9+

Search Intent en SEO

Search intent (of zoekintentie in het Nederlands) is de reden achter een zoekopdracht. Met andere woorden, het is waar de gebruiker naar op zoek is bij het gebruik van een zoekmachine als Google. Google geeft prioriteit aan relevante zoekresultaten. Met alle helpful content updates van het afgelopen jaar wordt dit ook steeds belangrijker. Dus als je wilt ranken in Google, dan moet jouw content het meest relevante resultaat zijn voor de zoekopdracht. En dat begint bij het creëren van content die overeenkomt met de zoekintentie. 

In dit artikel leg ik je uit hoe jij in jouw contentstrategie rekening kunt houden met zoekintentie. Beginnend bij welke zoekintenties er zijn.

Verschillende zoekintenties

Om te begrijpen wat mensen willen zien is het goed om te kijken naar de verschillende zoekintenties. Hieronder leg ik in het kort uit welke zoekintenties er zijn: 

Informatieve zoekintentie

Hierbij is de gebruiker op zoek naar informatie over een onderwerp. Dit kan in de vorm van een vraag, zoals bijvoorbeeld ‘Hoe werkt zonne-energie?’, maar ook korte vragen als ‘Hoeveel mensen wonen er in Amsterdam?’. De zoekvraag bij een informatieve zoekintentie hoeft overigens niet altijd als vraag geformuleerd te worden. Iemand die Googelt op ‘Prijs Fiat 500’ is ook op zoek naar informatie. 

Navigationele zoekintentie

Bij een navigationele zoekintentie zijn mensen op zoek naar een specifieke website of pagina. Ze weten al waar ze heen willen en gebruiken een zoekmachine om daar terecht te komen. Zoektermen die hierbij aansluiten zijn: ‘Inloggen Netflix’, ‘KPN abonnementen’, maar bijvoorbeeld ook ‘Qmusic online luisteren’ of ‘Youtube video’s van katten’.

Transactionele zoekintentie

Bij een transactionele zoekintentie zijn de gebruikers van plan om een specifieke actie uit te voeren. Meestal een aankoop of transactie, maar bijvoorbeeld ook een aanmelding of een reservering valt hieronder. Hierbij zijn mensen actief op zoek naar een product of dienst. Je kunt hierbij denken aan zoektermen als ‘hardloopschoenen kopen’, ‘vlucht boeken KLM’ of  ‘uber reserveren’. Maar ook termen met ‘korting’, ‘aanbieding’ of ‘actie’ hebben een transactionele intentie. 

Commerciële zoekintentie

Gebruikers met een commerciële zoekintentie zijn op zoek naar informatie over producten of diensten voordat ze een aankoopbeslissing nemen. In dit stadium van het zoekproces zijn mensen geïnteresseerd in het vergelijken van verschillende opties, prijzen, kenmerken en beoordelingen om te bepalen welk product of welke dienst het beste bij hun behoeften past. Recensies, productvergelijkingen en goede omschrijvingen bieden hierbij de informatie die gebruikers helpt om een weloverwogen beslissing te nemen. Zoektermen die hierbij aansluiten zijn bijvoorbeeld: ‘beste boekhoudsoftware voor zzp’, ‘goedkope smartphones met goede camera’, ‘beste restaurants van Zwolle’. 

Waarom is search intent belangrijk?

Stel je voor dat je een fysieke winkel binnenloopt met het doel een nieuw paar schoenen te kopen. Wanneer je een winkelmedewerker vraagt waar de schoenen staan of advies wilt en je wordt naar de tassen gestuurd, dan vraag je je misschien af wat je er doet. Je tijd wordt verspild en je komt waarschijnlijk niet snel terug. Dit klinkt een beetje overdreven, maar is wel precies wat een zoekmachine probeert te voorkomen. Hoe vaak ben je zelf wel niet op een website terechtgekomen waarvan je dacht ‘dit is niet wat ik zocht’. Net zoals in een fysieke winkel willen ook online gebruikers directe en relevante antwoorden op hun vragen. Gebruikers willen niet op zoek gaan naar het antwoord, maar het antwoord gepresenteerd krijgen op hun scherm.

Zoekmachines, zoals Google, hebben dit begrepen en hebben hun algoritmen verfijnd om ervoor te zorgen dat gebruikers zo snel mogelijk de beste en meest relevante antwoorden krijgen. Door te begrijpen wat de intentie achter een zoekopdracht is, zijn zoekmachines in staat resultaten te leveren die nauw aansluiten bij de behoeften van de gebruiker. Het gaat niet alleen om het matchen van zoekwoorden, maar om het echt begrijpen van de onderliggende behoeften en wensen van de zoeker. En sluit jouw website het beste aan bij de intentie? Dan wordt jij beloond met een hoge positie, is de zoekmachine in staat om gebruikers tevreden te houden en vinden de gebruikers precies het antwoord wat ze zoeken. Iedereen blij. 

Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO?

De meest recente editie van Google’s Quality Rater Guidelines bevat 11 pagina’s over zoekintenties. Oftewel, Google vindt zoekintentie belangrijk! En dat Google de meest relevante zoekresultaten wil tonen, dat is nu ook wel duidelijk. Het is dus enorm belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie als jij aan de slag gaat met je contentstrategie. Hierbij spelen signalen die een indicatie geven van de user experience een belangrijke rol. Hierbij kun je denken aan signalen als de engagement rate, CTR, time on page etc. Dit soort signalen vertellen Google namelijk hoe goed de zoekintentie bevredigd wordt door een bepaald resultaat. En sluit de zoekintentie aan, dan is de kans op een conversie vele malen groter.

Hoe zoekintentie je contentstrategie vormt

Zodra je de intentie achter zoekopdrachten begrijpt, kun je content creëren die echt aansluit bij jouw doelgroep. Maar hoe pak je dit het beste aan? Je kunt als volgt te werk gaan: 

1. Bekijk de search intent in de zoekresultaten

Heb je jouw zoektermen op een rijtje? Dan heb je waarschijnlijk zelf al wel een idee bij de zoekintentie hierachter. Maar het is goed om even te checken of Google hier ook hetzelfde over denkt. Bekijk dus ook goed de zoekresultaten. Welke pagina’s worden hier getoond? Hieruit kun je vaak opmaken hoe Google de zoekintentie ziet, want Google ziet deze resultaten als het meest relevant voor die specifieke zoekterm. Zijn dit bijvoorbeeld allemaal specifieke diensten of producten? Dan heeft het waarschijnlijk geen zin om met een informatief artikel te komen over dat onderwerp. Zorg ervoor dat de soort content aansluit bij de verschillende intenties. 

Verschillende typen content zijn bijvoorbeeld: 

  • Blog posts
  • Productpagina
  • Categoriepagina
  • Landingspagina
  • Video’s

Hierbij geldt dus dat blogposts het beste aansluit bij informatieve zoekopdrachten en productpagina’s bij transactionele zoektermen (etc.)

Hieronder staat een voorbeeld voor ‘beste airfryer’. Wanneer jij airfryers verkoopt en met deze term jouw eigen airfryer wilt promoten als de beste airfryer van dat moment, dan zul je waarschijnlijk niet in de top 10 terecht komen. Zoals je hieronder ziet geeft Google er voorkeur aan om lijstjes met vergelijkingen te tonen zodat je op basis van die informatie een keuze kunt maken.

Content format
Kijk ook eens of je bepaalde patronen of formats ziet terugkomen. Ranken allemaal pagina’s die veelgestelde vragen beantwoorden op de pagina? Of zie je op de pagina veel verhalen van echte gebruikers terugkomen? Of hebben ze een bepaalde opbouw of template? Dan weet je dus wat Google belangrijk vindt om te tonen. Je kunt hierbij denken aan: 

  • How-to’ lijstjes
  • Tutorials met stap voor stap uitleg
  • Content geschreven vanuit persoonlijke ervaring
  • Reviews
  • Vergelijkingen
  • Lijst met opsommingen

2. Gebruik subtopics 

Om de zoekintentie volledig af te dekken voeg je ook nog subtopics toe aan je content. Wanneer iemand op zoek is naar de beste boekhoudsoftware dan kun je daar nog net een stapje verder in gaan. Voeg bijvoorbeeld ook termen toe waardoor het nog net wat specifieker wordt. Voor die zzp’er die op zoek is naar het beste boekhoudpakket voeg je content toe die specifiek ingaat op de beste boekhoudsoftware voor de zzp’er. En wanneer iemand op zoek is naar de beste hardloopschoenen, dan kun je ook nog wat dieper ingaan welke hardloopschoenen het beste zijn voor je knieën (en dus de meeste demping hebben). 

En weet je niet zo goed welke subtopics je toe kunt voegen? Wellicht helpt het volgende je: 

  • Doe een goede zoektermanalyse. Hieruit krijg je vaak nieuwe inzichten met topics die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. 
  • Bekijk eens wat je concurrenten doen. Welke topics en onderwerpen halen zij aan? Niet om te kopiëren wat zij doen, maar als inspiratie voor jouw eigen content. 
  • Voer een contentgap analyse uit. Hiervoor gebruik je een tool als Ahrefs of SEMrush. Hierbij vergelijk je jouw content met die van een aantal concurrenten. Vervolgens krijg je een aantal suggesties die je kunt gebruiken om jouw content te verbeteren. En heb je geen tools als Ahrefs of SEMrush. Dan kun je ook een analyse uitvoeren met behulp van AI. Een tool die je hiervoor gratis kunt gebruiken is Moonlit. Hierin vul je jouw zoekterm en URL in en die van concurrenten en je krijgt vervolgens een analyse van de content en wat jouw concurrenten hierin anders doen dan jij. 

3. Ga aan de slag met de gebruikservaring

Focus niet alleen op search intent en de zoektermen in je SEO teksten. Wanneer je content perfect aansluit op de behoefte van de gebruikers, maar de website biedt een slechte gebruikerservaring, dan is de kans alsnog groot dat ze afhaken. En dat is voor Google een signaal dat de zoekterm niet helemaal lekker aansluit op de intentie. 

  • Zorg dat je website technisch op orde is; snelle laadtijd, goed werkende links, een responsief design dragen bij aan tevreden bezoekers. 
  • Denk goed na over vervolgstappen op je website. Wat wil je dat gebruikers doen? Zorg voor een goede call to action die uitnodigt om een vervolgstap te maken. Dit vergroot gelijk de tijd die een gebruiker op je website doorbrengt en dat ziet Google graag. 
  • Maak gebruik van overtuigende teksten en scanbare tussenkoppen. Hoe makkelijker jij het maakt voor je gebruiker om een pagina te begrijpen, des te beter de gebruikservaring. 

Verbeter huidige content

Focus je niet alleen op nieuwe content, maar neem af en toe ook eens de tijd om te kijken naar je huidige content. Wanneer jij voor SEO goed geoptimaliseerde pagina’s hebt, maar ze blijven op een lage positie hangen, dan kan het zijn dat je een zoekintentie probleem hebt. Onderzoek in dat geval op dezelfde wijze de zoekintentie van de zoektermen. Bekijk de zoekresultaten en het type content en optimaliseer aan de hand daarvan de pagina.  En wil je meer tips over het optimaliseren van oude content? Lees dan eens ons blog over het updaten van oude content.

Het meten van het succes van zoekintentie-optimalisatie

Ben je druk bezig geweest met het optimaliseren van je content op search intent? Dan is het ook goed om te meten of dit effect heeft gehad. Hieronder zijn enkele KPI’s die je hiervoor kunt gebruiken: 

  • Klikfrequentie (CTR): CTR geeft het percentage weer van mensen dat daadwerkelijk op je zoekresultaat heeft geklikt na het zien ervan in de zoekmachine. Een hogere CTR duidt vaak op goed aansluitende zoekintentie en aantrekkelijke titels en meta beschrijvingen. 
  • Gemiddelde positie: Dit geeft aan op welke positie je pagina gemiddeld wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een stijging in de gemiddelde positie is een indicatie dat je content beter aansluit bij de zoekintentie. 
  • Bouncepercentage: Het bouncepercentage meet het aantal mensen dat je website direct weer verlaat na slechts een pagina te hebben bekeken. 
  • Tijd op pagina: Dit meet hoe lang bezoekers op een pagina blijven nadat ze erop hebben geklikt. Een langere tijd op de pagina suggereert dat bezoekers waardevolle informatie vinden die overeenkomt met hun zoekintentie. 
  • Conversieratio: Als het doel van je pagina is om conversies te genereren, zoals aankopen of aanmeldingen, is de conversieratio een belangrijke KPI. Het meet het percentage bezoekers dat de gewenste actie onderneemt na het bezoeken van je pagina. 
  • Organisch verkeer: Het totale aantal organische bezoekers dat je website ontvangt vanuit zoekmachines kan een indicator zijn van hoe goed je site overeenkomt met de zoekintentie van je zoektermen. 
  • Engagement: De mate waarin gebruikers interactie hebben met je content (zoals het delen van artikelen op social media, of het plaatsen van reacties), geeft aan of je content aansluit bij de gewenste zoekintentie.

En tuurlijk, al deze KPI’s hangen niet alleen af van in hoeverre je aansluit op de zoekintentie. Hierbij spelen ook een heleboel andere factoren een rol. Maar als je aan de slag gaat met het verbeteren van je content aan de hand van de zoekintentie, dan kun je aan de hand van deze KPI’s wel enigszins in de gaten krijgen of je inspanningen effect hebben gehad. 

Helpful content updates

Met de afgelopen helpful content updates probeert Google steeds meer de beste resultaten te tonen in de zoekmachines. De algoritmes worden steeds beter in het begrijpen van teksten en intenties. Het is dus gewoon super belangrijk dat je aan de slag gaat met helpful content. Want bied jij helpful content, dan heb je automatisch al de juiste zoekintentie te pakken voor je tekst. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens het blog van Ineke over het doen van een helpful content analyse. 

Advies nodig?

Aan de slag met content kost veel tijd. Maar ga het wel doen, want je zult hier absoluut de vruchten van plukken. Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je hulp nodig bij het analyseren of uitvoeren hiervan? Neem dan eens contact op met onze content experts. We helpen je graag verder. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.