9+
Google Discover - Onder

Optimaliseer je content voor Google Discover

Na de SGE-update van Google is het belangrijker dan ooit om te blijven werken aan de kwaliteit van je content. Zorg ervoor dat je regelmatig je content bijwerkt en verbetert, zodat het relevant en actueel blijft. Door actief je content up-to-date te houden, blijf je de concurrentie voor en vergroot je het aantal bezoekers die naar jouw website gaan.

Liever deze informatie bekijken in een video?

Helaas is deze media alleen beschikbaar wanneer je onze cookies accepteert
Accepteren

Stap 1: Begrijp de werking van Google Discover

Voordat je aan de slag gaat, is het essentieel om het verschil tussen Google Discover en Google Search te begrijpen. Google Discover toont in de app inhoud aan gebruikers op basis van hun interesses, in plaats van als reactie op specifieke zoekopdrachten. Het algoritme van Discover analyseert het zoekgedrag, surfgedrag en andere gegevens van gebruikers om hen te voorzien van gepersonaliseerde content. Door dit inzicht kun je jouw content beter afstemmen op de interesses van jouw doelgroep. 

Hoe in Google Discover terecht te komen

Als website of webshop met een blog of kennisbank wil je jouw content graag laten ontdekken door een breed publiek. Google Discover biedt een uitstekende mogelijkheid om jouw content onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Google Discover heeft een hoge CTR en brengt veel kwalitatief verkeer naar jouw website. Maar hoe kom je precies in Google Discover terecht? Ik neem je stap voor stap mee om jouw kansen op het genereren van conversies via Google Discover te vergroten.

Via Google Search Console heb je het beste zicht op de Discover-interacties. In onderstaand voorbeeld zie je wat een Discover weergave voor één blog artikel kan doen.

Google Discover

Wat leveren de Google Discover resultaten jou op in Google Search

Ik hoor je denken, “Waarom zou ik in een app van Google hoog willen staan?”. Ik zie in meerdere cases binnen Google Search Console, dat na een “hit” op Google Discover ook de positie binnen de Google SERP verbetert. Dit kan al snel resulteren in top 3 weergaves in de zoekresultaten. 

Zeker als de SGE-update van Google helemaal uitgerold is, is het belangrijker dan ooit om niet in de top 10 maar in de top 3 te staan. Onderstaand het voorbeeld van de vernieuwde Google weergave, de drie weergaven rechts bovenin vormen daarmee de top 3 zoekresultaten. Daar wil jij ook staan met jouw content!

Search Generative Experience update

Stap 2: Optimaliseer jouw content voor Discover

Om jouw kansen op zichtbaarheid in Google Discover te vergroten, is het belangrijk om jouw content te optimaliseren. Ik geef enkele optimalisatie tips voor jouw content:

Volg de “Page Quality – Needs Met” richtlijnen

Google stelt hoge eisen aan de kwaliteit van content in Discover. Zorg ervoor dat jouw content voldoet aan de “Page Quality – Needs Met” richtlijnen. Dit omvat factoren zoals expertise, ervaring, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid (E-E-A-T). Investeer in het creëren van waardevolle, betrouwbare en deskundige content die de behoeften van jouw doelgroep vervult.

Page Quality - Google

De “Page Quality” beoordeling hangt niet af van de zoekopdracht. De “Page Quality” hangt af van verschillende factoren die de algehele kwaliteit en relevantie van een webpagina bepalen. Inhoud en laadsnelheid, de gebruikerservaring, de betrouwbaarheid en autoriteit van de website zijn onderdeel van deze factoren..

High; Er bestaan hoogwaardige pagina’s voor bijna elk nuttig doel, van het verstrekken van informatie tot mensen aan het lachen maken, zich artistiek uiten of het online kopen van producten of diensten.

Highest; Het onderscheid tussen Hoog en Hoogst is gebaseerd op de kwaliteit en hoeveelheid content, evenals het niveau van reputatie en E-A-T.

Medium; Niets mis mee, maar ook niets bijzonders. De pagina bereikt zijn doel, maar verdient geen hoogwaardige beoordeling, noch is er iets dat aangeeft dat een lage kwaliteitsbeoordeling geschikt is.

Low; Pagina’s van lage kwaliteit kunnen bedoeld zijn om een nuttig doel te dienen. Echter, pagina’s van lage kwaliteit bereiken hun doel niet goed omdat ze tekortschieten op een belangrijke dimensie, zoals weinig content, of omdat de maker van de content niet voldoende expertise heeft voor het doel van de pagina.

Lowest; Content van de laagst mogelijke kwaliteit is content die is gemaakt met zodanig weinig tijd, inspanning, expertise, talent en/of vaardigheid dat het niet slaagt in het bereiken van zijn doel.

Bij het beoordelen van de pagina kwaliteit kijkt Google naar de relevantie en waarde van de inhoud in relatie tot het doel en de intentie van de pagina. Het is belangrijk dat de pagina nauwkeurige en betrouwbare informatie biedt, goed gestructureerd is en voldoet aan de behoeften van de gebruiker.

Controleer de Site-Vitaliteit

Daarnaast wordt ook gekeken naar de site-vitaliteit/gebruikerservaring, zoals laadtijd, navigatie gemak, mobielvriendelijkheid en het vermijden van misleidende of schadelijke inhoud. Een betrouwbare en veilige website met een goede gebruikerservaring draagt bij aan een positieve “Page Quality” beoordeling.

De “Needs Met” beoordeling komt uit 2016 en is gebaseerd op zowel de zoekopdracht als het resultaat. Even een korte les engelse taal; “Needs” = Behoeften en “Met” = Ontmoet”. Het is belangrijk om zorgvuldig na te denken over de zoekopdracht(behoeften) en de zoekresultaten die de gebruiker ziet(ontmoet).

Needs Met - Google
Needs Met – RatingOmschrijving
FullyM – Fully MeetsEen speciale beoordelingscategorie die alleen van toepassing is op bepaalde zoekopdrachten en resultaten. Alle of vrijwel alle mobiele gebruikers zouden direct en volledig tevreden zijn met het resultaat en zouden geen andere resultaten hoeven te bekijken om aan hun behoefte te voldoen.
HM – Highly MeetsZeer nuttig voor veel of de meeste mobiele gebruikers. Sommige gebruikers willen mogelijk extra resultaten bekijken.
MM – Moderately MeetsNuttig voor veel gebruikers of zeer nuttig voor sommige mobiele gebruikers. Sommige of veel gebruikers willen mogelijk extra resultaten bekijken.
SM – Slightly MeetsNuttig voor minder mobiele gebruikers. Er is een verband tussen de zoekopdracht en het resultaat, maar niet sterk of bevredigend. Veel of de meeste gebruikers willen mogelijk extra resultaten bekijken.
FailsM – Fail to MeetVoldoet volledig niet aan de behoeften van de mobiele gebruikers. Alle of vrijwel alle gebruikers willen mogelijk extra resultaten bekijken.

Onthoud dat als een pagina geen nuttig doel heeft, deze altijd een “Lage pagina kwaliteit beoordeling” krijgt en dus geen kans maakt op een Discover weergave, ongeacht de “Needs Met” beoordeling van de pagina of hoe goed ontworpen de pagina ook is. 

Het optimaliseren van je content voor Google Discover kan een krachtige manier zijn om je bereik te vergroten en nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Door het begrijpen van het verschil tussen Discover en Search, het volgen van de “Page Quality – Needs Met” richtlijnen, het creëren van behulpzame content en het up-to-date blijven, vergroot je de kans om op te vallen in Discover. Het is belangrijk om altijd de kwaliteit van jouw content te waarborgen en ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de behoeften van gebruikers.

Structuur en opmaak van jouw content

Begin met het schrijven van een waardevol artikel of herschrijf een bestaand blog. De intentie kan per gebruiker variëren tussen; Commercieel, Navigationeel, Informatief en Transactioneel. Jouw content moet relevant zijn voor de interesses van jouw doelgroep; Bied waardevolle informatie, beantwoord vragen en geef unieke inzichten. Nadat je eerste blog in Discover getoond is, vergroot je de kans op vervolgartikelen in Google Discover. Om de relevantie binnen de Discover feed te benutten kun je gebruik maken van bepaalde periodieke bepalingen. Schrijf een artikel dat relevant is voor een bepaalde maand, trend, vakantie of feestdag. Dit zijn jaarlijks terugkerende evenementen waardoor je bij iedere herhaling kans maakt op de verbeterde vertoning in Discover. Dit loont zeker de moeite en geeft je dus ook op lange termijn de voordelen binnen Google Search.

Maak gebruik van een duidelijke en gestructureerde opmaak voor jouw content. Gebruik duidelijke tussenkoppen (H2, H3, enz.) en alinea’s om de leesbaarheid te verbeteren. Maak ook gebruik van lijsten, opsommingstekens en andere opmaakmogelijkheden om jouw content visueel aantrekkelijk en makkelijk scanbaar te maken.

Kwaliteitsafbeeldingen en video’s

In de documentatie van Google voor Discover weergaven, staat dat het gebruik van kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen in je content belangrijk is. 

De belangrijkste verwijzingen zijn:

  • Gebruik paginatitels die de essentie van de inhoud weergeven, maar vermijd clickbait-stijl.
  • Voeg boeiende, hoogwaardige afbeeldingen toe aan je inhoud, vooral grote afbeeldingen die waarschijnlijk bezoeken genereren vanuit Discover.
  • Grote afbeeldingen moeten minimaal 1200 px breed zijn en geactiveerd worden door de instelling max-image-preview:large, of door gebruik te maken van AMP. Gebruik geen site-logo als afbeelding.
  • Vermijd tactieken om betrokkenheid kunstmatig te verhogen door misleidende of overdreven details in voorbeeldinhoud (titel, miniaturen of afbeeldingen) te gebruiken om aantrekkelijker te lijken, of door cruciale informatie achter te houden die nodig is om te begrijpen waar de inhoud over gaat.
  • Vermijd tactieken die de nieuwsgierigheid, sensatiezucht of lijken om aantrekkelijker te zijn. Bied inhoud die actueel is voor de huidige interesses, een verhaal goed vertelt of unieke inzichten biedt.

Zorg ervoor dat jouw content wordt ondersteund door kwaliteitsafbeeldingen en video’s die relevant zijn voor het onderwerp. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit met de juiste afmetingen en optimaliseer ze voor snelle laadtijden. Voeg ook de juiste bestandsnaam en alt-teksten toe.

Maak je afbeeldingen aantrekkelijk voor Google Discover

Uit de basis wil je ervoor zorgen dat de afmetingen van je afbeeldingen kloppen. Zorg ervoor dat je afbeelding voor de uitgelichte afbeelding en Open Graph afbeelding 1600 x 840 pixels is. Bekijk bijvoorbeeld via de OpenGraph-tool, voor de juiste code implementatie, problemen of voorbeeldweergaven. Ook Twitter, LinkedIn en Facebook hebben hun versies van deze tool. Dit is niet voor niets, onderschat dan ook het belang van hoogwaardige OpenGraph afbeeldingen niet. 

Zorg ervoor dat belangrijke elementen in het midden staan. Dit is voor het geval dat Google de afbeelding als miniatuur gebruikt in de zoekresultaten, wat regelmatig gebeurt. Wanneer Google een afbeelding als miniatuur gebruikt in zoekopdrachten op mobiel of tablet, wordt de kwaliteit van de afbeelding sterk minder. Dit betekent dat het echt belangrijk is om te beginnen met een hoogwaardige afbeelding, anders wordt de kwaliteit zo slecht dat Google er mogelijk niet eens aan denkt om het als een miniatuur te gebruiken.

Afbeeldingen zijn zijn altijd al belangrijk. Net als de gebruikte H1-kop, de inhoud van het artikel, waar het wordt gepubliceerd, en verschillende signalen op het web om aan te tonen dat het een waardevol bericht is. Maar als je geen sterke afbeelding hebt om je artikel te ondersteunen, geloof ik sterk dat je in veel gevallen tientallen of honderden klikken misloopt.

Google Discover-weergave met screenshots

bij het maken van schermafbeeldingen van de zoekresultaten van Google voor artikelen, moet je ervoor zorgen dat die screenshots de juiste grootte hebben op het moment dat ze worden genomen (zoom in of uit op de resultatenpagina van Google indien nodig). Probeer de grootte niet achteraf in Photoshop te vergroten of te verkleinen, anders heeft dit een sterke invloed op de kwaliteit.

De CTR voor Google Discover in Nederland is over het algemeen rond de 6,5%. Dus als die CTR zou worden toegepast op de 10000 vertoningen, zou dat betekenen dat de afbeelding alleen al meer dan 650 extra klikken oplevert.

De gouden tip; Ken de interesses van je doelgroep

Omdat Google Discover een platform is voor het ontdekken van content, kun je niet rechtstreeks werken met zoekwoorden zoals bij SEO. Daarom is het belangrijk om de interessegebieden van je doelgroep goed te begrijpen, zodat je de beste kans hebt om jouw content in hun feed te krijgen. Deze interessegebieden verschillen van de zoekintenties die mensen hebben wanneer ze Google Search gebruiken…

Bijvoorbeeld, stel dat je een foodblogger bent. Mensen zoeken misschien niet dagelijks naar specifieke recepten, maar ze hebben wel doorlopend interesse in gezonde voeding, snelle maaltijden, voedingsinformatie, voedingstips en keukentrends. Je kunt daarom content creëren zoals “5 gezonde en snelle recepten voor drukke avonden” of “De nieuwste voedingstrends die je moet kennen”.

Het goede nieuws is dat je kunt experimenteren met content-ideeën die zijn ontworpen voor Google Discover, en je kunt de prestaties bijhouden met behulp van de speciale prestatierapporten voor Discover in Google Analytics 4.

Verleid Google Discover met je uitgelichte afbeelding

Google Discover is een enorme kans voor jouw content en online zichtbaarheid, dus die extra inspanning kan ver gaan. Bij je volgende content creatie, vraag jezelf dan af: “Wat kan ik doen om mijn uitgelichte afbeelding aantrekkelijker te maken voor Google Discover?”

SEO advies nodig? Neem contact met ons op 

Wij helpen jou graag met het beter vindbaar maken van jouw website in de zoekmachine. Heb jij een leuke, uitdagende SEO case? Neem dan contact met ons op, of vraag een SEO audit aan. Je weet dan hoe het ervoor staat met jouw website, en hoe wij jou kunnen helpen met onze SEO dienstverlening

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.