Toen ik lang geleden tijdens Havo 5 een keuze moest maken voor een opleiding dacht ik dat het een goed idee was om HBO Toerisme te kiezen. Gelukkig raakte ik tijdens een stage in het derde jaar op de marketingafdeling van Eurocamp besmet met het marketingvirus. Die besmetting bepaalde direct de volgende stap: een vervolgstudie marketing. Les krijgen van marketinghelden als Leeflang, Verhoef en Alsem wakkerde het vuurtje eigenlijk alleen maar verder aan. En dat vuurtje is nooit meer gedoofd. Ook niet toen ik er in het begin van mijn eigen online marketing carrière achter kwam dat het een kick geeft om pagina’s in die top 3 van Google te ranken. Want dat had in het begin van m’n SEO dagen echt weinig met marketing te maken (althans, zo kijk ik er op terug). Het kan natuurlijk ook zijn dat je als SEO specialist begint bij het begin en dat was in mijn geval ook gewoon 100 productteksten schrijven en optimaliseren voor verschillende type horloges.
Vanaf het moment dat ik zelf SEO strategieën schreef (inmiddels 13 jaar geleden) kwam marketing weer om de hoek kijken, want ook 13 jaar geleden:
Iedereen die de afgelopen 10 jaar beweerde dat SEO geen marketing is snapte ook destijds de essentie van SEO niet.
De ontwikkelingen in de afgelopen jaren en met name de afgelopen maanden hebben ervoor gezorgd dat eigenlijk alleen kwaliteit overeind blijft in de zoekresultaten. SEO is al veel langer niet meer dat kunstje vanaf de zijlijn of die haal en breng dienst waarbij je als SEO specialist niets van doen hebt met de inhoud die je klant te bieden heeft. Als SEO bureau kunnen we eigenlijk alleen maar werken voor websites (en bedrijven) die:
Met de waarheid bedoel ik het eerlijke verhaal laten zien op je website. Je komt nu als website eigenaar alleen nog maar weg met ‘echte’ informatie (gelukkig) en dus niet meer met desinformatie om je SEO resultaten mee te manipuleren of je gebruikers voor de gek te houden. Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaande website (we noemen geen namen) die sinds een tijdje een flinke dip laat zien in organische traffic in Google. Wat bleek:
Kortom: gemanipuleerde pagina’s die niet ‘echt’ waren en een situatie waar het desbetreffende bedrijf moeilijk weer bovenop komt, want een slechte reputatie verlies je niet zomaar. En mooi dat bedrijven hier niet meer mee weg komen. Je moet als bedrijf dus echt aan de slag met alle facetten uit marketing om ook op je website een verhaal te vertellen dat overeen komt met de werkelijkheid. Door bijvoorbeeld alle positieve klantfeedback te analyseren om zo tot je kernwaarden te komen. Ook voor veel affiliate websites is er werk aan de winkel.
De website heeft een grotere rol gekregen in het geheel. Ik heb daar voor nu ‘demand generation’ aan gekoppeld. In het heel kort betekent dit dat je bij de doelgroep bekend moet worden als product of dienst. En op het moment dat binnen de doelgroep je product of dienst dan echt nodig is zit je in de overwegingset van de beslisser. 97% van je doelgroep is immers helemaal niet in de markt op dit moment. Demand generation is een (B2B) model dat best wel dichtbij ‘Brand consideration’ komt, een begrip binnen marketing dat eigenlijk vertelt of je merk in de overwegingset van de potentiële koper zit.
Die voor SEO zo belangrijke website is dus niet meer alleen een non-brand traffic landing voor alle zoektermen van die oriënterende maar kopende bezoeker, maar zeker ook:
De website is dus niet meer een soort van non-brand vergaarbak alleen ingericht voor SEO, maar een centraal en groot platform met een veel prominentere plek binnen de hele marketing mix.
De waarheid (één van de voorgaande bullets) heeft wel wat met E-E-A-T te maken: het manipuleren van reviews zorgt er immers voor dat je niet voldoet aan ‘Trustworthiness’ (is the website known for providing accurate and reliable information?). Maar E-E-A-T gaat wat ons betreft veel verder dan het bieden van betrouwbare informatie op websites (kloppende informatie is wel het minste wat je kunt doen lijkt me). Het gaat erom dat je echt de beste bent uit je niche en zowel Google als de gebruiker daar ook van overtuigt, door:
Lees vooral het laatste blog van collega Leanne over het uitvoeren van E-E-A-T analyses voor Your Money Your Life websites, voor wat meer diepgang over E-E-A-T als concept.
E-E-A-T is door de SEO industrie opgepakt, omdat het (vanaf de Medic update van 2018 zo’n beetje) de manier was om na een Core Update weer een stijging in organische traffic te realiseren. In de afgelopen jaren ging het al steeds vaker over E-E-A-T preventief inzetten om een soort van ‘Core update proof’ te zijn als website. Maar het zou veel beter zijn om naar E-E-A-T verbeteringen binnen websites te kijken als een manier om je website en propositie echt te verbeteren, voor iedereen die in aanraking komt met je website en je merk.
E-E-A-T is direct ook het antwoord op alles wat met slechte content te maken heeft:
Nu gaat dat qua contentproductie heel anders in z’n werk: alle kennis en inhoud die binnen bedrijven aanwezig is proberen we uit mensen te krijgen middels interviews, vragenlijsten of tekst. En het liefst koppelen we diezelfde mensen ook aan de content zelf als auteur. Zo creëer je dus een situatie waarbij (bijvoorbeeld) een bedrijf die vooroploopt in een bepaalde niche industrie dat ook echt kan laten zien online.
Merken waren al belangrijk, want die hebben immers altijd wel invloed gehad op CTR. Maar de laatste jaren wordt dat merk steeds belangrijker. Dat komt natuurlijk door het samenspel wat je hierboven al hebt gelezen (E-E-A-T en demand generation), maar vooral ook door hoe Google en gebruikers van Google naar merken kijken.
Op Brighton SEO gaf Annika Haataja een interessante talk over het onderwerp ‘Brand SEO’:
Heel kort samengevat:
Het is dus tijd om als SEO vaker de samenwerking op te zoeken met de marketing afdeling en brand managers, want daar hebben we baat bij!
Natuurlijk is SEO ook uitdagender dan ooit. De aankondiging van de volledige uitrol van de Search Generative Experience in de US op afgelopen Google I/O (14 mei) kwam ergens als een schok, omdat SEO specialisten alleen maar kunnen denken aan 15% organische traffic verlies als Google in het SGE resultaat al een antwoord geeft op een informatieve zoekopdracht. Maar je kunt als SEO specialist ook gewoon je best doen om überhaupt in dat resultaat terecht te komen. Dat is de uitdaging.
SEO is gewoon leuker dan ooit, omdat we echt samen met website eigenaren en marketing managers aan de slag mogen om te laten zien waarom zij de ideale producten en diensten hebben voor hun eigen doelgroep via E-E-A-T, demand generation en het bouwen aan een merk.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|