Wat is SEM? Search Engine Marketing

Christine te Flierhaar

Content marketing stagiaire

Wat is SEM?

Search Engine Marketing, oftewel SEM, is een online marketingstrategie die zich richt op het vergroten van de zichtbaarheid en vindbaarheid van websites in zoekmachines zoals Google. SEM omvat alle activiteiten die gerelateerd zijn aan zoekmachines. Denk hierbij aan het optimaliseren van websites om hoger te scoren in de zoekresultaten (SEO) en het adverteren via zoekmachines (SEA).

Hoe werkt SEM?

Om ervoor te zorgen dat de meest relevante resultaten na elke zoekopdracht worden getoond, gebruiken zoekmachines complexe algoritmes. Deze algoritmes houden rekening met verschillende factoren, zoals de locatie en andere waardevolle informatie. Zo tonen ze de meest relevante resultaten aan de gebruikers.

Er worden gesponsorde advertenties weergegeven aan de bovenkant, zijkant of onderkant van de zoekresultaat pagina’s (SERP). Deze advertenties zijn weergegeven op basis van zoekwoorden die door adverteerders zijn geselecteerd en betalen per klik. Zoekmachines geven deze advertenties weer op basis van de relevantie voor de zoekopdracht en de kwaliteitsscore van de advertentie. 

Het is belangrijk voor adverteerders om te begrijpen hoe zoekmachines werken. Zo kunnen ze hun SEM optimaliseren om de juiste doelgroep te bereiken en het beste resultaat te behalen. Door de juiste zoektermen te selecteren, relevante advertenties te creëren en de juiste bied-strategie te gebruiken, kunnen adverteerders de zichtbaarheid van hun eigen website vergroten en meer verkeer naar hun website genereren.

Waarom is SEM belangrijk?

Search Engine Marketing is dus belangrijk omdat het bedrijven en merken in staat stelt om zichtbaar te zijn in zoekmachines en meer verkeer naar hun website te leiden. Diverse voordelen van SEM zijn onder andere:

  • Meer zichtbaarheid: dankzij SEM zijn bedrijven zichtbaar in zoekmachines, op basis van zoekwoorden die relevant zijn voor hun producten of diensten. 
  • Gericht verkeer: SEM maakt het mogelijk om gericht verkeer naar de website te trekken. Door de juiste zoekwoorden toe te passen op de website, kunnen bedrijven hun doelgroep bereiken en verkeer genereren dat geïnteresseerd is in wat zij te bieden hebben
  • Meetbaar resultaat: de resultaten vanuit SEM zijn goed meetbaar. Als bedrijf zie je dus goed hoe de campagnes presteren en hoeveel verkeer, conversies en omzet gegenereerd is. Op basis hiervan kan de strategie voortdurend worden geoptimaliseerd
  • Kosten-effectief: SEM is kosten-effectief, omdat adverteerders alleen betalen wanneer er op hun advertentie wordt geklikt (PPC). Dit betekent dat ze alleen betalen voor verkeer dat daadwerkelijk naar hun website komt en interesse heeft in hun producten of diensten.

Aan de slag!

Search Engine Marketing bereikt consumenten dus op het perfecte moment in de sales funnel. Namelijk het moment wanneer ze open staan voor nieuwe informatie. Nog niet redenen genoeg om met SEM aan de slag te gaan? Bij ons SEO advies bureau helpen we je graag! Wij bieden verschillende SEO diensten aan om bij te dragen aan de optimalisatie van jouw website. Benieuwd naar wat ons team te bieden heeft? Neem dan gerust contact op met onze SEO specialisten

Deel

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.