9+
De ideale productdetailpagina SEO Bureau Onder

De ideale productdetailpagina!

Je webshop staat, de navigatiestructuur is gebouwd, de productcategorie pagina’s zijn gevuld en nu? Hoe zorg je ervoor dat de productdetailpagina(pdp) goed staat qua usability en geoptimaliseerd is voor zoekmachines?

Een webshop heeft vaak duizenden productpagina’s en wij zien met grote regelmaat dat het juist deze pagina’s zijn die naar boven komen als zogeheten thin-pages of low-content-pages. Dit betekent dat de productpagina te weinig content bevat voor zoekmachines om goed geïndexeerd te worden. Belangrijker nog, ook de gebruiker van de webshop krijgt dus van deze pagina weinig informatie mee. Win-win als jij dit oplost. Wij helpen je te beginnen!

Liever deze informatie in video?

Responsive pdp weergave

Afgelopen jaren zagen we al de verandering naar mobile first optimalisaties. Vergeet de andere apparaten niet! Bij het design van de productdetailpagina wordt vaak gekeken naar de desktop-weergave. Helaas heb je het niet in de hand op welk apparaat de gebruiker jouw productpagina opent. Daarom is het belangrijk dat alle blokken goed getoond worden op tablet, desktop én mobiel. Maak de code van alle getoonde blokken op de productpagina daarom responsive. Dit bevordert het gebruiksgemak van je website en een verbeterde klantervaring leidt tot meer conversie.

De on-page elementen van een productdetailpagina

de ideale productdetailpagina - SEO Bureau Onder

Van boven naar beneden gaan wij ervan uit dat de pagina de volgende elementen bevat.

  • URL
  • Broodkruimelpad
  • Producttitel
  • Korte omschrijving
  • Opsomming/USP’s
  • Afbeelding/video

——————————————– Cut off ————————————————–

  • Lange omschrijving
  • Specificaties
  • Aanbevelingen
  • klant/product reviews
  • Footer

Bij ieder onderdeel van de pdp maak je belangrijke SEO-keuzes.

URL van de productdetailpagina

De url van de pagina vertelt waar je bent op de website en hij vertelt ook wat er op de pagina staat. Dit wil je met productpagina’s ook! Als de url alleen www.domein.nl/categorie/product01234/ bevat weten we wel in welke categorie we zitten, alleen niet om welk product het gaat. Dit wil je niet. Zoekmachines willen dat de producttitel en/of soort meekomt in de url. Hierdoor weet Google én de klant dat ze de juiste pagina voor zich hebben.

Broodkruimelpad en SEO

Een onderschat hoofdstuk op SEO gebied; het broodkruimelpad/breadcrumb. De breadcrumb geeft aan waar je bent op de website. Draai een heatmap op de pagina en je komt erachter hoe belangrijk het is voor de usability op desktop. Eigenlijk is dat al reden genoeg om te zorgen dat de breadcrumb juist mee navigeert met de gebruiker. Ook SEO is een goede reden om er voor te zorgen dat deze altijd klopt. Het vertelt de gebruiker en de webcrawler waar hij/zij zich binnen de website begeeft.

Plaats het product in de juiste categorie en/of subcategorie en zorg dat de breadcrumb ook zo is opgebouwd. Hiermee doe je de bezoekers en zoekmachines een groot plezier.

Producttitel

De titel van het product is van onschatbare waarde. Vertel in de titel het merk, type en belangrijke specificaties en je staat 1-0 voor op je concurrent.

De titel moet ingesteld staan als H1 kop en terugkomen in de url van de pagina. Dit zijn twee belangrijke indicatoren voor zoekmachines om vast te stellen om welk product het gaat. En belangrijker nog, de titel wordt vaak 1-op-1 meegenomen in Google Shopping, Marketplaces en andere online samenwerkingen.

Heb je de opzet van titels zelf in de hand en ben je onafhankelijk van titels vanuit fabrikant en/of leveranciers, neem dan belangrijke keywords op in jouw product titels.

Korte omschrijving van het product

Schrijf actief en kort. Benoem het broodnodige en voorkom kopieer-plak werk. Schrijf unieke en creatieve teksten die de doelgroep triggert. Benoem voordelen en bevestig vooral waarom dit het product is wat de gebruiker zoekt.

De korte omschrijving gaat ook mee naar de zoekresultaten van Google. Jouw tekst staat tussen die van concurrenten met vergelijkbaar productaanbod, benut deze kans!

Voorbeeld Duct tape – Hornbach:

Korte Omschrijving Duct Tape Hornbach - SEO Bureau Onder Zwolle

Is jouw website te groot om handmatig maatwerk toe te passen of zijn er te weinig uren beschikbaar? Dan kies je voor een tekst, die je opstelt met variabelen.

Kies dan voor een Artificial Intelligence service die met Natural Language Processing productteksten genereert. Het grote voordeel van Machine Learning(AI) is dat de teksten 99,9% uniek zijn, veel inspiratie geven voor andere webteksten en eenvoudig toepasbaar is. Voer variabelen en keywords in en de AI-tool doet de rest. Het nadeel van deze services zijn de maandelijks vaste kosten, gebonden aan een maximaal aantal woorden.

Unique Selling Points

Benoem kort de voordelen van jouw webshop. Denk hierbij aan “Gratis bezorgd, vanaf…”, “9,6/10 klantreviews”, “100% maatwerk”. Geef met USP’s kort aan waarom de gebruikers klant moeten worden en bij jouw webshop moeten bestellen. Unique Selling Points gaan over de webshop en het geven van vertrouwen aan de klant dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

De USP’s van het product(lees: voor- en nadelen) van een product passen beter in de lange omschrijving en/of productspecificaties. Hier gaan we in dit blog ook dieper op in.

Productfoto’s en video’s

Het allerbelangrijkste voor scannende bezoekers. Plaats een verkeerde foto en het bouncepercentage schiet omhoog. Als webshop eigenaar wil je scherpe foto’s die snel inladen en het product goed weergeven.

Zorg voor minimaal 6 foto’s en 1 video, dit is de basis voor een goede vindbaarheid. Zorg naast een goede kwaliteit en snelle laadtijd ook voor een goede Alt-tekst en bestandsnaam van de afbeelding. De klant ziet de afbeelding en de video, de webcrawler ziet de Alt-tekst en bestandsnaam. De bestandsnaam van de afbeelding en Alt-tekst komen mee in de code, dat is precies hetgeen wat de crawler van de zoekmachine leest.

Do’s/Dont’s;
Alt-tekst: artikel-10355890
Alt-tekst: Deltec Duct Tape 36mm 50 meter

Bestandsnaam: 10355890.img
Bestandsnaam: Deltec_Duct_Tape_36mm_50m.img

Maak gebruik van structured data/microdata

Hornbach Duct Tape Snippet - SEO Bureau Onder

Een Schema.org mark-up voor producten zorgt dat review-score, prijs, omschrijving, en bijvoorbeeld voorraad mee worden genomen in de crawl. Hiermee bevorder je het indexeren, renderen en ranken van de productpagina. Naast de verbeterde leesbaarheid voor de webcrawler vergroot het ook de kans op een “Rich Snippet weergave”. Een Rich Snippet weergave heeft een hogere CTR ten opzichte van de andere zoekresultaten. Genoeg voordelen dus om relevante structured data mee te nemen bij het technisch optimaliseren van de productdetailpagina.

Lange omschrijving checklist

Hier ga je echt de diepte in! Vertel uitgebreid de voordelen van het product, kwaliteitsdoeleinden van het merk en diverse toepassingsmogelijkheden. Help de klant bij het toepassen en geef extra handvatten indien mogelijk. Neem sterke zoekterm combinaties(long tail keywords) op in de lange omschrijving, stem deze af met de meta title en meta description. Dit is één van de manieren om het meeste uit de long tail te halen.

Benoem accessoires waarvan de klant het bestaan moet weten, verwijs met interne links naar interessante relevante blogs. Zie de lange omschrijving als een verkoopgesprek met je klant; “Wat wil jij echt dat de klant van dit product weet, voordat deze de winkel verlaat?”

Interne links naar interessante productcategorieën of merken zijn waardevol om op te nemen in de lange omschrijving. Omgekeerd kun je ook de waarde van de productpagina vergroten door te linken vanaf merk- en/of categoriepagina’s. Doe dit echter alleen voor echt relevante artikelen om de kracht van intern linken te behouden.

De ideale productdetailpagina SEO Bureau Onder

Specificaties van het product

Als dit blok niet bestaat in je cms, voeg deze dan toe of neem deze informatie op in de lange omschrijving. Deze informatie mag in géén van de gevallen ontbreken voor de klant. Met name het artikelnummer, type, de afmetingen, toepassing en kleur is cruciale informatie voor in de specificaties.

SEO productdetailpagina Duct Tape Hornbach

Zorg dat de opmaak makkelijk leesbaar is en technische informatie goed wordt onderverdeeld met diverse tussenkoppen. Deze opbouw komt mee naar zoekmachines en geeft de crawler kans om te verifiëren dat dit het juiste product is.

Aanbevelingen

“Anderen kochten ook”, “Overweeg ook”, “Ook handig voor jou”. Deze quotes zijn handig om boven een product slider te noemen waarin je relevante producten/bijverkopen benoemd.

Google maakt veel gebruik van gerelateerde artikelen of het geven van aanvullende informatie. Speel hierop in met de lange omschrijving en het tonen van producten die je ook in de webshop aanbiedt, waar de klant ook echt mee geholpen is.

Klant/product reviews

Op de productpagina wil je ook de ervaringen van andere klanten delen. Social proof heeft een grote waarde, dit kun je eenvoudig benutten door positieve ervaringen van eerdere gebruikers van het product te vermelden. Hoe fijn is het voor de klant om te lezen dat ook andere gebruikers enorm tevreden zijn met de aankoop.

Dit is niet met ieder platform mogelijk, als dit het geval is, kies er dan voor om de positieve ervaringen met jouw webshop of een keurmerk te vermelden. Dit is de second-best optie en voegt ook waarde toe aan de productdetailpagina.

Footer

De footer komt op iedere pagina terug, deze nemen we dan ook graag mee in het advies. Zijn er belangrijke kalender data of koop-evenementen waar jouw webshop jaarlijks aan mee doet, neem deze op in de footer. Denk hierbij aan “Black Friday”, “Koopzondagen”, “Eindejaarssale” of “Summer Sale”.

Jaarlijks terugkerende momenten wil je alvast aan de klant meegeven. Dit is met name voor de koopjesjagers en mensen met beperkter budget een fijn gegeven. Ook voor SEO is dit interessant omdat deze pagina’s als belangrijk worden aangemerkt, dit geeft een voordeel in de periode dat bijvoorbeeld Black Friday speelt. Jouw pagina heeft al autoriteit opgebouwd en dit geeft Google meer reden om het te tonen boven die van je concurrent.

Neem naast de koop-evenementen, ook de kennisbank, blog en andere belangrijke pagina’s op in de footer.

Voorbeeld:
In de footer van Bureau Onder hebben wij SEO audit staan. Wil jij SEO-advies op maat voor jouw webshop? Vraag dan een quickscan aan en wij geven een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten voor jou om aan de slag mee te gaan.

Liever 1-op-1 kennismaken en leren? Dan de 1-daagse SEO training voor beginners iets iets voor jou. Misschien wil je je meer verdiepen in advanced SEO? Kijk dan eens bij onze 1-daagse SEO training voor gevorderden. Ook deze staat in onze footer.

Download de productpagina checklist

We delen onze eigen productpagina SEO checklist graag met je. De checklist helpt ons zelf vaak op weg bij het optimaliseren van productpagina’s en levert een boel voordelen op.

We benoemen in de checklist ook de tools die ons helpen om de punten uit de checklist te controleren. Doe er je voordeel mee! Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.

Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.