De pagina die Google je toont na het invoeren van de zoekopdracht (de SERP – Search Engine Results Page) verandert en blijft veranderen. Door wijzigingen in het algoritme, (AI) mogelijkheden of andere nieuwe features kan het zijn dat de zoekmachine resultaten pagina er voor jouw keyword ineens heel anders uitziet.
Belangrijk dus om deze pagina te checken als je nieuwe content maakt of oude wijzigt omdat je click through rate daalt. Gek genoeg is de SERP analyse voor het schrijven van nieuwe content (of het wijzigen van oude) een ondergeschoven kindje. Vanuit content gaps, zoekvolumes en keyword difficulties wordt een plan gemaakt, waarna in één moeite door wordt geschreven naar de publicatie. Dat is jammer, want het algoritme van Google heeft natuurlijk al een ranking bepaald voor jouw keyword. En die ranking toont veel kenmerken.
Ben je dus van plan om een nieuw artikel, categorie- of productpagina te schrijven omtrent bepaalde keywords? Of daalt je CTR om onduidelijke redenen? Kijk dan eerst eens goed naar de SERP. Welke informatie haal je daar nu precies uit en welke meerwaarde heeft een SEO bureau voor de SERP analyse? Lees snel verder!
Naast bovenstaande redenen is het om nog meer punten belangrijk om een goede SERP analyse te doen. Het geeft je namelijk de volgende waardevolle informatie:
Inzicht in de concurrentie: Je ziet welke websites goed presteren voor bepaalde zoekwoorden en je kunt zo bekijken wat hun sterke punten zijn.
Identificeren van kansen: Je vindt mogelijkheden om je eigen content te verbeteren en een hogere ranking te behalen.
Ontwikkelen van een effectieve contentstrategie: Je kunt je content afstemmen op de behoeften van je doelgroep en de verwachtingen van zoekmachines.
Tenslotte verandert de SERP en kan jouw content minder relevant zijn geworden, om welke reden dan ook! Hieronder zie je zo’n verandering.
Google toont de laatste tijd meer afbeeldingen tussen de organische zoekresultaten. En best van groot formaat! Richt jij je op glasvezelkabels, dan is het dus niet gek om in dit geval even je afbeeldingen onder de loep te nemen. Een ander gevolg is trouwens dat de posities onder de afbeelding een eind naar beneden schuiven. Nog belangrijker dus om daar boven te ranken.
Je kunt dus al heel veel zelf zien in Google. Wil je dit gestructureerd doen? Volg dan deze stappen en noteer je bevindingen in een spreadsheet.
Wat voor partijen staan er in de top 10? Zijn het bijvoorbeeld commerciële bedrijven, kennisinstellingen of review sites? Vaak is dit al een hint naar de zoekintentie van jouw zoekwoord.
Bepaal de zoekintentie: Met de zoekintentie begrijp je beter wat gebruikers zoeken wanneer ze een bepaalde zoekterm gebruiken. Zie jij voornamelijk productpagina’s of productcategorie pagina’s, dan is de zoekintentie waarschijnlijk commercieel of transactioneel. Zie je blogs of kennisartikelen dan is de kans groot dat jouw zoekterm informatief is. Pas jouw content en layout altijd aan op de zoekintentie, meer daarover in het zoekintentie blog van mijn collega.
Check de getoonde meta titles en descriptions: Is de titel aantrekkelijk en relevant voor de zoekopdracht? Bevat het jouw keyword? Geven de beschrijvingen een duidelijk beeld van de inhoud van de getoonde pagina’s? Noteer ze en zorg dat die van jou nog aantrekkelijker worden of nog beter passen bij de inhoud. Hier lees je hoe je goede meta titles en descriptions schrijft.
Content: Wie zit er achter de content en hoeveel expertise en ervaring heeft de schrijver met het onderwerp? Is de content uitgebreid, goed gestructureerd en relevant voor de zoekopdracht? Welke vragen beantwoordt de tekst?
People also ask: Welke vragen stellen gebruikers nog meer? Dit zijn vaak goede hints om mee te nemen in jouw tekst.
Vergelijk met jouw content: Hoe verschilt jouw content van de top 10 resultaten op bovenstaande punten? Bepaal wat jij beter gaat doen.
Zoek naar patronen: Zijn er bepaalde elementen die de meeste pagina’s in de top 10 gemeen hebben?
Hoewel je zelf een basis SERP analyse kunt uitvoeren, bieden wij als SEO bureau een aantal mooie voordelen.
Wij hebben een aantal gespecialiseerde tools en kennis om een veel uitgebreidere analyse uit te voeren. Zo analyseren wij het zoekvolume, concurrentie, zoekintentie en andere relevante metrics in detail voor een gekozen set aan zoektermen. Dit geeft jou de informatie om potentiële klanten of leads veel beter te bedienen met jouw aanbod.
Advanced Web Ranking
Deze tool volgt posities van zoektermen, maar geeft ook veranderingen weer in de features die getoond worden in de SERP. Zo zie je aan de icoontjes dat bij “stil vuurwerk” reviews een rol speelt. Daarnaast toont het ook de zoekintentie. “Vuurwerk vergunning bruiloft” heeft bijvoorbeeld een informatieve zoekintentie.
Ahrefs
Dankzij Ahrefs zien we in een oogopslag de pagina’s uit de SERP voor de zoekterm “stil vuurwerk”. Hier zien we dat er zowel informatieve als commerciële zoekresultaten worden weergegeven. Ook zien we dat de zoekterm “geluidsarm vuurwerk” eigenlijk veel meer wordt gebruikt. Past dit misschien beter bij de informatie of producten die mensen zoeken? Verder zien we best wat matige meta titles dus dat kan met een nieuwe of aangepaste pagina beter. Ahrefs geeft tenslotte ook informatie over de waarde van de concurrerende domeinen. Handig om te bepalen of jij nog wat aan je digitale PR moet doen.
People aslo ask is een waardevolle sectie op de SERP waar veelgestelde vragen omtrent de zoekopdracht verschijnen. In veel gevallen zie je ze echter niet allemaal en klappen er nog meer uit zodra je er een aanklikt. Wij gebruiken een Chrome extensie als ‘Paaq extractor’ om de vragen op te slaan en verder te gebruiken om content te schrijven. Jouw content wordt namelijk waardevoller als jij vragen beantwoordt vanuit jouw expertise, die veel mensen hebben. Dit is een goede manier om jouw content te verbeteren.
Op basis van de analyse kunnen wij concrete aanbevelingen doen voor het verbeteren van de vindbaarheid van de gehele website. We maken bovendien inzichtelijk wat het je kan opleveren en wat daarvoor nodig is.
Wij kunnen SERP-analyses voor je uitvoeren voor alle gewenste zoektermen. Jij je kunt concentreren op het ondernemen of op je andere marketing taken. Bovendien houden wij veranderingen in de gaten zodat we op tijd kunnen bijsturen.
Een SERP-analyse is een onmisbaar onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie of voor elk stukje nieuwe content. Door de SERP te begrijpen, kun je je content beter optimaliseren en een hogere ranking behalen. Of je nu zelf aan de slag gaat of de hulp inschakelt van een SEO bureau, de investering in een SERP analyse is altijd de moeite waard! Heb je hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op en zet de eerste stap naar een professionele SERP analyse!
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|