SEO komt altijd van pas. Zelfs als je denkt dat SEO geen zin heeft, of overbodig is, zijn er genoeg redenen om er toch mee aan de slag te gaan. Het is immers de basis voor al je marketinginspanningen. Hier vind je 10 situaties waarin je SEO (toch) goed kunt gebruiken, met links naar handige blogs van het afgelopen jaar.
Download ook onze on-page SEO checklist!
Veel bedrijven zijn actief zijn op social media, adverteren in de lokale krant, maar vergeten om hun website SEO-proof in te richten. Terwijl je al snel winst kunt behalen door aandacht te besteden aan je titels, teksten en vermelding in Google Mijn Bedrijf. Neem nou de kapper. Als het straks weer mag, gaan we massaal op zoek naar een kapper die nog een plekje vrij heeft. De kapsalon die daarbij aandacht heeft besteed aan lokale vindbaarheid, zal hoger in de zoekresultaten komen.
Als SEO-specialisten kijken we over het algemeen naar zoekvolumes: hoe vaker er op een zoekterm wordt gezocht, hoe interessanter deze is voor SEO. Dat gaat niet altijd op. Wat nou als je in een niche werkzaam bent? Je maakt bijvoorbeeld een heel specialistisch onderdeel voor machines. Goed, er wordt misschien bijna niet op ‘dopkeerschakel’ gezocht. Maar als er iemand naar een dopkeerschakel zoekt, dan is het al snel iemand uit het vakgebied en dus een heel interessante lead. Juist die ene zoeker wil je binnenhalen, want die is heel relevant! Kijk ook eens naar jouw long tail zoektermen. Die leveren je veel conversie op.
Misschien heb jij iets ontwikkeld dat zo nieuw is, dat er nog geen naam voor is. En dat niemand het nog kent. Dan gaan mensen er ook niet naar zoeken. Maar… ze hebben wel een probleem. En daar heb jij de oplossing voor. Richt dus je SEO op dat probleem.
Zo deed Henry Ford ooit deze uitspraak:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Richt je dus niet op de auto, maar op de snelle paarden. Via die weg breng je alsnog de auto onder de aandacht. Je kunt eenvoudig zelf zoekvragen uit Google achterhalen.
In een tijd waarin alles online staat en veel techniek binnen handbereik ligt, zijn er veel doe-het-zelvers bij gekomen. Kenmerkende zoektermen met ‘zelf’, ‘gratis’ en ‘tips’ zorgen voor veel verkeer. Heel eerlijk, als mijn wasmachine een foutcode geeft, ga ik ook niet direct de reparateur bellen. Ik Google de foutcode samen met mijn merk wasmachine. Even later is het probleem verholpen en heb ik euro’s aan voorrijkosten bespaard. Wat je daar als bedrijf aan hebt? Juist als ik er niet meer uitkom, dan ga ik naar het bedrijf waar ik eerder die goede tips van kreeg. Want zij hebben er verstand van.
Echt, vol verbazing hoor ik nog steeds radiocommercials met teksten als: “Bij ons noemen we dit …”. Vervolgens gooien ze er een lekkere catchy productnaam in die niemand snapt. Wil jouw organisatie wel de klant centraal stellen? Dan helpt SEO je te achterhalen waar je klant echt naar zoekt. Bovendien richt je de website zo in dat je antwoord geeft op de vraag van je klant. Niet om marketing bla bla te etaleren. Is je manager nog niet enthousiast? Overtuig hem of haar dan met een goede SEO business case.
Ga allereerst met je SEA bureau om tafel als de kosten voor Google Ads te hoog worden. Kijk daarnaast ook naar je organisch zoekverkeer. SEO en SEA versterken elkaar namelijk. Met SEO leg je een goede basis voor al je online marketing. SEO zorgt ervoor dat je techniek, structuur en inhoud op orde zijn. Daar profiteren je SEA campagnes weer van! Bovendien zorg je voor een verschuiving van betaalde kliks naar gratis kliks als je hoger in de organische zoekresultaten komt te staan.
Staat contentmarketing centraal in jouw strategie? Dan denk je natuurlijk snel aan socials om jouw content te verspreiden. Maar bij contentmarketing creëer je met name inhoud waar jouw klanten naar op zoek zijn. Zo schrijf je verhalen, geef je voorbeelden en noem je handige tips. En daar zit het haakje met SEO. Het is laaghangend fruit. Besteed wat tijd aan je SEO titels en zorg voor een structuur die je artikelen onderling verbindt. Bingo! Zo geef je jouw content een SEO boost en wordt deze ook organisch gevonden!
We weten uit ervaring dat veranderingen bij grote multinationals soms langzaam gaan. Begin dan eens met het optimaliseren van je eigen Nederlandstalige content voor zoekmachines. Je zult zien dat je buitenlandse collega’s en managers graag leren van jouw succes. Dat maakt dan weer de weg vrij voor grotere, technische verbeteringen. Sta je voor een rebranding? Denk dan eens aan de ultieme SEO migratie checklist.
Ook voor kleinere bedrijven is het interessant om met SEO bezig te gaan. Je kunt veel zelf doen en er zijn online goede blogs te vinden met stap voor stap uitleg. Heb je bijvoorbeeld na de seizoensdrukte wat tijd over? Ga dan eens met wat praktische tips aan de slag. Bijvoorbeeld met schrijven voor SEO.
Geen consumenten op je website? Jazeker, dat is het dilemma van de groothandel. Je wil wel gevonden worden als specialist in jouw branche, maar je hebt geen belang bij kleine orders van consumenten. Dat zijn vooral de klanten van jouw klanten. Wees echter niet bang een net uit te gooien. Maak op je website duidelijk dat je alleen levert aan bedrijven. Plaats bestelmogelijkheden bijvoorbeeld achter een inlog. Consumenten verwijs je door naar de detailhandel. Voor jouw klanten is dat ook weer interessant, want jij helpt ze weer aan consumenten. En zet in op zoektermen met ‘groothandel’ en vakjargon. Dat zijn de zoektermen die jouw klanten juist meer gebruiken en een consument niet.
Ben je er nog steeds niet van overtuigd dat jouw bedrijf baat heeft bij SEO? Daag ons uit! We zijn heel benieuwd naar jouw situatie.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|