat de URL weer in de zoekmachines zichtbaar is.
Een 302 redirect is een tijdelijke omleiding. Het leidt de bezoekers tijdelijk van pagina A naar pagina B. Ook zoekmachines weten hierbij dat de content van pagina A tijdelijk naar pagina B is verplaatst, maar dat dit niet definitief is.
Bij een 302 redirect wordt de linkwaarde van de oude pagina niet doorgegeven naar de nieuwe pagina. Omdat de linkwaarde niet wordt doorgegeven, is het dus in veel situaties niet wenselijk om deze redirect te gebruiken.
Het is belangrijk om een voorkeur voor een URL te kiezen. Gebruik deze versie van jouw URL consequent. Stel redirects in naar de door jouw gekozen versie.
Is jouw gewenste domein met www? Zorg er dan voor dat het domein zonder www als 301 redirect ingesteld staat naar de versie met www.
Gebruik je HTTPS, zorg er dan voor dat de HTTP variant met een 301 redirect ingesteld staat naar de HTTPS variant.
Kies jouw voorkeur wanneer het aankomt op trailing slashes. Voor zoekmachines zijn www.voorbeeld.nl/pagina-a en www.voorbeeld.nl/pagina-a/ twee verschillende pagina’s. Wanneer beide pagina’s hetzelfde zijn en er is geen canonical tag of ‘no-index’ ingesteld, dan heb je duplicate content. En ook dat wil je voorkomen.
Wanneer je voorkeur hebt voor de trailing slash, zorg er dan voor dat de pagina zonder de trailing slash als redirect staat ingesteld naar de versie met de trailing slash.
Je kunt een redirect via een plugin implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress, Shopify en Magento bieden plugins aan. Deze plugins maken het gemakkelijk om redirects in te stellen.
Een andere manier is het via het .HTACCESS-bestand. Met dit configuratiebestand is het mogelijk om de de globale instellingen van de webserver aan te passen. Hiervoor is het belangrijk een lijst te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld van de formule is:
Redirect 301 /oude-pagina https://www.voorbeeld.nl/nieuwe-pagina
LET OP: Vergeet niet om bij de oude pagina de link zonder de domeinnaam te vernoemen.
Wanneer je redirects instelt, is het belangrijk om goed te kijken naar de bestaande redirects. Je wilt namelijk geen zogenoemde ‘loop’ creëren. In een redirect loop zeg je eigenlijk dat pagina A naar B verwijst, maar B verwijst vervolgens weer naar A. Hierdoor weet je website en de zoekmachine niet welke pagina getoond moet worden.
Tip: Bewaar een redirect lijst en bekijk regelmatig of je verwijzingen correct zijn.
Wanneer je redirects gebruikt, voorkom dan redirect chains. Dit betekent in het kort dat je pagina A verwijst naar pagina B, deze verwijst weer naar pagina C en als laatste verwijst pagina C weer naar pagina D.
Het is belangrijk om redirect chains te voorkomen vanwege twee redenen:
Er zijn verschillende manieren om te kijken of jij op jouw website redirect loops of redirect chains hebt. Bijvoorbeeld de gratis browser extension Redirect Path is een makkelijke manier om per pagina te controleren of deze onderdeel zijn van een redirect chain.
Ook tools als Deepcrawl of Screaming Frog kunnen gebruikt worden om redirect chains en loops te ontdekken.
Het is belangrijk dat je oude URL’s redirect naar een relevante alternatieve URL. Voor je bezoeker is dit belangrijk omdat zij terechtkomen op een voor hen interessante pagina. En omdat het relevant is voor de bezoeker, vindt de zoekmachine dit ook belangrijk. Wanneer je linkt naar een niet relevante pagina is het mogelijk dat de zoekmachine de waarde van de oude pagina niet meeneemt naar de nieuwe pagina. Dit is een ‘soft 404 error’.
Wanneer je een redirect hebt ingesteld is het goed om deze nog even te controleren. Dat kan gemakkelijk door de oude URL in te voeren in de browser. Vervolgens zal de zoekmachine de redirect volgen en de nieuwe pagina tonen.
Houd het simpel en voorkom te veel redirects. Controleer regelmatig welke redirects noodzakelijk zijn en welke je wellicht kunt opschonen. Dit kan de laadtijd van je website verbeteren. Om een lang verhaal kort te maken. Met redirects zorg je ervoor dat de bezoekers op de juiste pagina terecht komen en dat de zoekmachines weten wat de juiste URL is. Met redirects kun je de zoekmachines op weg helpen op jouw website. Wil je meer lezen over zoekmachines? Lees dan ook eens onze blog over hoe een zoekmachine werkt.
Voor bedrijven die overwegen hun online aanwezigheid te verplaatsen, is het essentieel om goed voorbereid te zijn. Een gedetailleerde SEO migratie checklist kan je helpen om geen enkele stap over het hoofd te zien bij SEO migraties.
Ben jij aan het redirecten omdat jouw website gaat migreren? Houd dan onze handige migratie checklist bij de hand! We hebben een overzicht gemaakt zodat je niks vergeet en zo min mogelijk SEO waarde verloren gaat. Heb je toch nog wat hulp nodig? Neem dan contact op en wij helpen je graag verder.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|