Logo Real works CMS

Realworks plus en minpunten uit SEO oogpunt

Het is een van de meest populaire webshop platforms voor makelaars is Realworks. De koppeling met het biedlogboek, crm, API’s en koppeling met Social media platformen bied veel voordelen voor de makelaardij kantoren. Realworks is interessant voor iedereen die business-, nieuwbouw, bestaande bouw of agrarische objecten verhandeld. Ik neem je mee in diverse blogs mee langs alle belangrijke overwegingen bij de zoektocht naar het juiste CMS voor jouw webshop of website, hierbij zoom ik extra in op de voordelen en nadelen uit SEO oogpunt. Dit keer speciaal over het Realworks CMS.

Realworks heeft verschillende functies die het aantrekkelijk maken voor websitebeheerders. 

3 algemene voordelen zijn:

  1. Vaste templates: Alle Realworks-templates zijn hufterproof op te zetten zonder dat er veel ervaring van websites nodig is. 
  2. Snel CMS voor makelaars
    Realworks is ontworpen met een focus op snelheid, waardoor je website soepel blijft draaien, zelfs bij een groeiend aantal adressen en klanten.
  3. API’s
    Veel belangrijke API koppelingen zijn standaard goed in te stellen waardoor jij als makelaarskantoor geen hoge development kosten hebt om dit goed in te stellen.

Realworks biedt een stabiele CRM omgeving waarin je inzicht hebt in je actuele woningaanbod, klantcontact (email en agenda) en diverse HR functies (uren/projecten). 

SEO voor makelaars

Realworks specifieke SEO voordelen

Realworks is niet gemaakt voor de zoekmachines maar puur en alleen voor makelaars en het goed inladen van alle makelaardij koppelingen. Vandaar dat ik geen grote voordelen kan benoemen, enkel wat handige dingen die mooi meegenomen zijn.

  1. Vaste templates: Alle 11 Realworks-templates zijn volledig responsief, wat betekent dat ze automatisch aanpassen aan mobiele apparaten. 
  2. Snel CMS voor makelaars
    Realworks is ontworpen met een focus op snelheid, waardoor je website soepel blijft draaien, zelfs bij een groeiend aantal adressen en klanten.
  3. Gemakkelijk aanpasbare content en meta-data
    Dankzij de makkelijke interface kun je eenvoudig zelf meta-data en content aanpassen. Hierdoor kun je jouw website snel optimaliseren voor de gebruikers.

Realworks specifieke SEO nadelen

Hoewel het platform uitgebreide mogelijkheden biedt voor diverse functies van een makelaarskantoor is het niet gemaakt voor goede organische resultaten. Mede omdat nagenoeg ieder (startend-)makelaarskantoor met Realworks werkt ben je makkelijk te beconcurreren als jij een bepaalde positie op een belangrijk zoekwoord wenst.

Er zijn teveel nadelen om ze allemaal te benoemen of uit te werken, vandaar dat ik me richt op de grootste beperkingen.

Nadelen in een opsomming;

  • Geen Sitemap mogelijk (zowel .html als .xml kan niet in Realworks)
  • Geen aanpassingen mogelijk in de Robots.txt
  • Geen 301-redirects mogelijk
  • Geen eigen 404 layout in te stellen
  • Canonicals instellen niet mogelijk
  • Geen automatische URL opbouw van juiste “/slugs”
  • Alleen structured data mogelijkheid op woning pagina’s (residence-markup)
  • Geen blog module voor extra aanvullende nieuws/content items.
Realworks CRM

Het belang van SEO voor je website

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is belangrijk voor het succes van je website. Met een effectieve SEO strategie en aanpak verbeter je de organische zichtbaarheid van je site, waardoor deze hoger scoort in de zoekresultaten (SERP’s). Dit trekt meer relevant verkeer aan op belangrijke zoekwoorden, wat leidt tot meer bezoekers, potentiële klanten en uiteindelijk meer conversies.

Optimaliseren van Realworks voor SEO

Hieronder vind je 3 voorbeelden van slimme SEO optimalisaties:

  1. Schrijf eigen content clusters
  2. Gebruik de footer als “sitemap”
  3. Verbeter de interne linkstructuur
  4. Realworks koppelen met WordPress

Schrijf eigen content clusters

Normaliter kun je in CMS’ een klassieke “e-commerce structuur” hanteren door het aan- of uitvinken van bepaalde vinkjes. Hierdoor komen bepaalde diensten keurig in een structuur te staan, dit doet Realworks niet automatisch. Echter als jij zelf de URL opbouw uitschrijft dan neem Realworks dit wel over met de breadcrumb.

Daarmee is het interessant om bijvoorbeeld moeite te steken in het zelf aanpassen van de URL structuur. Bijvoorbeeld; 

https://www.jouwmakelaarskantoor/diensten
https://www.jouwmakelaarskantoor/diensten/gratis-adviesgesprek
https://www.jouwmakelaarskantoor/diensten/taxatie
https://www.jouwmakelaarskantoor/diensten/bouwkundige-keuring

https://www.jouwmakelaarskantoor/diensteen/hypotheek
https://www.jouwmakelaarskantoor/diensten enz….

Door een semantische opzet te kiezen van je URL’s snapt Google de content clusters en context beter waardoor de algehele website beter gaat presteren.

Gebruik de footer als “sitemap”

Natuurlijk gaat een footer nooit je sitemap kunnen vervangen! Maar in Realworks gaat het je rankings wel beinvloeden omdat je de interne linkwaarde vergroot voor de belangrijke pagina’s. Zorg er dus voor dat pagina’s over het “aankopen van een woning”, “verkopen van een woning” en/of “waardebepaling” in de footer vermeld staan.

Doordat deze belangrijke pagina’s in de footer staat, krijgen ze een interne link van iedere pagina van de website. Hierdoor ziet Google dat deze pagina belangrijker is dan andere pagina’s(met minder inkomende links). 

Let op; gebruik deze techniek enkel en alleen voor de belangrijke pagina’s en niet voor zomaar alle pagina’s van je website. Dan is er namelijk geen onderscheid in “aantal inkomende interne links”.

Verbeter de interne linkstructuur

Een sterke interne linkstructuur is heel belangrijk voor zowel de vindbaarheid als de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dit heb je wellicht al eerder gelezen in andere blogs van Bureau Onder.

Naast de optimalisatie van de footer is het belangrijk om interne links strategisch in te zetten. Verbind relevante commerciële pagina’s met elkaar via interne links en gebruik duidelijke anchor-teksten. Zo kun je bijvoorbeeld de pagina over “aankoopmakelaar” linken naar “verkoopmakelaar” en/of “hypotheekadvies”, zodat bezoekers eenvoudig kunnen doorklikken naar aanvullende diensten.

Bij het opbouwen van een effectieve interne linkstructuur is het belangrijk om onderscheid te maken tussen informatieve en commerciële pagina’s. We raden aan om met name commerciële pagina’s onderling goed te linken en informatieve content te gebruiken als ondersteuning. Informatieve content draagt bij aan organische zichtbaarheid en autoriteit, maar door strategisch interne anchorlinks en duidelijke call-to-actions toe te voegen, kan deze content ook bijdragen aan conversies.

Voor een effectieve SEO-strategie is het van belang om de juiste balans te vinden tussen informatieve en commerciële content. Door interne links slim in te zetten, verbeter je niet alleen je SEO, maar stuur je bezoekers ook gericht naar pagina’s die bijdragen aan bedrijfsresultaten.

Realworks koppelen met WordPress

Het koppelen van Realworks met WordPress is dé manier om alle SEO mogelijkheden die nodig zijn voor het bedrijfsresultaat te benutten: de vastgoedbeheerfunctionaliteit van Realworks en de flexibiliteit en SEO-mogelijkheden van WordPress. 

Omdat Realworks van nature een gesloten systeem is zonder uitgebreide SEO-opties zoals een aanpasbare robots.txt, sitemap.xml, of structured data, biedt een koppeling met WordPress meer controle over de technische en contentmatige optimalisatie. Er zijn verschillende methoden om deze integratie te realiseren, waaronder API-koppelingen en plugins die automatisch woningaanbod van Realworks naar een WordPress-website synchroniseren. 

Dit zorgt ervoor dat nieuwe objecten direct worden weergegeven op je website zonder handmatige invoer. En binnen WordPress kun je gebruik gaan maken van geavanceerde SEO-plugins zoals RankMath om de pagina’s beter te optimaliseren. 

Een succesvolle koppeling vereist echter een zorgvuldige implementatie, waarbij zowel de automatische gegevensoverdracht als de visuele presentatie van de website elementen goed worden afgestemd op zowel de huisstijl alsook gebruiksvriendelijkheid van de website.

Wij helpen graag bij een goede SEO migratie van Realworks naar een WordPress omgeving met Realworks koppeling.

Samenvatting

Realworks is een populair CMS voor makelaars, maar biedt enorm beperkte SEO-mogelijkheden. Hoewel het systeem snel en stabiel is, ontbreekt essentiële SEO-functionaliteit zoals een sitemap.xml, aanpasbare robots.txt, 301-redirects en een blogmodule. Hierdoor is het lastig om organische vindbaarheid optimaal te benutten. 

Toch zijn er manieren om Realworks beter te optimaliseren, zoals het creëren van content clusters, strategisch inzetten van de footer als interne linkversterker en verbeteren van de interne linkstructuur tussen commerciële pagina’s. 

Een krachtige oplossing voor betere SEO-prestaties is het koppelen van Realworks met WordPress, zodat je gebruik kunt maken van geavanceerde SEO-tools zoals RankMath of Yoast SEO, terwijl je woningaanbod automatisch wordt gesynchroniseerd. Dit biedt meer controle over technische optimalisatie en contentstrategie. Wil je een sterke SEO-strategie opbouwen met Realworks? Dan is een WordPress-integratie of een alternatieve SEO-vriendelijke websiteoplossing de beste keuze.

Wil je niet in de makelaardij beginnen, maar liever een webshop hebben? Dan zijn platforms zoals Lightspeed of WooCommerce beter. Voor middelgrote en grote bedrijven zijn Shopify, Magento2 en Prestashop goede keuzes.

Score Realworks:

Score gebaseerd op het gebruiksgemak voor webshop functionaliteiten:
Niet van toepassing.

Score gebaseerd op het gebruiksgemak voor website functionaliteiten:

  • Realworks kennisniveau: ★★★★☆
  • Realworks opties: ★☆☆☆☆
  • Realworks schaalbaarheid:  ★☆☆☆☆
  • Realworks meertaligheid: ★☆☆☆☆
  • Realworks betaalbaarheid: ★★☆☆☆

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.