Blog

Alles over SEO

ai antwoorden

Hoe word je genoemd in ChatGPT en andere AI chatbots?

1-8-2025 AI (Artificiële Intelligentie) Leanne la Faille

Steeds meer mensen gebruiken AI chatbots zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity om direct een antwoord te krijgen op hun vragen. Dat betekent dat er minder wordt doorgeklikt naar websites, maar de gebruikers die wél doorklikken zijn vaak gerichter en leveren meer op. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om zichtbaar te blijven in deze AI antwoorden. In dit artikel lees je hoe deze AI modellen werken en vertel ik hoe je hiervoor kunt optimaliseren. Navigeer naar: Wat zijn LLM’s en

Meer lezen

Wat is alt-tekst en hoe schrijf je het goed?

19-6-2025 Overig Sanne Pasterkamp Kramer

In april was ik met collega’s bij brightonSEO, de grootste SEO-conferentie ter wereld. Ik heb diverse interessante talks bijgewoond, maar een van de sprekers die mij écht aan het denken zette, was Liam Cumber. Zijn talk heette: “What the f**k is alt-text and how do you write it?”. Vlak voor het congres vroeg ik me af hoe ik eigenlijk alt-tekst hoor te schrijven. Ik – en waarschijnlijk veel SEO-specialisten en websitebeheerders met mij – dropte namelijk alleen een keyword in

alt-attribuut

AI-ontwikkelingen en de impact op SEO

28-5-2025 AI (Artificiële Intelligentie) Martijn Hoving

AI-overviews zijn sinds een week prominenter te zien in de zoekresultaten van Google en daarnaast was afgelopen week Google I/O, waarin een aantal belangrijke aankondigingen gedaan zijn. Een goede reden om meer uitleg te geven over de verwachte impact van de recente ontwikkelingen op SEO. Maar ook om een inzicht te geven in de drie AI hoofdstukken waar wij nu hard aan werken op de achtergrond en onze visie te delen met betrekking tot veranderingen in SEO strategie. Ontdek de

Waar ging het mis? Analyseer een mislukte SEO migratie in 6 stappen

20-5-2025 Technische SEO Jeroen Driehuis

SEO migraties zijn spannend. Vaak is er veel tijd en energie gestoken in techniek, content en design om voor een soepele overgang te zorgen. Eerder schreven we al over migratie fucks ups, maar hoe achterhaal je nu op een gestructureerde manier waar het mis is gegaan? In deze blog neem ik je mee aan de hand van zes stappen hoe je een mislukte SEO migratie analyseert en de problemen achterhaald. Deze aanpak is geïnspireerd door dit artikel van Jerrel Arkes.

Is jouw content klaar voor AI Overviews?

1-5-2025 (Content)marketing, AI (Artificiële Intelligentie), Google Leanne la Faille

Google is begonnen met de uitrol van AI Overviews in Europa. Dat betekent dat we binnenkort ook in Nederland AI-antwoorden bovenaan de zoekresultaten kunnen verwachten. En de impact daarvan is groot. Zelfs als je nu op plek 1 staat, moet je straks concurreren met AI of zorgen dat je een vermelding krijgt. Wat verandert er precies? En hoe pas je jouw contentstrategie hierop aan? Veranderingen in de zoekresultaten De Google zoekresultaten bestaan allang niet meer uit tien blauwe links. Featured

Gebruik je (veel) JavaScript? Check dan of jouw webshop wel goed te crawlen is

28-4-2025 Technische SEO Tristan Staal

JavaScript is niet meer weg te denken bij moderne websites. Interactieve formulieren, sliders en visuele effecten maken er gebruik van. Maar wist je dat JavaScript ook invloed heeft op hoe goed jouw website gevonden wordt in Google? In dit blog leg ik uit hoe dat zit én hoe je ervoor zorgt dat jouw shop SEO-proof blijft, ook als je werkt met JavaScript frameworks. Hoe zoekmachines websites verwerken Voordat ik uitleg waarom JavaScript een uitdaging kan zijn, is het goed om

crawlen seo javascript

Content pruning

17-4-2025 (Content)marketing, EEAT Lars van Valkengoed

Content is erg belangrijk binnen SEO, maar meer is niet altijd beter. Hoewel jouw website voor jou misschien logisch en compleet aanvoelt, kan dit voor bezoekers en zoekmachines heel anders zijn.Naarmate een website groeit, verzamelen zich onvermijdelijk pagina’s die verouderd, irrelevant of zelfs schadelijk zijn voor je zoekprestaties. Dit kan leiden tot een rommelige website en een lagere ranking in zoekmachines. Als dit het geval is, dan heb je content pruning nodig. Wat is content pruning en waarom is het

schaar die een plantje afknipt die begint in een stuk content van een pc

Zelf rapporten maken in GA4? Gebruik de verkenningen

3-4-2025 Analytics, How to/DIY Cynthia Bos

Google Analytics 4 (GA4) is nu al een tijdje de standaard voor veel mensen om je website-data te analyseren. Vroeger konden we nog terugvallen op Universal Analytics (UA), maar nu dit sinds 1 juli 2023 niet meer werkt, moet je wel in GA4 kijken (of switchen naar een andere tool natuurlijk).  Vaak hoor ik gemopper over GA4, met name over de geringe hoeveelheid standaardrapporten. In UA hoefde je zelf nauwelijks een rapport aan te maken, het meeste was al voor

google GA4 ranger palmboom

SEO teksten verbeteren

20-3-2025 (Content)marketing, How to/DIY, Overig Britt Sibie

Je hebt goede content, maar geen toppositie? Dit kun je doen! Je hebt een fantastische tekst geschreven en gepubliceerd die aan alle SEO-richtlijnen voldoet: de zoektermen zijn keurig verwerkt, de meta-titel en beschrijving zijn goed, je hebt interne links toegevoegd, de afbeelding is uniek en de tekst leest lekker weg.Maar dan… ondanks al je inspanningen bungelt je pagina nog altijd ergens op pagina 2 of 3 in de zoekresultaten. Wat nu? Hoe verbeter je je SEO tekst nog verder om

SEO tekst optimalisatie

Wix plus en minpunten uit SEO oogpunt

13-3-2025 How to/DIY, Technische SEO Ivo Nijboer

Het is een populair platform met vele thema’s, snelle omgeving, en een dashboard met direct inzicht in je prestaties en contact aanvragen. Ik neem je mee in belangrijke overwegingen bij de zoektocht naar het juiste CMS voor jouw webshop of website, hierbij zoom ik extra in op de voordelen en nadelen uit SEO oogpunt. Dit keer speciaal over Wix. Wix heeft verschillende functies die het aantrekkelijk maken voor websitebeheerders.  3 algemene voordelen zijn: Wix biedt een snelle en stabiele webshopomgeving

Wix + en - punten

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder