9+
CMS plus- en minpunten vanuit SEO oogpunt.

CMS plus- en minpunten uit SEO oogpunt

Content Management Systemen (CMS) zijn belangrijk voor het effectief beheren van de inhoud van websites. Ze stellen gebruikers in staat om zonder veel technische kennis, content te creëren, bewerken en publiceren. Dit is belangrijk in een tijd waarin de online aanwezigheid van bedrijven van vitaal belang is.

Search Engine Optimization (SEO) speelt een grote rol in het succes van websites door de zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google te vergroten. Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat een website hoger scoort in de zoekresultaten. Websites die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines trekken meer bezoekers, genereren meer leads en behalen hogere conversies.

5 Populaire CMS-systemen

De 5 meest populaire CMS-systemen die wij tegenkomen zijn:

  • WordPress: Dit platform is enorm populair vanwege zijn gebruiksgemak en aanpasbaarheid, ondersteund door een uitgebreide bibliotheek van plug-ins en thema’s. Van oorsprong is WordPress ontworpen als een blog content management systeem (CMS), maar het is geëvolueerd naar een veelzijdig platform dat ideaal is voor een breed scala aan websites, van eenvoudige blogs tot complexe zakelijke sites en webshops.
  • Lightspeed: Gericht op e-commerce en retail, biedt Lightspeed een alles-in-één oplossing voor online en fysieke winkels. Het platform staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke interface, voorraadbeheer functies en geïntegreerde betaaloplossingen.
  • OpenCart: Een open-source e-commerce platform dat bekend staat om zijn snelheid en multi-store opties. OpenCart is een goede keuze voor kleine tot middelgrote ondernemingen die op zoek zijn naar een eenvoudige, aanpasbare en op maat te maken online webshop.
  • Magento2: De nieuwere versie van het Magento-platform, is een krachtige open-source e-commerce oplossing met uitgebreide functionaliteiten en aanpassingsmogelijkheden. Magento2 is ontworpen om grote volumes en complexe e-commerce behoeften aan te kunnen en biedt veel standaard SEO-functies en volledige schaalbaarheid.
  • Custom: Voor bedrijven met zeer specifieke eisen of innovatieve ideeën biedt een op maat gemaakt CMS de ultieme flexibiliteit en controle. In tegenstelling tot open-source systemen wordt een custom CMS vanaf de grond af aan opgebouwd, wat resulteert in een volledig unieke oplossing die nauwkeurig is afgestemd op de behoeften van het bedrijf. Dit omvat geavanceerde integraties, maatwerk functionaliteiten en unieke gebruikerservaringen. Hoewel de ontwikkeling van een custom CMS meer tijd en investering vraagt, leidt het tot een website die perfect aansluit bij de bedrijfsprocessen en groeiplannen.
afbeelding met de 4 CMS en seo diensten.

SEO basis functies van CMS-systemen om op te letten

Als SEO specialist ben ik vaak op zoek naar basis functies binnen het CMS. Zeker als we aan het begin staan van een SEO traject en nog niet alle benodigde extensies geïnstalleerd of toepasbaar zijn. CMS-systemen beschouw ik als SEO-vriendelijk als ze beschikken over functies zoals:

  • Schone URL’s: Die gemakkelijk te lezen zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines. Heb je momenteel geen schone URL’s? Zorg dan dat jij het herstructureren van de URL-structuur op de planning zet voor het laagseizoen.
  • Meta data: Meta-title en Meta-description bewerken: Cruciaal voor het optimaliseren van pagina’s voor relevante zoekwoorden.
  • XML Sitemap en Robots.txt: Het direct aanbieden van je sitemap via je Robots.txt bestand of via GSC(Google Search Console) verbeterd vaak de indexering van de algehele website. Handig dus als dit een basisoptie is in jouw CMS.
  • Canonical-tags: Je wilt duplicate content voorkomen, af en toe ontkom je er niet aan om dubbele content te vermelden op je website. Toch kun je dan je SEO waarde en pagina waarde sturen naar één van beide. Daarom wil je ook standaard je canonical-tag beschikbaar hebben binnen jouw te kiezen CMS.
  • Structured data: Het toevoegen van structured data om zoekmachines te helpen de inhoud van de website beter te begrijpen en de content beter weer te geven in de zoekresultaten.
  • Redirection opties: Hoe fijn is het als je standaard al 301 en 302 kunt gebruiken om onnodige 404’s op te lossen. Het scheelt je kosten als dit al standaard in je CMS is opgenomen zoals bijvoorbeeld bij Lightspeed of Shopware.
  • Afbeeldingen: Naast het zelf invoegen van afbeeldingen kleiner dan 120kb wil je ook dat je CMS velden beschikbaar heeft voor de SEO van je afbeeldingen zoals: Alt-texts en gewenst afbeeldingsformaat is wenselijk. Door afbeeldingen toe te voegen die voldoen aan het gevraagde formaat kun je vaak CLS bij de afbeeldingen voorkomen.
  • Analysetools: Zoals Google Analytics 4, Google Search Console, Bing Webmaster Tools wil je koppelen voor het monitoren van websiteprestaties en SEO-vooruitgang. Ook is het misschien wenselijk om een dashboard te hebben om orderwaarde, aantal orders en maandomzet van jaar-op-jaar te zien in je CMS. De laatstgenoemde zijn iets minder “SEO” maar mogelijk wel heel belangrijk voor webshop eigenaren.

Gemeenschappelijke SEO-problemen bij CMS-systemen

Hoewel CMS-systemen veel voordelen bieden, kunnen ze ook SEO-uitdagingen met zich meebrengen, zoals:

  • Trage laadtijden
    veroorzaakt door het overmatig gebruik van plug-ins, zware thema’s of page-builders.
  • Duplicate content
    inhoud die op meerdere URL’s wordt gepubliceerd, wat de SEO-waarde kan verdunnen.
  • Gebrek aan standaard SEO-optimalisaties
    Redirections, URL configuratie, meta-omschrijvingen en structured data zou je standaard moeten willen in je CMS.
  • Verouderde of niet-compatibele plugins
    Oudere websites kunnen last hebben van veel verouderde plugins, wat leidt tot compatibiliteitsproblemen en beveiligingsrisico’s. Vooral belangrijk om op te letten als je een website of webshop overneemt.
  • Beveiligingsrisico’s
    Populaire platforms zoals WordPress kunnen doelwit zijn van hackers, mede door het gebruik van verouderde plugins of thema’s.
  • Beperkte klantenservice
    Niet alle CMS-systemen bieden permanente ondersteuning, wat problemen kan opleveren bij technische problemen. Zeker aan het begin!
  • Beperkingen in e-commerce functionaliteiten
    Zoals de schaalbaarheid, bulkaanpassingen niet mogelijk(WooCommerce), beperkte standaard e-commerce koppelingen en aanpassingsmogelijkheden.
  • Ontwerp- en aanpassingsbeperkingen
    Gratis templates kunnen bijvoorbeeld verlopen en sommige systemen bieden weinig mogelijkheden voor technische of visuele aanpassingen.
  • Technische SEO-uitdagingen
    Het standaard niet halen van de Core Web Vitals, beperkingen in URL-structuur en het ontbreken aan Bots ondersteuning zoals Sitemaps en Robots.txt bestanden. Andere performance problemen: zonder caching of Content Delivery Network (CDN) kunnen sommige CMS’en, zoals PrestaShop, erg traag worden.
  • Maatwerk en ontwikkelingsbeperkingen
    Afhankelijk van het CMS kunnen aanpassingen complex zijn en vereisen ze gespecialiseerde ontwikkelingskennis van de webbouwer.
  • Kosten
    Bepaalde platforms en plug-ins kunnen aanzienlijke kosten met zich meebrengen, zowel bij initiële aankoop als bij upgrades of uitbreidingen.

Heeft jouw CMS een blog module of kennisbank mogelijkheid?

Je wilt een webshop? Top! Het kiezen van een CMS met goede commerciële navigatiestructuur is zo gevonden… Totdat je eigenlijk ook wel aanvullende informatie wil geven via een kennisbank en/of blog module. 

Veel CMS-systemen bieden modules of plug-ins voor het opzetten van een blog of kennisbank. Deze functies zijn van onschatbare waarde voor SEO, aangezien regelmatig bijgewerkte inhoud en het delen van kennis zoekmachines helpt om de relevantie en autoriteit van jouw website te beoordelen. Een actieve blog of kennisbank draagt bij aan een hogere ranking en trekt een gericht publiek aan. Echter is deze dus niet altijd beschikbaar of beperkt beschikbaar. 

afbeelding waarop een boek te zien is.

De keuze van een CMS heeft directe gevolgen voor de SEO-prestaties van een website of webshop. Door de juiste CMS te kiezen en bewust te zijn van de SEO-voordelen en -uitdagingen, kun jij vanaf begin af aan je online zichtbaarheid maximaliseren en de digitale aanwezigheid versterken.

Optimaliseren van je CMS voor SEO is altijd mogelijk!

Het optimaliseren van je CMS voor zoekmachines is van groot belang. Ik geef je enkele tips en best practices voor het verbeteren van je SEO-strategie, gericht op technische optimalisatie, contentstrategie en mobiele optimalisatie.

Algemene aanbevelingen

  • Contentkwaliteit
    Ongeacht het CMS, focus op het creëren van waardevolle, relevante helpful content die de vragen van je doelgroep beantwoordt.
  • Consistentie in basis SEO velden
    Gebruik de beschikbare basis SEO velden voor meta titles en descriptions om je pagina’s te optimaliseren. De meeste CMS-systemen, zoals Drupal, Mijnwebwinkel, en Sitecore, bieden hier standaard ondersteuning voor.
  • Optimaliseer je URL-structuur
    Zorg altijd voor schone, beschrijvende URLs die de inhoud van je pagina’s weerspiegelen en waardevolle keywords bevatten. En ohja, ook nog zo kort mogelijk graag.
EEAT-helpful-image


Technische optimalisatie

Gebruik bijvoorbeeld bij WordPress tools zoals WP Rocket om de laadtijd van je website te verkorten. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring maar ook je rankings in zoekmachines. Plugins zoals Imagify kunnen helpen de grootte van je afbeeldingen te verminderen zonder kwaliteitsverlies, wat ook bijdraagt aan snellere laadtijden.

Gebruik SEO-plugins zoals SEO-King, Complete SEO, Anowave, Mageplaza, Yoast en/of Rank Math. Deze bieden een uitgebreid overzicht en aanbevelingen voor het optimaliseren van je content en technische SEO-instellingen. Zorg daarnaast ook altijd voor responsive optimalisatie! Een mobielvriendelijke website is een must. Zorg ervoor dat je CMS responsive templates gebruikt zodat je website snel en gebruiksvriendelijk is op alle apparaten.


Contentstrategie

Zorg ervoor dat je CMS je toestaat eenvoudig het juiste contenttype te kiezen, zoals blogposts, landingspagina’s of productpagina’s, om structuur en relevantie aan je site toe te voegen. Maak gebruik van plugins of ingebouwde functies voor structured data, zoals die beschikbaar zijn in Magento2, WordPress en Drupal, om zoekmachines meer context te geven over de inhoud van je pagina’s.

Als je een internationaal publiek bedient, zorg dan dat je CMS, zoals Magento2 of Lightspeed, meertalige ondersteuning biedt.

Tools en plugins voor SEO Optimalisatie in CMS

Als de juiste basisinstellingen zijn gekozen, kunnen plugins je CMS helpen om de SEO-prestaties verder te optimaliseren. Naast het aanpassen van de technische instellingen, contentstrategie en mobiele gebruiksvriendelijkheid, kunnen plugins je helpen de zichtbaarheid in Google te vergroten. Het is ook mogelijk om een developer in te schakelen voor template- of back-end wijzigingen, maar het gebruik van plugins maakt dit vaak eenvoudiger en toegankelijker. Enkele plugins die beschikbaar zijn voor zoekmachine optimalisatie zijn:

SEO-tools betaald:

  • WP Rocket (WordPress): Verbetert de laadsnelheid van je site door caching, bestandsoptimalisatie en meer.
  • Imagify (WordPress): Comprimeert afbeeldingen om de laadsnelheid te verbeteren zonder verlies van kwaliteit.
  • SEO King (Shopify): Biedt uitgebreide SEO-optimalisatie specifiek voor Shopify-gebruikers.
  • Anowave (Magento 2): Voor verbeteringen in SEO, waaronder automatiseringen en verbeterde analysemogelijkheden.
  • Extended Rich Snippets (Magento 2): Helpt bij het verbeteren van de zichtbaarheid in zoekresultaten door uitgebreide informatie te bieden.
  • Complete SEO (OpenCart): Biedt een reeks tools voor uitgebreide SEO-optimalisatie binnen OpenCart.
  • SEO PRO All-in-One (PrestaShop): Een complete SEO-suite voor PrestaShop om je online zichtbaarheid te verbeteren.
  • SEO Professional (Shopware): Geavanceerde SEO-functionaliteiten voor Shopware, gericht op het verhogen van de zichtbaarheid en verbeteren van rankings.
Betaalde SEO plugins
Gratis SEO plugin.

Gratis SEO-tools:

  • Yoast SEO (WordPress/Shopify): Helpt je met het optimaliseren van je content, verbeteren van je leesbaarheid en instellen van je meta-tags en sitemaps.
  • Rank Math (WordPress): Biedt SEO-tools voor het analyseren van je content en het verbeteren van je zichtbaarheid in zoekmachines.
  • Google Sitemap (OpenCart): Genereert automatisch een sitemap voor je website, wat essentieel is voor SEO.
  • All in One SEO Pack (WordPress): Een alternatief voor Yoast en biedt vergelijkbare functionaliteiten voor het optimaliseren van je WordPress-site.
  • LiteSpeed Cache (WordPress): Biedt caching-mogelijkheden om de snelheid van WordPress-sites te verbeteren, vergelijkbaar met WP Rocket maar dan gratis.
  • Google Analytics 4: Voor gedetailleerde inzichten in het verkeer van je website en het gedrag van je bezoekers, essentieel voor het afstemmen van je SEO-strategie.
  • Google Search Console: Helpt bij het monitoren en onderhouden van de aanwezigheid van je site in Google Zoekresultaten, inclusief het opsporen van crawlproblemen.

Heb je aanvullingen of tips voor de beste SEO optimizer voor jouw CMS, mail het ons en wij vullen deze lijst graag aan met nog meer goede opties!

Kies slim! 

Kies verstandig bij het selecteren van je CMS en wees zorgvuldig bij het implementeren van de juiste plugins. Overweeg goed of het huidige CMS waarin je werkt alle benodigde mogelijkheden biedt. Het is belangrijk om te bepalen of je eerst het CMS kiest en vervolgens een website bouwer, of dat je eerst nadenkt over wat je website zou moeten zijn en daarna het juiste CMS selecteert.

Zowel het selecteren van een CMS of het overwegen van een migratie naar een nieuw platform helpt je bij het groeien met je bedrijf. Althans dat is altijd de bedoeling en daarom, is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Neem de tijd!

Een website migratie kan complex zijn en zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kun je veel SEO-waarde verliezen. Ik, en mijn collega’s staan klaar om met je mee te denken en te adviseren bij het kiezen van het juiste CMS voor jouw behoeften, alsook het veilig migreren van de huidige content naar een nieuw systeem. 

Onjuist overzetten van content is een veelgemaakte fout die wij graag helpen voorkomen. SEO Bureau Onder is gespecialiseerd in zowel het opzetten van een SEO-strategie binnen jouw huidige CMS als het begeleiden van een soepele migratie naar een nieuw platform. Heb jij behoefte aan advies of wil je meer weten over hoe wij jouw bedrijf kunnen ondersteunen bij het halen van de SEO-doelstellingen? Neem contact op en samen zorgen we ervoor dat jouw online vindbaarheid niet alleen voldoet aan de huidige standaarden, maar ook klaar is voor de toekomst.

Als SEO bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een SEO training of wil je dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie met een Online SEO training? . We delen graag onze kennis en expertise om je vaardigheden in SEO te versterken.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.