9+
illustratie-lokale-vindbaarheid

Betere lokale vindbaarheid dankzij lokale SEO

Hoe verbeter je de lokale vindbaarheid van je website? Iedereen met een winkel, salon, praktijk of kantoor herkent het vast: de frustratie omdat je op ‘het kaartje’ van Google net onder die ene concurrent staat. Hoe dichter een bedrijf bij de zoeker ligt, hoe hoger deze in de zoekresultaten komt. Niets aan te doen zou je zeggen. Maar er zijn genoeg factoren waar je wel invloed op hebt. Hier geven we 5 tips met wat je allemaal kunt doen.

Lokale zoekresultaten voor taart in Zwolle
Hoe dichterbij, hoe hoger in de lokale zoekresultaten

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO of local SEO is het optimaliseren van je website om de vindbaarheid in zoekmachines op een specifieke locatie te verbeteren. Het zoekresultaat hangt namelijk af van de plek waar de gebruiker zich bevindt als hij of zij een zoekopdracht doet. Als ik zoek naar een bakker in Zwolle, dan krijg ik een ander zoekresultaat dan als ik zoek naar een bakker in Amsterdam. Voor bedrijven met een winkel, kantoor, studio of salon geldt: hoe dichter jouw locatie bij de locatie van de zoeker ligt, hoe hoger je in de lokale zoekresultaten staat. Zeker voor dit type bedrijven is lokale SEO een belangrijk onderdeel van de totale SEO strategie.

Nabijheid is niet de enige lokale SEO-factor

Uit een enquête van MOZ blijkt dat de 1,453 respondenten nabijheid niet als de enige lokale SEO-factor zien. De respondenten, bestaande uit onder meer SEO experts, marketeers en bedrijfseigenaren, noemen ‘Zoektermen in Mijn Bedrijf’ en ‘Google reviews’ als andere belangrijke factoren. Daarnaast bestaat lokale SEO uit meer dan het local pack; het kaartje in het zoekresultaat. Daaronder zijn ook mooie posities te behalen. Hoe je dat optimaliseert, leggen we hieronder uit.

1. Zoektermen in Google Mijn Bedrijf

Je profiel in Google Mijn Bedrijf is minstens zo belangrijk als de informatie op je website en moet je met net zoveel aandacht inrichten en bijwerken. Beschouw het als het kleine zusje van je website. Besteed dus ook aandacht aan zoektermen en werk je informatie in Google Mijn Bedrijf regelmatig bij. Google voegt namelijk steeds nieuwe features toe.

  • Voeg je belangrijkste zoekwoord toe aan je bedrijfsnaam. ‘Tante Keet’ wordt bijvoorbeeld ‘Taartenwinkel Tante Keet’
  • Voeg producten toe, bijvoorbeeld ‘bruidstaart’, ‘verjaardagstaart’ en ‘mega mindy taart’. Natuurlijk verwerk je hierin weer belangrijke zoektermen
  • Voeg services toe, zoals ‘Bezorging in Zwolle’
  • Vergeet ook niet om (te zijner tijd) evenementen toe te voegen, zoals een taartenproeverij!
  • Maak gebruik van de Posts. Ben je actief op Social Media? Kleine moeite om een berichtje ook op Mijn Bedrijf te plaatsen.

In al deze elementen kun je volop aan de slag met je belangrijkste zoektermen. Experimenteer ermee!

Iedere ondernemer die met een fysieke vestiging gevonden wil worden op Google, moet Mijn Bedrijf, of My Business, bovenaan het prioriteitenlijstje zetten. Echt. Doen! In een eerder blog schreven we al hoe je lokale SEO met Google Mijn Bedrijf inricht.

2. Zorg voor je reviews

Waar koop jij je taart? Bij de dichtstbijzijnde bakkerij? Ik moet toegeven dat ik 10 kilometer omrij voor een echt lekkere slagroomtaart. Laat dus zien dat jij de beste bent! Dat begint met vragen naar reviews van je trouwe, blije klanten. Reageer daarnaast snel op reviews en vragen. Dat draagt bij aan de betrouwbaarheid van je organisatie. Betrouwbaarheid is namelijk een belangrijke ranking factor voor Google. Reviews hebben verder een niet te onderschatten invloed op imago, conversie en klantenservice van je organisatie. Zorg er dus goed voor, zelfs (of juist) als ze niet zo positief zijn. Het hoeven trouwens niet altijd Google reviews te zijn. Ook reviews van andere bronnen kunnen in de lokale zoekresultaten verschijnen. Hou deze dus ook in de gaten en reageer, reageer en reageer.

Reviews in lokale zoekresultaten
Ook reviews uit andere bronnen verschijnen in het zoekresultaat van Google

3. Scoor met lokale pagina’s

Direct na het local pack komen de ‘gewone’ pagina’s. Daar wil je ook bovenaan staan. Lokale pagina’s werken zo goed dat webshops zonder fysieke vestiging regelmatig beter scoren dan regionale winkels. Maar het werkt nog beter als je daadwerkelijk een vestiging hebt in de plaats(en) waar je gevonden wil worden. Maak daarom voor iedere locatie een pagina aan en zorg voor het volgende:

  • Doe een onderzoek naar geospecifieke zoektermen. Dit zijn zoektermen in combinatie met je locatie
  • Verwerk je locatie in de url: https://www.gefelicitaart.nl/bestellen-in-zwolle.html
  • Verwerk je geospecifieke zoektermen in de tekst
  • Plaats je locatie in een tussenkopje
  • Noem je locatie in de meta-title en meta-description
  • Als je die hebt, vermeld dan het adres in de content. De footer wordt hier veel voor gebruikt, maar in de bodytekst kan ook
  • Maak eens een speciale aanbieding voor een specifieke locatie
Voorbeeld van plaatsnaam in meta titel
Voorbeeld van plaatsnaam in meta titel en meta omschrijving

In dit voorbeeld van Gefelicitaart zie je dat ze op hun lokale pagina’s verder gaan dan alleen de plaatsnaam verwerken. Iedere locatie heeft een specifieke alinea voor deze plaats. Klik eens door de verschillende locaties en ontdek de creatieve manier waarop ze dat hebben gedaan. Hou wel in gedachten dat je altijd schrijft voor je klant en niet voor Google. Dus ook op je lokale pagina’s wil je de klant zo goed mogelijk bedienen.

4. Regel structured data voor local business

Structured data is een stukje code waarmee je informatie aan Google geeft. Speciaal voor bedrijven met een fysieke vestiging is er de ‘Local business structured data‘. Hiermee help je Google niet alleen om je locatie goed te begrijpen, maar ook om je locatie goed weer te geven. En haak nou niet gelijk af bij het woord ‘code’. Er zijn tools waarmee je dit vrij eenvoudig zelf regelt.

  • In de Schema Markup Generator selecteer je het type code dat je wilt aanmaken. Vervolgens is het een kwestie van alle velden invullen. Het voordeel van deze tool is dat je je code direct kunt testen en kopiëren.
  • Google heeft zelf ook een Structured Data Markup Helper. Ook hier selecteer je het type code dat je wilt maken. Het voordeel van deze tool is dat je informatie direct op je website kunt selecteren en toewijzen aan een label. Je hoeft dan niet over te typen.
  • Wil je weten of Local Business al is toegevoegd aan jouw website? Test dan eenvoudig een url in de Test voor uitgebreide resultaten. Je ziet dan gelijk welke soorten structured data op je website staan en of er fouten in zitten.

Kopieer de code en plak deze in de html van je website. Of nog beter: bedenk hier een duurzame oplossing voor samen met je webdeveloper, zoals een plugin of op maat gebouwde tool.

5. Werk aan lokale linkbuilding

Eerder schreven we al over het belang van linkbuilding. Met lokale linkbuilding ga je gericht backlinks vragen van organisaties die in jouw buurt zijn gevestigd. Link zelf ook naar andere, relevante lokale bedrijven en nieuwssites. Zorg daarnaast voor vermelding van je adresgegevens in bedrijvengidsen en op platforms. Let erop dat je gegevens hetzelfde zijn op alle sites waar je vermeld staat! Google vindt niets zo erg als tegenstrijdige informatie. Daarbij worden gidsen regelmatig in de zoekresultaten getoond.

Telefoongids in zoekresultaat
Telefoongids in het zoekresultaat

Extra tip: optimaliseer je contactpagina

Op je contactpagina vertel je klanten waar ze je kunnen vinden en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Dit is ook een extra signaal naar Google over de exacte locatie van je bedrijf. Samen met je Structured data (tip 4) en je vermelding in Google Mijn Bedrijf (tip 1) laat je weten waar jouw bedrijf zich bevindt. Zorg ervoor dat de informatie overal hetzelfde is, dus check of je adres, openingstijden en telefoonnummers kloppen.

Nieuw in het lokale zoekresultaat

Google experimenteert voortdurend met lokale zoekresultaten. Hierdoor zien ze er ineens anders uit dan je gewend bent. Soms is dat tijdelijk, soms blijvend.

  • Sinds de coronasituatie is het mogelijk om in Mijn Bedrijf extra informatie toe te voegen, zoals bezorgopties, online afspraken en maatregelen die je neemt rond gezondheid en veiligheid.
  • Nabijheid is nog belangrijker geworden in het local pack. Waar we voorheen ook bedrijven in de top 3 zagen die wat verder weg lagen van de zoeker, zie je nu echt vooral bedrijven uit de buurt.
  • Ben je ingelogd in Google en zoek je naar je eigen bedrijf? Dan kun je direct in het zoekresultaat je profiel aanpassen. Bovendien zie je statistieken over je lokale vindbaarheid. Dat houdt ook in dat je even incognito jezelf moet opzoeken als je wil weten hoe een ander jouw bedrijfsprofiel ziet.
Bedrijfsprofiel direct aanpassen in Google
Je bedrijfsprofiel kun je nu direct in het zoekresultaat updaten

Wist je trouwens dat Google My Business tegenwoordig Google Business Profile heet? Het was mij ook ontgaan. In het Nederlands heet het nu de Google Bedrijfsprofielmanager.

Lokale vindbaarheid is belangrijker dan ooit

Nog even de belangrijkste adviezen op een rij:

  • Je vestigingsplaats is een zoekterm. Verwerk hem, wat je ook doet, waar dan ook.
  • Zorg voor reviews!
  • Besteed aandacht aan Structured Data en lokale linkbuilding
  • Laat zien wat je doet (bezorgen, afhalen, online afspraken) en vermeld het OVERAL
  • Zorg dat informatie consistent is op je contactpagina, in je Structured Data en op je Google Bedrijfsprofiel
  • Behandel Google Mijn Bedrijf / Google Bedrijfsprofiel alsof het de homepage van je website is

Ben je benieuwd hoe wij dit in de praktijk toepassen? Bekijk de SPACEWINNER local SEO case! Lees ook eens ons blog over een SEO strategie.

Wil jij hulp krijgen met jouw SEO? Ga dan voor ons SEO adviestraject! Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.