9+
Betere zichtbaarheid met Featured Snippet

Betere zichtbaarheid met featured snippets

Google eens op ‘featured snippets’ en je krijgt een bak aan informatie voorgeschoteld. Wat zijn featured snippets? Moet je er nou wel of niet mee aan de slag? En hoe kun je aan de slag met featured snippets? Ben je nog niet helemaal thuis in de wereld van featured snippets? Geen probleem, hieronder praten we je helemaal bij (inclusief de wijzigingen na de update van januari 2020). Daarbij geven we ook nog een aantal tips. Handig wanneer je aan de slag gaat met featured snippets!

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een uitgelicht blokje bovenaan de zoekresultatenpagina van Google. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag van de bezoeker. De bron van de informatie wordt hierbij vermeld. Een featured snippet wordt boven de organische zoekresultaten getoond. Daarom wordt er bij featured snippets ook wel gesproken over positie 0. Een featured snippet wordt ook wel de Answer Box genoemd.

Welke featured snippets zijn er?

Er zijn verschillende featured snippets mogelijk. In het Engels zijn er meer beschikbaar dan in het Nederlands, engelstalige zoekmachines lopen qua ontwikkeling namelijk voor op de Nederlandse. Hieronder staan een aantal van de mogelijkheden.

Paragraaf

De paragraaf snippets komen het meeste voor. Bij een paragraaf snippet krijgt de gebruiker direct een antwoord op zijn of haar zoekvraag. Vaak laten de paragraaf snippets een afbeelding zien, maar dit is niet altijd het geval.

Featured snippet paragraaf
Voorbeeld paragraaf snippet – Zoekvraag: Beginnen met hardlopen schema

Genummerde lijsten

Op zoek naar een stappenplan, to-do lijst of tips? Grote kans dat je dan een genummerde lijst te zien krijgt.

Voorbeeld snippet met genummerde lijst – Zoekvraag: Leuke uitjes met kinderen

Opsomming met bullet points

In sommige gevallen wordt een vraag beantwoord met een opsomming. In onderstaand voorbeeld heeft Google dit lijstje overgenomen van de website. Het kan ook voorkomen dat Google de subkoppen van het artikel gebruikt en hiervan een opsomming maakt.

Featured snippet bullet points
Voorbeeld opsomming met bullet points – Zoekvraag: Mogelijkheden vervroegd pensioen

Snippet met tabel

De featured snippets met tabel zien we minder vaak. De crawlers van Google kunnen tabellen op een website vrij goed lezen. De data, die volgens de crawlers het belangrijkste is, haalt Google eruit en geeft deze weer in een format wat beter leesbaar is.

Voorbeeld snippet met tabel
Zoekvraag: Rente hypotheek

Featured snippet tabel
Voorbeeld snippet met tabel – Zoekvraag: Rente hypotheek

Youtube snippet

Geeft een video op Youtube het beste antwoord op jouw vraag? Dan geeft Google deze video weer als featured snippet.  Deze snippet zien we echter niet nog niet vaak in Nederland.

Featured snippet youtube
Voorbeeld Youtube snippet – How to fix a broken phone screen

Wel of geen featured snippet

Vaak wordt gedacht dat featured snippets minder klikken opleveren. Wanneer je het antwoord direct krijgt, hoef je niet door te klikken, toch?

Hoewel dat in sommige gevallen helemaal waar is, is dat niet altijd het geval. Ahrefs geeft hiervoor een mooi voorbeeld. Zij hebben namelijk onderzocht wat de CTR is van verschillende featured snippets.

Bijvoorbeeld de zoekvraag ‘when does the stock market close’:

Bij dit voorbeeld zie je een heel specifiek antwoord. Je hoeft dus niet verder te klikken want het antwoord wordt volledig getoond. Je vraag is beantwoord. Hieronder wordt duidelijk dat 23% van de bezoekers heeft doorgeklikt naar de website.

Nu als voorbeeld de zoekvraag ‘how the stock market works’:

In het voorbeeld hierboven krijg je een antwoord op je vraag, maar waarschijnlijk wil je meer weten.  74% van de bezoekers klikt door naar de website.

Moet je dus wel of niet aan de slag gaan met featured snippets? Ja! Featured snippets zijn een ‘short-cut’ naar de toppositie van de zoekresultaten. Het gaat vooral om de relevantie van het antwoord. Veel van de antwoorden geven geen volledig antwoord op de vraag waardoor bezoekers alsnog doorklikken. Ga je dus aan de slag met featured snippets? Zorg er dan voor dat je een goed en beknopt antwoord geeft op de vraag, maar geef nog niet alle informatie weg (het uitgebreide antwoord op de vraag kun je uiteraard verderop in je content meenemen).

SEO en featured snippets

Zoekmachineoptimalisatie draait om het verbeteren van je organische posities en het behalen van meer verkeer op je website. Featured snippets kunnen hieraan bijdragen.

In een blog zegt Ahrefs hierover:
Featured snippets are pieces of information that generally display at the top of search results for a search query. Getting more featured snippets is a simple way to get more SERP visibility and clicks.”

Hoe komt mijn website bovenaan als featured snippet?

Helaas kun je dit niet beïnvloeden. Het is aan Google om te bepalen of jij een featured snippet krijgt en of Google dus jouw informatie toont in de zoekresultaten. Het is hierbij wel noodzakelijk dat je op de eerste pagina staat van de zoekresultaten. Als dit dus nog niet het geval is, zul je eerst aan de slag moeten met SEO om een betere ranking te krijgen.

Tips om kans op featured snippets te vergroten

Hoewel je jouw pagina’s niet kunt aanmerken als featured snippet, kun je natuurlijk wel met je content aan de slag om de kans op een featured snippet te vergroten.

1. Doe een zoektermanalyse

Het is belangrijk om te onderzoeken welke vragen jouw potentiële klanten hebben. Volgens Ahrefs worden de meeste featured snippets getriggerd door long-tail zoekwoorden. Je zult dus onderzoek moeten doen naar specifieke long-tail zoektermen. Een handige tool hiervoor is Answer The Public. Vul op deze website een relevant zoekwoord in en krijg direct een overzicht van gerelateerde vragen die mensen in Google intypen. Deze vragen beginnen meestal met: Wat, Hoe, Hoeveel, Wanneer en Welke.

2. Gebruik de top 5 pagina’s

Voor het behalen van een featured snippet is het een voorwaarde om op de eerste pagina van de zoekresultaat te ranken (99,58% van de featured snippets ranken in de top 10). De pagina’s in de top 5 hebben echter een grotere kans op een featured snippet (97,1% zijn top vijf posities). Hoe hoger de positie, hoe groter de kans op een featured snippet. Controleer welke van jouw pagina’s in aanmerking komen voor een featured snippet. Wat zijn de posities hiervan en is dit haalbaar?

3. Onderzoek of er al een featured snippet bestaat voor de zoekvraag

Controleer of er al een featured snippet is voor de zoekvraag. Is dit niet het geval en is er voldoende zoekvolume? Dan is het goed om hiermee aan de slag te gaan. Geeft Google al wel een antwoord op de vraag? Kijk dan of je de concurrentie kunt overtreffen. Kijk hierbij naar de positie van je website, de relevantie en, het belangrijkste, hoe jij de vraag beter kunt beantwoorden.

4. Zorg dat Google je content makkelijk kan lezen

De crawlers moeten gelijk kunnen zien welke content op jouw website antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Zet de vraag zo exact mogelijk in een kop (bijvoorbeeld in een H2 of H3 header). Daaronder geef je in een paragraaf het antwoord. Gebruik hiervoor ook de basistags van HTML (<h2>, <h3>, <p>, <ul> etc.) zodat Google de tekst goed begrijpt.

5. Houd de optimale lengte aan

Featured snippets laten slechts een paar regels zien van een tekst of tabel. De optimale lengte van een featured snippet is tussen de 40 en 50 woorden. Houd hier dus rekening mee en beantwoord de vraag in 40-50 woorden.

6. Blijf je pagina’s optimaliseren

Zoals eerder vermeld, hoef je niet op nummer 1 te staan voor het behalen van een featured snippet. Je maakt kans op een featured snippet wanneer je op de eerste pagina staat van de zoekresultaten. Blijf je pagina’s dus optimaliseren om deze posities te behalen of vast te houden.

Organische positie verdwijnt bij featured snippet

In het onderzoek van Ahrefs in 2017 staat dat featured snippets altijd leidt tot meer klikken. Je kon namelijk met een featured snippet EN een organische positie in de zoekresultaten staan. Een featured snippet betekende dus eigenlijk ‘extra verkeer’, want je organische positie bleef gewoon staan. Maar dat was in 2017, voor de update. In januari 2020 heeft een update plaatsgevonden waardoor een dubbele positie in de zoekresultaten niet meer voorkomt. Heb je dus een featured snippet, dan is je organische positie op de eerste pagina in de zoekresultaten verdwenen.
Dit heeft ervoor gezorgd dat het verkeer op pagina’s met featured snippets zijn gedaald. Maar Ahrefs verwijst in een publicatie van januari 2021 naar een studie van Kevin Indig, waarin hij zegt dat dit geen ‘traffic killer’ is. Het hangt vooral af van de kwaliteit van je content, autoriteit, het gebruikte device en type featured snippet waarop je vertoond wordt. Is het verwijderen van de organische positie bij een featured snippet dus een ‘traffic killer’? Kevin Indig zegt hierop: “probably not for everyone”.

Aan de slag met featured snippets!

Een featured snippet behalen is vaak een hele klus. Sterker nog, voordat je hiermee aan de slag kunt, zul je eerst moeten zorgen voor top 10 posities. En ook dit vergt tijd en energie.

SEO is een marathon, geen sprint. Neem featured snippets dus ook vooral mee in je SEO aanpak. Als jouw website al goede content heeft, dan kunnen featured snippets laaghangend fruit zijn.

Wil jij een overzicht van alle belangrijke On page SEO punten? Wij hebben een checklist voor je gemaakt die je gratis kan downloaden zodat je gelijk aan de slag kan gaan. Succes! Mocht je de specialisten er naar willen laten kijken, dan kun je contact met ons opnemen. Wij helpen je graag.

Download de on-page SEO checklist

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.