AI SEO

Automatiseren, versnellen en veranderen

AI is niet meer weg te denken uit het leven van Onder en van de SEO specialist. Een grote nieuwe digitale collega is langzaam ingewerkt de afgelopen maanden, of eigenlijk een orkest aan digitale collega’s en wij zijn als SEO strateeg en de menselijke kant van al ons werk de dirigent.

Ben je benieuwd hoe dat bij ons werkt? We laten het je graag zien!

AI & Onder: het leven is één groot experiment

We omarmen AI al een flinke tijd. De afgelopen maanden is dit in een stroomversnelling geraakt en de komende maanden zal die stroom nog sneller gaan. We nemen je graag mee in onze reis.

AI SEO

Google is een zoekmachine. Bing is een zoekmachine. Maar ChatGPT, Perplexity en Claude zijn LLMs (Large Language Models). Op basis van een prompt krijg je een antwoord of een verfijning. Daarmee zijn dit bijna meer chatbots waar je een conversatie mee voert dan antwoordmachines. Er zijn ook varianten die al meer richting zoekmachine kruipen, zoals SearchGPT en Gemini. En dan zijn er (behalve in NL en een deel van de EU) ook nog de AI overviews van Google.

GEO / LLM SEO / AI SEO = je eigen platform als fundatie

GEO (Generatieve Engine Optimization), AI SEO en LLM SEO (Large Language Model SEO) zijn een soort synoniemen om ook in LLMs genoemd te worden of gelinkt te worden met je merk. Als merk gebruik je hier echter je eigen platform voor.

Er is dus één platform die zowel de fundatie vormt voor SEO als voor AI SEO: je eigen website. Dus wat ons betreft verandert het SEO speelveld niet, maar de uitkomst ervan wel. Tijd dus om de AI SEO game aan te gaan en de fundatie aan te passen vanuit een integrale SEO & AI strategie.

De SEO strategie / AI strategie gap

SEO is al jaren een veranderende discipline en daar is niets nieuw aan. Hoewel veranderingen in de afgelopen twee jaren erg snel gaan is ook AI SEO een kans voor elk merk:

  • Op het moment dat je doelgroep naar onderwerpen en antwoorden zoekt die relevant zijn voor jouw business, dan wil je in de LLMs genoemd worden, om maar in die overwegingsset van je potentiële klant terecht te komen.
  • Het is natuurlijk helemaal mooi als je ook nog gelinkt wordt in een LLM, want dat kan klikken opleveren.

Moet je dan twee volledig aparte strategieën gaan volgen met je website? 1 strategie voor SEO en de andere voor AI / LLMs? Nee, wat ons betreft niet.

Als je je SEO strategie vergelijkt met de te volgen AI SEO strategie, volgt daar vanzelf een ‘gap’ uit. Dat is het gat tussen SEO strategie en AI SEO strategie, oftewel de acties die je op je platform uit moet voeren om ook gevonden te worden in AI zoekmachines en LLMs:

AI SEO strategie en aanpak

Onze AI SEO aanpak is experiment gedreven en beslaat een viertal stappen:

  1. Potentiële prompts in kaart brengen vanuit de clusteranalyse die we vaak al hebben uit de SEO strategie. Als je de potentiële LLM zoekvraag in kaart brengt, heb je ook iets om je AI SEO strategie mee te sturen
  2. Deze prompts nulmeten met LLM tracking / prompt monitoring, zodat we weten of het platform en het merk ook genoemd worden of gelinkt worden in bvb. ChatGPT of Perplexity
  3. De bijbehorende pagina’s en clusters op de website optimaliseren voor LLMs en tegelijkertijd op het platform technische optimalisaties doorvoeren voor AI.
  4. Nameten in de LLM tracking of de optimalisaties succesvol zijn geweest. En tegelijkertijd vanuit Google Analytics rapporteren op toenemend verkeer vanuit LLMs en AI zoekmachines

LLM tracking en referral traffic

Zoekvolumes zoals we die binnen Google kennen zien we helaas in LLMs niet terug. Wel zijn we in staat om:

  • Te zien hoeveel referral verkeer uit LLM of AI zoekmachines komt
  • Te meten of er op bepaalde prompts ook brand mentions of links naar websites zijn:

LLM tracking en prompt monitoring zal alleen nog maar verbeteren de komende tijd. De enige blackbox die er echt nog is, is het gebrek aan inzicht in prompts rond een bepaald onderwerp.

Het verkeer vanuit LLMs en AI zoekmachines zal alleen maar toenemen de komende jaren. Belangrijk om dit ook te meten. Dat kan bijvoorbeeld door referral traffic vanuit deze bronnen te meten. Gebruik daar bijvoorbeeld deze reguliere expressie voor:

aitastic.app|bnngpt.com|chat.mistral.ai|chatgpt.com|chat-gpt.org|claude.ai|copilot.microsoft.com|copy.ai|edgepilot|edgeservices.bing.com|exa.ai|gemini.google.com|iask.ai|openai.com|perplexity.ai|writesonic.com|mistral.ai|you.com|grok.ai

Sinds januari 2025 neemt de traffic vanuit LLMs behoorlijk toe (voornamelijk vanuit ChatGPT):

Als we naar de verhoudingen Google Organic vs. LLM referral traffic kijken is er echter nog een lange weg te gaan (data van de afgelopen 30 dagen):

Experimenteer met ons mee

We zijn gespecialiseerd in het vergroten van de organische zichtbaarheid van de platforms en merken van onze opdrachtgevers. Dat geldt ook voor LLMs!

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.