Wanneer je bezoekers in meerdere talen probeert te bereiken dan is de Hreflang-tag een must. Het maakt niet uit of je meerdere talen op één website hebt of voor iedere taal een verschillende website, met de Hreflang tag vertel je Google welke locatie je wilt tonen aan welke bezoeker. In het onderstaande blog leg ik je uit wat de Hreflang tag is, hoe je deze toepast en hoe je veelgemaakte fouten voorkomt.
De Hreflang is een HTML-attribuut waarmee je naar zoekmachines een signaal geeft voor welke taal en regio een bepaalde variant van je website bedoeld is. Dat klinkt misschien wat vaag maar in de praktijk valt het mee.
Als ik in Nederland zoek op Apple dan krijg ik als eerste https://www.apple.com/nl/ te zien, maar in België is dat https://www.apple.com/benl/ (of https://www.apple.com/befr/ als je zoekt vanuit Wallonië). Door de Hreflang in de HTML weet Google wanneer het een bepaalde variant moet tonen.
Als je met veel moeite je content hebt vertaald, dan wil je ook wel dat je bezoekers de juiste versie te zien krijgen. Dat scheelt ook je gebruiker een hoop ergernis en onnodige extra handelingen om op de juiste taal uit te komen. En een betere gebruikerservaring zorgt uiteindelijk weer voor meer conversies.
De Hreflang helpt ook heel goed als je meerdere landen of zelfs regio’s hebt waar dezelfde taal wordt gesproken. Je hebt content voor zowel Engeland als Ierland, maar beide regio’s hebben andere verzendkosten. Met een juiste Hreflang instelling zorg je ervoor dat bezoekers de juiste versie te zien krijgen.
Het juist implementeren zorgt er ook voor dat dat je duplicate content op je website voorkomt. Een tekst die zich richt op Amerikaans Engels én een tekst die zich richt op Brits Engels lijken heel veel op elkaar, ondanks een iets andere spelling voor bepaalde woorden. De Hreflang geeft een duidelijk signaal dat het om verschillende versies gaat.
Een Hreflang element ziet er als volgt uit: <link rel=”alternate” href=”https://www.apple.com/nl/” hreflang=”nl-NL”>. Best simpel toch? Maar wat zegt dit element ons?
Nu spreken de eerste twee gedeeltes van een Hreflang redelijk voor zichzelf, maar hoe weet je nu welke letters je moet gebruiken voor de verschillende talen of voor landen en regio’s?
Voor de talen gebruiken we de ISO 639-1 taalcodes, dat is een systeem met twee letters die een taal aanduiden. De volledige lijst vind je hier.
Voor de landen en regio’s gebruiken we de ISO 3166-1 alpha-2 landcodes. De volledige lijst vind je hier. Bij het opstellen van de Hreflang is het opgeven van een taal verplicht, een specifiek land of regio toevoegen is optioneel.
Wil je alleen de Hreflang voor bepaalde URLs opgeven en mogen alle andere bezoekers naar een standaard URL? Dan kun je dat aangeven met de x-default. Dit is de variant voor als er geen specifieke regio of taal is opgegeven in de Hreflang.
Als we de Hreflang opstellen voor Nederland en België dan ziet het er als volgt uit. Een regel voor Nederland, twee voor België (voor Nederlands en Frans), en voor alle andere regio’s een x-default.
Regio | Taal | URL | Hreflang |
Nederland | Nederlands | https://www.apple.com/nl/ | <link rel=”alternate” href=”https://www.apple.com/nl/” hreflang=”nl-nl” /> |
België | Vlaams | https://www.apple.com/benl/ | <link rel=”alternate” href=”https://www.apple.com/benl/” hreflang=”nl-be” /> |
België | Frans | https://www.apple.com/befr/ | <link rel=”alternate” href=”https://www.apple.com/befr/” hreflang=”fr-be” /> |
Alle overige landen | Engels | https://www.apple.com/ | <link rel=”alternate” href=”https://www.apple.com/” hreflang=”x-default” /> |
Nu we weten hoe een Hreflang opgesteld wordt gaan we kijken naar hoe je ze op de juiste manier implementeert.
Allereerst een aantal punten om rekening mee te houden:
Om de Hreflang te implementeren zijn er drie verschillende manieren:
Om te zorgen dat zoekmachines de Hreflang ook overnemen is het belangrijk dat je een duidelijk signaal geeft welke pagina je wilt tonen. Hieronder geven we een aantal veel gemaakte fouten zodat je deze kunt voorkomen:
Het implementeren van Hreflang vraagt wat aandacht, maar het helpt Google om te begrijpen welke pagina je voor welke doelgroep wilt laten zien. Door daarnaast goed na te denken over de locatie van je server en het juiste top-level domein, zoals een .nl voor Nederland of een .de voor Duitsland, kun je je internationale SEO verder verbeteren.
Wil je dat we meekijken met je Hreflang-implementatie of hulp bij je internationale SEO? Neem dan gerust contact met ons op!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|