SERP features en Advanced Web Ranking

Featured Snippets, video’s, afbeeldingen en ‘mensen vragen ook’ blokjes: het gemiddelde zoekresultaat in Google is een bonte verzameling van verrijkingen, features en integraties uit andere Google zoekmachines. Afhankelijk van de intentie van de zoeker en nog veel meer factoren. Als website eigenaar of merk is het natuurlijk de kunst om daar tussen te komen, op het moment dat de intentie aansluit bij je doelgroepen. Maar waar begin je dan? En hoe kun je ‘schaalbaar’ checken welke onderdelen in een zoekresultaat (SERP features) belangrijk zijn?

Ranktracking

De momentopname. De paniek als je gemiddeld een plekje zakt. De verkeerde pagina die rankt. Die ranking die in Zwolle heel anders is dan op de plek waar de klant incognito zoekt. SEO specialisten hebben een haat-liefde verhouding met Ranktrackers. En dat is hier niet anders. Er zijn erg veel ranktrackers op de SEO markt. De meest bekende zijn SEranking, Ahrefs, Semrush en Advanced Web Ranking. Wij gebruiken zelf al een aantal jaren Advanced Web Ranking en zien dus in dit geval door een redelijk gekleurde bril als het om ranktrackers gaat (dit is geen sponsored post!). De reden dat we Advanced Web Ranking gebruiken is als volgt:

  • Het is een hele overzichtelijke ranktracker die ook een marktaandeel en geschat verkeer kan berekenen op een grote set zoektermen of in een bepaald cluster
  • Je kunt hyperlokaal rankings ophalen (dus Google Mobile Zwolle en Google Mobile Groningen, etc.)
  • Je kunt vrij veel zoekmachines tracken (Google, Bing, YouTube, Amazon, etc.)
  • Het is een vrij uitgebreide ranktrackingtool, die wel echt alleen gericht is op ranktracking

Search intent in Advanced Web Ranking

We maken een klein zijstapje dat zeker te maken heeft met de SERP features die Google toont op bepaalde zoekopdrachten: de intentie achter de zoekopdracht. Advanced Web Ranking toont dit tegenwoordig ook namelijk. Advanced Web Ranking herkent 4 zoektintenties:

  • Navigationeel (N) > denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘Belastingdienst website’
  • Informationeel (I) > denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘wat is omzetbelasting’
  • Commercieel (C) > denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘omzetbelasting uitbesteden’
  • Transactioneel (T) > denk bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘accountantskantoor Zwolle’

Op zoektermniveau ziet dit er als volgt uit:

Deze twee zoektermen hebben zowel een informationele als commerciële zoekintentie. Gelukkig is er op de pagina die erbij hoort veel uitleg over het onderwerp, een migratie checklist download en uiteraard ook een conversieknop voor merken die graag geholpen worden met migratie.

Op een hele set zoektermen ziet dit er als volgt uit:

We waren in eerste instantie niet helemaal overtuigd van de betrouwbaarheid van de zoekintentie feature in Advanced Web Ranking. Maar je kunt in bovenstaand screenshot goed zien dat er 148 zoektermen in dit cluster zijn die allemaal een informationele intentie hebben. En dat kan kloppen, want het cluster ‘Tips en tricks’ bestaat enkel uit ‘how to’ zoektermen voor een bepaalde klant.

SERP features Googlen

Er zit veel beweging in de indeling, volgorde en het uiterlijk van zoekresultaten in Google. Dat is al zo sinds de introductie van Universal Search in 2007. Vanaf dat moment integreerde Google namelijk ook resultaten uit andere zoekmachines, als Google Images. Maar de laatste jaren zijn daar nog veel meer features bijgekomen. Het is als SEO specialist lastig om te achterhalen welke zoekterm welke features laat zien, behalve dan door zelf de zoekresultaten te checken uiteraard. Maar dat is helaas erg tijdsintensief. Daar gebruiken we als SEO specialist liever tools voor natuurlijk. We weten dat Ahrefs vrij sterk is in het laten zien of je zoektermen bijvoorbeeld featured snippets laten zien in Google en of jouw website daar op rankt. En gelukkig voorziet Advanced Web Ranking daar ook in.

SERP feature per zoekterm

Het is voor SEO specialisten belangrijk om te weten welke SERP features er bestaan voor welke zoekopdrachten. En natuurlijk of je daar met je website ook in staat. Je kunt dit op zoektermniveau zien in Advanced Web Ranking:

De SERP features die bij deze zoekterm horen (van links naar rechts):

  • Organisch resultaat
  • Multi image thumbnail (afbeeldingenrij in een zoekresultaat)
  • Single image thumbnail (losse afbeelding in een zoekresultaat)
  • Q&A
  • Rich snippet met een rating
  • Een featured snippet met lijstindeling
  • Mensen vragen ook blokje
  • Google Ads advertenties
  • Losse afbeeldingen

Is het icoontje groen? Dan heeft de website die we zelf tracken de SERP feature. Is het icoontje blauw? Dan staat de concurrent er in.

SERP feature op een set zoektermen

Per zoekterm zien welke SERP features Google toont is natuurlijk niet anders dan zelf Incognito Googlen en te checken hoe het er voor staat. Gelukkig heeft Advanced Web Ranking in 2022 een functie gelanceerd waarin je dat ook in één oogopslag kunt zien:

Deze website die we tracken rankt dus op 782 van de 917 zoektermen in Google, maar ook op 336 van de 2.200 SERP Features. Er zijn dus niet alleen kansen om op meer zoektermen te ranken (of uiteraard hoger te ranken), maar ook om meer SERP Features als website op te pakken in Google. Want dit overzicht laat ons ook zien dat:

  • Er 404 video’s worden vertoond in de zoekresultaten, maar dat onze klant hier nooit tussen staat (nu zien we alleen YouTube video’s, dus dit is ook niet zo gek)
  • Er 244 Featured Snippets zijn, maar enkel 12 die wij met deze website pakken

Het overzicht helpt je om met een vaste set zoektermen op een gegeven moment meer zichtbaarheid te krijgen in de SERP features. Dus als je bezig gaat met een ‘Featured Snippet’ project, kun je ook eenvoudig nameten of het een succes is geweest.

SERP features om rekening mee te houden

Je kunt nu in Advanced Web Ranking zien welke SERP features in Google aanwezig zijn, op een flinke set zoektermen uit je markt. Nu is het alleen nog een kwestie van doen! SERP features waar je direct mee aan de slag kunt gaan zijn:

  • Featured Snippets: een positie pakken in een featured snippet levert een mooie CTR op. Lees er meer over in dit artikel over Featured Snippets
  • Afbeeldingen: op het moment dat je in Advanced Web Ranking ziet dat er veel afbeeldingsrijen (uit Google Images) te zien zijn, is het zaak om je afbeeldingen te optimaliseren
  • Video: als er veel video te vinden is in de zoekresultaten, dan kun je daar als merk ook mee aan de slag. Daar zit natuurlijk wel veel werk in qua productie, maar op het moment dat je dit voor elkaar hebt kun je natuurlijk video gebruiken voor veel doeleinden. Om beter te ranken in YouTube en Google, maar ook om pagina’s op je website mee te verrijken of video te gebruiken voor Social kanalen.

Advanced Web Ranking registreert nog veel meer features in de zoekresultaten waar je als website iets mee kunt (Shopping resultaten, Ads, Knowledge panels, etc.)

Wil je Advanced Web Ranking uitproberen? Ze hebben een free trial!

Gaat je website verhuizen voor SEO? Zorg ervoor dat je geen verkeer laat liggen. Wellicht kunnen wij je helpen bij een SEO migratie.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.