Illusterende afbeelding van Linkbuilding.

Linkbuilding in 2024? Zo doen wij dat

De afgelopen decennia is er veel te doen geweest om linkbuilding; wat werkt wel en wat niet? Ook het afgelopen jaar tijdens de Google Updates speelden er weer veel vragen. In dit blogartikel leggen we haarfijn uit hoe wij linkbuilding aanpakken in 2024. Ik doorloop in dit blog het proces als we voor een nieuwe klant aan de slag gaan met linkbuilding.  

Hoe beginnen we?

Als eerst is het hierbij belangrijk dat je een zoektermanalyse doet en weet wat voor de klant de belangrijkste pagina’s zijn binnen de website. In de zoektermanalyse zie je dan welke zoektermen veel volume hebben en een lage keyword difficulty (moeilijkheidsgraad om op een zoekterm te ranken). Met de klant stemmen we af welke zoektermen commercieel gezien het meest interessant zijn. Meestal besluiten we om ons te focussen op 3-7 pagina’s. 

De juiste anchorteksten gebruiken 

De anchortekst is de tekst die aan een link wordt meegegeven, dus bijvoorbeeld SEO Bureau. We linken in dit geval naar de homepage, met als anchortekst SEO Bureau. Het doel hiervan is om onze homepage beter te laten ranken op deze zoekterm. Zowel intern kun je deze links toevoegen, maar ook op andere domeinen; je zet jouw belangrijkste pagina’s centraal en gaat hier content omheen bouwen. Hierover zo meer…

Variëren in anchorteksten 

Nou kun je overal links toevoegen met als anchor SEO bureau, in de hoop dat je homepage beter gaat ranken. Dat is helaas niet hoe linkbuilding werkt. Het is goed om te variëren in anchorteksten. Anders heeft Google het door dat je de links alleen maar toevoegt om een pagina beter te laten ranken. 

Door hierin te variëren, valt het voor Google minder op dat je telkens deze zoektermen omhoog probeert te pushen in de zoekresultaten. Verder voegen we in de gastblogs meestal een link toe naar de homepage met als anchor de merknaam. We versterken dus niet enkel de belangrijke categorie, maar ook direct het hele domein. Hieronder zie je een screenshot van Ahrefs. Je vindt hier inspiratie voor anchorteksten, die je kunt gebruiken voor jouw zoekterm. 

Illustrerende afbeelding van search volume en key difficulty.

Linkplaatsingen moeten relevant zijn

Google vindt dat een link relevant moet zijn in de context van een pagina; de link moet iemand helpen om antwoord te krijgen op zijn/haar zoekvraag of probleem. Links spammen heeft dus geen zin. Sterker nog: Je kunt er zelfs voor afgestraft worden en een penalty krijgen van Google.

Waar voeg je de links toe?

Blogartikelen lenen zich perfect om meer informatie te geven rondom een onderwerp. Waarbij de commerciële categoriepagina’s zich richten op de buyer in de customer journey, kun je met de blog juist de oriënterende zoeker opvangen. Doen wij linkbuilding voor een klant? Dan maken we eerst een cornerstone voor de categoriepagina en vervolgens bouwen we hier content omheen. Zowel het Google zoekresultaat als Answer The Public geven mooie suggesties voor blogartikelen. 

Illustrerende afbeelding van

Eerst intern alles goed zetten

Voordat we bezig gaan met linkbuilding zorgen we dat we intern alles goed hebben staan. Dit begint met de techniek/health van de website, het serveren van de juiste content voor de doelgroep en het aanmaken van waardevolle blogartikelen. Deze blogartikelen geven de ruimte om interne links te plaatsen naar de categoriepagina’s. Na een aantal weken of maanden merk je dat de blogartikelen tractie krijgen. Je kunt hier weer nieuwe blogartikelen onder hangen. 

Illustrerende afbeelding interne linkbuilding.

Werk binnen verschillende niveaus 

Stel; je maakt bovenstaande 4 blogs (misschien net iets anders geformuleerd). Dan kijk je welke pagina het beste rankt na verloop van tijd. Dit kan bijvoorbeeld het blogartikel zijn met als kop: “Wat doet een SEO specialist?”. Dan kun je ook deze vraag weer opzoeken in Google. Je ziet dan dat er nieuwe vragen ontstaan. Ook dit vormt weer inspiratie voor blogartikelen. Hier kun je dan een interne links toevoegen naar het eerder gemaakte blogartikel, maar ook naar de belangrijke categorie pagina. 

Hoe werkt dit met links van externe partijen?

Als je intern een mooi cluster hebt opgebouwd, zie je vaak dat je al wat beter begint te ranken met de commerciële pagina’s. Met linkbuilding proberen we dit vaak verder aan te sterken. Vooral commerciële zoektermen waarmee je tussen positie 3-20 rankt, vinden wij interessant. Dit zijn de zoektermen waarmee je het meeste verschil kunt maken. Een relatief goede SEO-positie is voor ons makkelijker te pushen dan een generieke pagina/term waarmee je op de 10e pagina van Google staat.

Hoe vind je waardevolle websites om naar jou te linken?

Het beste is om op zoek te gaan naar websites die bloggen over het onderwerp van jouw website. Het is hierbij wel goed te kijken wat hun commercieel belang is. Als deze partij ook zelf artikelen of diensten verkoopt, is de kans groot dat ze geen link willen plaatsen. Je kunt vervolgens outreach doen, met de vraag of ze naar jouw categoriepagina willen linken. Soms lukt het om dit gratis voor elkaar te krijgen, maar in de praktijk zie je vaak dat er betaald moet worden. Onze klanten kiezen daarom vaak voor extra linkbuilding budget en uren, zodat we op een duurzame manier kunnen bouwen aan de SEO van hun website. 

Wat is een waardevolle linkplaatsing?

Kopen wij een link in? Dan proberen wij er altijd voor te zorgen dat er een zo hoog mogelijke relevantie is met de website van de klant. Verder kijken we onder andere naar het organisch verkeer van een domein. Als dit minder dan 1.000 bezoekers per maand is en/of het verkeer snel afloopt, kiezen we vaak voor een ander domein. We zoeken dus altijd naar stabiele, goed onderhouden domeinen. Verder maken we een keuze aan de hand van de Domain Rating. Deze waarde van Ahrefs laat zien hoe betrouwbaar een linkprofiel is. Ook kijken we naar de Trust Flow van Majestic en de Citation Flow. Deze cijfers geven ons meer informatie over de kwaliteit en de kwantiteit van het linkprofiel.

Linkbuilding platformen  

Is er een beperkt budget voor linkbuilding uren? Dan gebruiken wij soms ook linkbuildingplatformen, waar wij vaker mee samenwerken. Hier gebruiken we filters, waardoor we enkel de meest waardevolle plaatsingen overhouden. Zo kunnen we bijvoorbeeld de niche meegeven, het minimale organische verkeer per maand en de minimale trust flow. We doorlopen de websites en analyseren wat het organische verkeer doet in de afgelopen maanden. Ook lopen we de waarden die we tegenkomen op het platform nog na. 

Linkbuilding op meerdere niveaus

Wanneer er voldoende budget aanwezig is, proberen wij ook rond de websites die naar ons linken een cluster te bouwen. Stel; je hebt een link van RTL Nieuws, dan kun je er ook voor kiezen om links te plaatsen naar zowel je eigen categorie als het artikel van RTL Nieuws. Je maakt jouw backlink sterker en zorgt ervoor dat dit geen orphan page wordt. Ook dit kun je op meerdere niveaus aanpakken (2nd tier & 3rd tier). In sommige gevallen kiezen we om niet naar het backlinkprofiel van de klant te verwijzen, maar enkel naar de meest sterke backlinks. Zo houden we het linkprofiel zo natuurlijk mogelijk. Variatie is hierbij ontzettend belangrijk.   

Hoe meten wij het resultaat?

Meestal maken we in onze rapportage in Google Data Studio een dashboard met een totaaloverzicht en een overzicht met de categoriepagina’s waar we linkbuilding op toepassen. We hebben direct inzichtelijk of we de goede kant op gaan. Ook richten we ons op de omzet/leads uit SEO. Als we de juiste pagina’s pakken voor linkbuilding zou dit na enkele maanden moeten toenemen. Samen met de klant stellen we doelen op waar we naartoe willen werken; Hoeveel organisch verkeer en omzet is gewenst aan het einde van een periode? We schetsen altijd drie scenario’s. 

Illustratie van hoe wij onze toepassingen meten.

Bij deze klant binnen het vaarcluster zijn we nu nog maar een aantal maanden bezig en zien we nu al een flinke stijging in verkeer ten opzichte van vorig jaar. Ook de conversies nemen toe. 

Linkbuilding uitbesteden? Kies voor SEO Bureau Onder

Wil jij kwalitatief linkbuilden en op een duurzame manier verder bouwen aan jouw business? Dan helpen we je graag verder. We maken samen een plan, stellen doelen op en zorgen ervoor dat we sturen op een mooie ROI. Ook in 2024 is er ontzettend veel mogelijk met linkbuilding. Kwaliteit, expertise en helpful content wordt met de dag belangrijker. Als je dat in je achterhoofd houdt, zijn er hele mooie resultaten haalbaar. Meer weten? Neem ook even contact met ons op.

Als SEO-bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in een SEO audit om de prestaties van je website te verbeteren? Onze specialisten kunnen je helpen met technische SEO, waarbij we aandacht besteden aan zaken als laadtijd, URL-structuur en mobielvriendelijkheid.

We delen graag onze technische SEO tips om je vaardigheden te versterken. Of je nu kiest voor een diepgaande training of een Online SEO training, wij staan klaar om je te ondersteunen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.