Je website staat, converteert en je wilt je posities in Google verbeteren. Plugin installeren en klaar! Helaas, werkt dit in de praktijk vaak niet zo. Wij vertellen je de ins en outs van SEO plugins en zorgen ervoor dat de plugin ook de verwachtingen waar maakt.
In dit blog geven we voorbeelden met betrekking tot de populairste SEO-plugins voor WordPress.
Een SEO-plugin maakt je website beter vindbaar in zoekmachines, althans dat is de intentie. De plugin biedt verschillende functies die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren voor zoekmachines. “Welke functies verbeteren mijn vindbaarheid dan?”, horen we je denken:
Analyse van prestaties: de meeste SEO-plugins bieden ook een SEO Dashboard weergave, hierdoor krijg je een overzicht hoe je website presteert in zoekmachines. Deze gegevens kun jij gebruiken om je website verder te optimaliseren.
Het is goed te weten dat wij in dit artikel onderscheid maken tussen websites en webshops, aangezien beiden een ander doel hebben. Los van deze verschillen is het belangrijk om te bepalen wat jij nodig hebt van de plugin. Drie punten waar je op kunt letten zijn;
Compatibiliteit
De SEO-plugin die jij voor ogen hebt, kan deze geïnstalleerd worden binnen jouw thema en CMS?
Eenvoudig in gebruik
Ben jij SEO-expert of sta je aan het begin van de kennisladder? Een SEO-plugin kan jou alleen helpen als jij de functionaliteiten en data begrijpt. Het juist toepassen van de informatie die je krijgt, is minstens net zo belangrijk hebben als het hebben van de plugin.
Kosten
Een goede SEO-plugin is niet gratis. Ik hoor je denken; “Maar bij de plugin die ik heb gezien staat, GRATIS SEO-PLUGIN”. Dat klopt waarschijnlijk ook, dit betekent vaak dat het aansluiten kosteloos is. Als je echter de gehele functionaliteit wilt benutten zal er betaald moeten worden. Houd hier van tevoren rekening mee als je een plugin overweegt.
Gratis klinkt iedere Nederlander goed in de oren, echter is dit vaak niet de beste keuze. Het creëert met name de behoefte voor de betaalde versie, de betaalde versie is vaak het antwoord op de echte SEO-needs van jouw site. Dit zijn voorbeelden van belangrijke functies die meestal alleen beschikbaar zijn in betaalde SEO-plugins:
Deze betaalde functies worden vaak aangeboden als extra op de gratis functionaliteiten.
De gratis SEO-plugin biedt je:
Deze specifieke functies kunnen per gratis of betaalde plugin verschillen. Wij raden je aan om de beschikbare functies van elke plugin te bekijken en te onderzoeken voordat je de beslissing maakt.
Jij bent de expert van de informatie op jouw website, daar gaat de plugin je niet bij helpen. Het schrijven van die informatie gaat de plugin je ook NIET bij helpen. Wat kan de plugin dan WEL voor je doen?
Relevante zoekwoorden aandragen
De informatie staat juist geplaatst, maar bepaalde woorden worden beter gevonden als je ze anders omschrijft. Hier helpt een SEO-plugin jou bij. Schrijf te allen tijde voor de lezer. Echter, als er een quick-win ligt in een kleine aanpassing, waarom niet?
Re-writing
Te lange alinea’s, keywords niet in H2-H3 tussenkoppen, bepaalde long-tail keyword onbenut? Dit vertelt de SEO-plugin jou feilloos. Dit brengt jouw artikel, pagina of blog van positie 3, naar positie 1.
Optimalisatie van afbeeldingen
Afbeeldingen toevoegen aan je pagina’s en teksten is stap 1, ze vindbaar maken voor Google is stap 2. De plugin helpt je graag bij het optimaliseren van je afbeelding voor SEO. Afbeeldingtitel, Alt-text, bestandsgrootte en juiste formaat, de SEO-plugin is jouw cheat sheet voor deze optimalisatie. Deze verbeteringen worden vaak puntsgewijs getoond door de verschillende SEO-toolings.
Schema
Jouw teksten zijn on-point geschreven en je afbeeldingen worden goed weergegeven, chapeau! Nu moeten ze alleen nog goed aan Google gepresenteerd worden. Een goede SEO-plugin doet dit voor jou. Zij verzorgen het juiste dataformat voor jouw content. Dit helpt Google om jouw content sneller te crawlen, renderen en te indexeren.
Ben je geïnteresseerd in; hoe te schrijven voor SEO? Wij leggen het je in 6 stappen uit.
De voordelen van een SEO-plugin zijn:
Let op; daarmee wellicht nog niet voor de gebruiker. Kwaliteit heeft tijd nodig, dus schrijf altijd volgens de bedrijfsstandaard.
De nadelen van een SEO-plugin zijn:
Heb je een bestaande SEO-plugin en vraag je je af of het gras bij de SEO-plugin buurman groener is? Let dan op de volgende punten als je op onderzoek uit gaat;
Compatibiliteit: Check of de nieuwe SEO-plugin compatibel is met jouw CMS.
Functies: Het is een open deur, maar we noemen hem toch. Check of alle gewenste functies worden aangeboden binnen de nieuwe plugin. Belangrijker nog, kijk ook welke functionaliteiten je eventueel verliest ten opzichte van je huidige plugin.
Updates en ondersteuning: Hoe is de service en ontwikkeling van de nieuwe plugin, staat deze al tijdenlang stil of blijft deze ook de komende jaren up-to-date? Goed om te weten voordat je overgaat.
Overdracht van gegevens: Onderzoek hoe de gegevensoverdracht plaatsvindt bij de installatie van de nieuwe plugin. Gaan breadcrumbs, reviews of andere structured data velden mee in de nieuwe plugin?
De meeste SEO-plugins maken een import van jouw CMS en scannen alle plugins van jouw CMS. Hierbij geven ze via de import aan welke plugins gedeactiveerd kunnen worden en welke actief mogen blijven.
De beste SEO-plugin ben je zelf; jouw werk, jouw kennis en kunde is wat de gebruiker zoekt en Google nodig heeft. Zorg dat je voldoet aan de SEO-best practices en je kunt zonder vertragende en misschien wel lui-makende plugins hoog scoren in Google. Wil je toch een goede SEO-plugin installeren? Kies dan voor Rank Math, deze plugin is momenteel in onze ogen de beste keus. Dit komt mede door de aansluiting met Schema.org waardoor jouw website direct gebruik maakt van de juiste structured data.
Seo-plugin of niet, denk te allen tijde aan;
Dit zijn slechts enkele dingen die de meeste pagina’s nodig hebben. Je kunt ze toevoegen zonder een plugin. Het gaat erom dat de gebruikerservaring op de eerste plaats staat en dat het voor zoekmachines gemakkelijk moet zijn om je pagina’s te vinden en te begrijpen.
De meeste SEO-plugins zijn voornamelijk een goede herinnering waar je op moet letten. Je hoeft het niet precies op te volgen. Door wél een SEO-plugin te gebruiken, krijg je een goed beeld van wat je tot nu toe hebt gedaan of hebt gemist.
Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag verder en zijn geen plugin.
PS. dit blog heeft ook problemen en verbetering nodig volgens de Yoast-plugin;
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|