Een Hreflang Tag is een HTML-codefragment dat u aan uw webpagina’s kunt toevoegen om Google en andere zoekmachines te helpen de juiste taalversie van uw pagina weer te geven. De Hreflang Tag laat Google weten welke pagina’s meerdere taalversies hebben. Zo kan het de juiste versie van een pagina voor de juiste gebruikers indexeren. Dit is belangrijk omdat gebruikers die in een andere taal zoeken mogelijk niet de Engelse versie van uw pagina kunnen lezen.
Google (en andere crawlers) lezen de Hreflang Tag en spideren vervolgens uw site om de pagina’s te vinden die overeenkomen met de ID’s in uw tag. Zodra de crawler al uw gelokaliseerde pagina’s heeft gevonden, wijst hij ze een lokalisatie (taal)ranking toe. Dit verandert de manier waarop Google uw pagina’s indexeert, en verandert de URL’s die in de zoekresultaten worden weergegeven.
Dit betekent dat de Hreflang Tag niet alleen de juiste versie van uw pagina indexeert, maar Google ook laat weten hoe de pagina moet worden gerangschikt. De taal van de pagina wordt een rankingfactor die zal veranderen hoe Google uw pagina rangschikt. Als u bijvoorbeeld een Spaanstalige versie van uw pagina hebt die scoort op het trefwoord “widgets”, een Franstalige versie van uw pagina die scoort op hetzelfde trefwoord “widgets” en een Engelstalige versie van uw pagina die ook scoort op “widgets”, zal Google de Spaanstalige pagina als eerste rangschikken, de Franstalige pagina als tweede en de Engelstalige pagina als laatste.
Komt er een website migratie voor u aan? Dan is dat een mooi moment om Hreflang Tags toe te voegen waar mogelijk. Bij SEO Bureau Onder helpen we u graag op weg.
De Hreflang Tag kan worden geplaatst in de head> sectie van de code van uw website. Het gebruikt een speciale syntaxis om aan te geven welke pagina’s gerelateerd zijn en in welke talen ze moeten worden weergegeven. Elke taalversie van elke pagina krijgt een unieke identificatie zoals een “rel=” link.
Een Hreflang Tag is geen wondermiddel. Er zijn een aantal dingen die het niet doet. Er zijn drie potentiële problemen met een Hreflang Tag. Het eerste probleem is dat de Hreflang Tag Google alleen vertelt welke pagina’s in andere talen zijn. Het vertelt Google niet welke pagina’s extra taalspecifieke inhoud hebben. Een Hreflang Tag helpt u niet als uw inhoud deze zoekwoorden (in het Engels) ook bevat. Een Hreflang Tag kan niet worden gebruikt om aan te geven of uw pagina is vertaald of alleen is gelokaliseerd voor verschillende regio’s.
De meerderheid van de bezoekers van uw site zal in één taal zijn. Voor de rest moet u uw inhoud in hun taal aanbieden. De Hreflang Tag is een speciaal type tag dat zoekmachines laat weten welke van uw pagina’s in een andere taal zijn. Het is een belangrijk onderdeel van een complete Internationale SEO-strategie. De Hreflang Tag kan ook worden gebruikt om een pagina in meerdere talen weer te geven. Het is geen perfecte oplossing en u zult het niet op elke site vinden, maar het werkt meestal goed.
Is uw interesse in Hreflang Tags gewekt? Of wilt u uw website verder verbeteren met SEO? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of vraag een gratis SEO quickscan aan!
Als SEO-bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in een live SEO analyse om direct inzicht te krijgen in de prestaties van je website? Onze specialisten kunnen je helpen met een technische SEO analyse, waarbij we aandacht besteden aan zaken als laadtijd, URL-structuur en mobielvriendelijkheid.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|