Illustrerende afbeelding domein indexering.

Een nieuw domein laten indexeren: 5 tips

Wellicht herken je de volgende situatie. Je start een nieuw bedrijf en hebt hiervoor een website nodig. Samen met een developer en (hopelijk) een SEO-specialist zet je een prachtige website neer. Je koopt een nieuwe domeinnaam, zonder historie, en plant de livegang. Na livegang blijf je al je SEO-tools verversen in de hoop op de eerste tekenen van indexatie. Geduld is een schone zaak, maar hoe lang moet je wachten? 

Als je bovenstaande situatieschets herkent en je net zo ongeduldig kunt zijn als ik, heb ik een aantal tips voor je verzameld. Onderstaande tips kunnen ervoor zorgen dat je nét iets minder geduld nodig hebt en de eerste geïndexeerde pagina’s ziet verschijnen.

Wat mij betreft beginnen we eerst nog een stapje terug. Want waarom zou Google jouw content moeten indexeren? Is het echt waardevolle en unieke content of is het het zoveelste recept dat al online staat, zonder extra toevoegingen? 

Tip 1: Zorg dat je website geweldig is

Schrijf echt waardevolle content. Voeg iets zinnigs toe aan alle onzin die al geïndexeerd is. Zorg dat je beter bent dan de concurrenten. Dit geldt niet alleen voor de helpful content, maar uiteraard ook voor de technische SEO. Zorg ervoor dat je website helemaal geoptimaliseerd is en dat hier geen afwijkende zaken meer te vinden zijn.

Interne links zijn erg belangrijk. Niet alleen omdat de gebruiker dan makkelijk kan navigeren, maar ook zodat voor Google de samenhang tussen de pagina’s duidelijker wordt. Denk dus van tevoren goed na over je interne linkstructuur. Naar welke pagina’s wil je nét even wat extra linken en welke pagina’s zijn minder belangrijk? Zorg dat je dit op orde hebt wanneer de website live gaat.

Je developer, SEO specialist en jij hebben dus een fantastische website opgeleverd. Je zet de website live en controleert nog even of de website wel echt op index staat en of er geen blokkades in de robots.txt aanwezig zijn. Erg belangrijk, want helaas gaan er vaak websites live die op no-index staan. De consequentie als je dit niet op tijd spot? Google crawlt je website en indexeert dit vervolgens niet. En jij maar wachten op die rankings…

Illustrerende afbeelding Slack Cynthia

Tip 2: Meten is weten

Heb je al een GA4 property aangemaakt en ingericht? Je begint in een leeg account en hebt zelf de keuze wat je wil meten. Heb je geen idee wat je wil meten? Begin dan in ieder geval met de basics. Zorg dat je meet waar de bezoekers vandaan komen, welke conversies ze behalen en denk na over zaken zoals het meten van de zoekwoorden in de zoekbalk op je website. Maak ook alvast een 404 rapport zodat je toekomstige issues snel kunt oplossen. Heb je hier iets meer hulp bij nodig? Lees dan mijn tips voor het gebruik van GA4 in mijn eerdere blog.

Ook maak je een Google Search Console property aan. Upload hier je sitemap en controleer of de robots.txt goed ingesteld staat. De data die GSC verzamelt gaan we na livegang gebruiken om te controleren hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn en of er errors gevonden zijn. Zorg dus dat je de domeinnaam goed invult en je property verifieert.

Google indexeringspagina.

Gebruik je een tool zoals AWR, ahrefs of semrush om de zoekwoorden bij te houden? Zorg dan dat je hier je belangrijkste zoekwoorden in zet. We willen namelijk straks zien of je op je belangrijkste zoekwoorden rankt en hoe de SERP eruitziet.

De website is dus geweldig en je meet alles wat er gebeurt. Nu willen we wat signalen geven aan Google dat jouw website online staat. Hier zijn natuurlijk veel manieren voor, maar hieronder noem ik er een paar.

Tip 3: Hallo, wereld? Laat weten dat jouw website online staat.

Dit doe je door op je LinkedIn een enthousiaste post te plaatsen over de livegang van je nieuwe website (met een link erin uiteraard). Gebruik je relevante andere sociale media waar je wat volgers op hebt? Dan deel je het hier ook. Misschien wil je developer er ook wel een trots berichtje aan wagen.

Maak sociale media accounts aan voor je bedrijf. Post hier al vast wat relevante content. Link ook hier weer naar je website. Bedenk van tevoren welke sociale media accounts je gaat gebruiken. Alleen een account maken omdat je er dan een backlink van krijgt is namelijk onzinnig. Bedenk dus waar je doelgroep zich bevindt en welke sociale media je in de toekomst daadwerkelijk bij gaat houden. Link deze accounts ook weer vanaf je website.

Heb je prachtige foto’s gemaakt die nu op je website staan? Zet deze dan ook op Youtube. Mits goed gedaan zorgt dit voor een win-win situatie. Je bent dan vindbaar op Youtube én kunt een linkje toevoegen naar je website.

Tip 4: Gebruik de verschillende tools van Google

Met het Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf) krijg je zo’n mooie listing aan de rechterkant van de zoekresultaten. Als iemand straks zoekt op jouw merknaam wil je hier natuurlijk wel naar voren komen. Als je dit goed optimaliseert kun je ook vertoond worden op relevante zoektermen die met jouw merk te maken hebben. Voor Onder zou dit bijvoorbeeld ‘SEO bureau Zwolle’ kunnen zijn.

Illusterende afbeelding google

Zorg dat je alle velden zo volledig mogelijk invult. Upload wat foto’s, zet je openingstijden goed neer, link je sociale media profielen en focus je de komende periode op wat reviews.

Je kunt Google Ads inzetten om alvast wat (relevante) gebruikers naar je website te sturen. Maar bedenk je wel, gebruikerssignalen zijn steeds belangrijker voor Google. Zorg ervoor dat je dus zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website haalt. Google Ads heeft ook als voordeel dat je direct al vertoond wordt in de zoekresultaten als iemand op je merk zoekt (mits goed ingesteld natuurlijk). Aangezien we voor de eerste SEO resultaten nog even moeten wachten op indexatie is dit alvast een mooi begin.

Tip 5: Hallo, ik ben er nog steeds?! Blijf je website updaten

Als de website eenmaal staat ben je nog niet klaar. Met backlinks (links vanaf andere websites) geef je aan dat jouw website relevant is en een autoriteit op haar vakgebied. Blijf wel weg van spammy sites en startpagina’s. Je wil backlinks ontvangen van andere relevante websites, het liefst binnen je vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld een persaankondiging doen van je nieuwe website, ergens gastbloggen of een gastcollege geven en daar vernoemd worden. Stel hier van tevoren een heldere linkbuildingstrategie voor op.

Stop ook niet met het vullen van de website als de eerste rankings beginnen te komen. Blijf de content aanvullen door te bloggen en door nieuwe pagina’s toe te voegen. Bedenk wel bij alles wat je toevoegt of het unieke en relevante nieuwe content is. Voegt het niets toe? Schrijf er dan niets over.

Goed bezig, de eerste paar geïndexeerde pagina’s beginnen te komen!

Als de eerste paar pagina’s worden geïndexeerd houd je alles goed in de gaten. Controleer of er issues ontstaan in Google Search Console en GA4. Loopt het aantal pagina’s in Google Search Console wat niet geïndexeerd wordt op? Bekijk dan wat de oorzaak is en wat je hieraan kunt doen. 

Kom je er nou niet uit of wil je wat hulp met de indexatie van je nieuwe domein? Neem dan contact met ons op! We kijken graag met je mee zodat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.