Toen ik begon met bloggen en het schrijven van SEO teksten, dacht ik dat het belangrijk was om zoveel mogelijk exacte zoektermen in de tekst te verwerken. Bij voorkeur vetgedrukt en cursief, op strategische plekken, een beetje spammy maar niet té spammy.
Dat spelletje is inmiddels achterhaald. Een goede SEO-tekst schrijf je immers voor mensen, niet voor zoekmachines. Hier zijn de 5 stappen die ik nu volg bij het schrijven van webteksten.
Schrijven doe je dus voor mensen. Maar met gewoon een leuke tekst red je het niet. Als je het zoekmachinespel wil spelen, moet je wel weten waar mensen naar op zoek zijn.
Wat typen mensen in op Google? Met een zoektermanalyse kun je ontdekken waar potentiële klanten naar zoeken en welke onderwerpen de beste kans maken om in de top 5 resultaten te komen.
Begin dus niet zomaar met schrijven; anders blijft je boeiende stuk tekst onopgemerkt in de diepten van het web. Maak eerst een lijst van zoektermen die aansluiten bij je product of dienst en gebruik dan tools om gerelateerde zoekwoorden te vinden.
Een handige (gratis) methode om zelf zoekwoorden te ontdekken is via Google Suggest. Voer een relevante term in op Google en de zoekmachine biedt populaire aanvullende suggesties. Verder kun je inspiratie halen uit Search Console door bij ‘Prestaties’ te kijken op welke zoektermen je nog niet goed gevonden, maar wel vertoond wordt.
Ga echter niet alleen af op potentieel verkeer, het is ook belangrijk om voor elke zoekterm te kijken naar de concurrentie. Een zoekterm als ‘hondenmand’ geeft 1.580.000 resultaten in Google terwijl ‘rieten hondenmand op pootjes’ er 8.350 geeft. Dat is een aanzienlijk verschil in concurrentie.
In een betaalde tool zoals Ahrefs wordt dit verschil uitgedrukt in Keyword Difficulty (KD). De KD-score geeft aan hoe moeilijk het is om in de top 10 te scoren voor deze zoekterm. Voor zoektermen met een hoge KD heb je een bepaalde hoeveelheid backlinks en autoriteit nodig. Ook geeft Ahrefs inzicht in het maandelijks zoekvolume en gerelateerde zoektermen.
Relevante zoektermen met weinig concurrentie zijn het meest interessant voor je SEO-teksten. Een artikel kan ook meerdere zoektermen bevatten, zolang ze maar dezelfde zoekintentie hebben. Bij twijfel kijk ik altijd even welke pagina’s momenteel hoog ranken; dit zijn de pagina’s die volgens Google het beste antwoord geven op de zoekvraag.
Hoewel het aantrekkelijk is om content te maken voor zoektermen met hoge zoekvolumes, is dit meestal niet het juiste uitgangspunt. Vraag jezelf af: voor wie schrijf ik deze tekst en wat wil ik met deze tekst bereiken? Laat dit leidend zijn bij het kiezen van onderwerpen om over te schrijven. Focus op zoektermen waar je echte waarde – helpful content – kunt bieden.
Een bedrijf steekt veel tijd in het uitschrijven van definities en antwoorden op zoekvragen als ‘Wat betekent X’, simpelweg omdat er veel op gezocht wordt. Als je doel is om lezers te informeren en je verwijst vaak naar een kennisbank, dan is dat natuurlijk prima. Maar als je willekeurig over diverse onderwerpen schrijft in de hoop dat enkele goed scoren in zoekresultaten, dan is de kans op succes niet zo groot.
Word geen Wikipedia: schrijf teksten die passen bij je niche en het doel van je website. Geef meer waarde dan concurrenten.
Dan is daar hét moment om te beginnen met schrijven. Althans…. bijna. Voordat ik begin met schrijven, doe ik onderzoek. Ook als je een expert bent in je vakgebied is het handig om onderzoek te doen. Waar hebben concurrenten in de top 5 over geschreven en hoe kun jij nóg beter antwoord geven op de zoekvraag? Gebruik het ter inspiratie voor je SEO-tekst.
Een goede SEO tekst is niet per definitie een lange tekst. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘berekenen’ dan kan het voldoende zijn om een calculator op de pagina te plaatsen met daaronder een paar alinea’s. Begin je de pagina met een hoop tekst en plaats je daarna ergens een calculator, dan heb je de kans dat mensen afhaken; een signaal aan Google dat deze pagina niet goed aansluit bij de zoekintentie.
Reikt jouw vakkennis niet verder dan concurrenten? Ook dan kan je nog steeds een betere positie pakken. Je wint het dan misschien niet op inhoudelijke kennis, maar wel op structuur, leesgemak en andere manieren van waarde toevoegen aan je content. We zien bijvoorbeeld dat Google met de Search Generative Experience veel meer zal kijken naar de totale beleving van je website. Misschien heb jij wel unieke afbeeldingen of een video en heeft je concurrent dat niet.
Sommige mensen vinden het fijn om vanuit een verhaal in hun hoofd te beginnen met schrijven, anderen bedenken eerst de kopjes en opbouw van hun artikel. Ik merk zelf dat ik minder hoef te redigeren als ik begin met schrijven vanuit een duidelijke structuur. Daarna is het vooral een kwestie van alinea’s uitschrijven. Redigeren komt later.
De structuur voor een artikel over ‘benodigdheden puppy’ zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:
Kijk altijd eerst naar wat al rankt! Is dit long form content, zoals uitgebreide stappenplannen, dan is de kans groot dat mensen hiernaar op zoek zijn.
Als je de stappen 1 tot en met 3 hebt gevolgd, staat er nu een mooie tekst op papier die past bij de zoekvraag van je doelgroep. Maar dan ben je er nog niet. Zowel je lezers als zoekmachines scannen een tekst om te begrijpen waar de pagina over gaat. Hoe vertel je Google dan wat belangrijk is en wat niet? Dat kan op verschillende manieren.
Wij letten vaak op de volgende punten voor een SEO-geoptimaliseerde tekst:
Probeer een goede balans te vinden tussen de leesbaarheid van de tekst en het verwerken van zoektermen. Er zijn SEO’s die altijd een exact match van een zoekterm in de tekst en in kopjes zetten, anderen kiezen meer voor de copywriter aanpak waarbij de zoekterm ondergeschikt is aan de leesbaarheid.
Voor beide valt iets te zeggen. In veel gevallen begrijpt het algoritme van Google ook zonder exact match waar een pagina over gaat, maar een exacte match wordt wel sneller opgepikt.
Vind je het fijn om alle punten bij de hand te hebben bij het schrijven van SEO-teksten, download dan onze content checklist.
De kans is groot dat mensen jouw website bezoeken via mobiel. Niet zo gek dus dat Google in 2020 volledig mobile first is geworden. Het is dus belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel – daar kun je meer over lezen in het blog van Martijn.
Maar ook schrijven voor het web is andere koek dan schrijven voor print. Mensen lezen online namelijk een stuk vluchter, ze scannen de tekst en lezen alinea’s die de aandacht trekken. Een langere webtekst kan dus niet zonder kopjes en kortere alinea’s. Niemand wordt blij van een wall of text op mobiel of afbeeldingen die het hele scherm vullen.
Check je eigen artikel dus altijd even op mobiel, dan haal je de grootste stoorzenders er meestal wel uit.
SEO-teksten schrijven vergt wat kennis en oefening. Maar als je de 5 stappen van dit blog volgt, ben je alvast goed op weg!
Bovendien hoeft de definitieve tekst niet geschreven te zijn wanneer je op publiceren drukt. Een tekst voor SEO is nooit ‘af’ omdat je aanpassingen blijft maken op basis van wat je ziet gebeuren in de zoekresultaten. Concurrenten staan niet stil, dus jij ook niet.
Als SEO bureau zijn wij bedreven in het spelletje en weten we hoe je content kunt laten ranken. Wil je hulp bij het schrijven van SEO teksten of het uitdenken van een contentstrategie? Neem contact op met SEO bureau Onder voor een SEO adviestraject, we helpen je graag.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|