9+
Blogartikel GA4 en SEO

Google Analytics 4 en SEO: Hoe analyseer ik mijn data?

Je kunt er ondertussen niet meer omheen. Sinds 1 juli 2023 verzamelt Universal Analytics geen data meer. Als je wil weten wat je bezoekers op de website doen, heb je dus een andere tracking tool nodig. Het antwoord van Google op deze vraag is Google Analytics 4. Maar waar vind je nou de informatie die je voor je SEO werkzaamheden nodig hebt?

Mariska heeft al een keer eerder een artikel geschreven over waar je de resultaten kunt bekijken in GA4. Weet je niet waar je de resultaten kunt vinden? Lees dan eerst haar artikel. In dit blogartikel ga ik verder in op wat je vervolgens met je gevonden informatie kunt doen.

Waarom is Google Analytics belangrijk voor SEO?

Als SEO-er gebruik je een hoop tools om het gedrag van de bezoeker te meten. Denk dan bijvoorbeeld aan Google Search Console, waar we kunnen zien hoeveel vertoningen en klikken een pagina heeft ontvangen.

Wat de bezoeker vervolgens op de website doet, kunnen we zien in Google Analytics. Als je de pagina’s wilt verbeteren, technische issues wil spotten, of wil kijken waar de gebruikers vastlopen, is Google Analytics je grote vriend.

Google Analytics vertelt je ook waar je bezoekers vandaan komen. Soms is het goed om net iets breder te kijken dan alleen het organische verkeer uit Google, om de marketingaanpak te ondersteunen. Kijk dan naar waar het meeste verkeer vandaan komt of juist welk verkeer er minder goed presteert. Zo kun je op andere vlakken bijsturen om zo het meeste uit de website te halen.

Je wil Google Analytics dus met name gebruiken om:

  • Te achterhalen waar je verkeer vandaan komt
  • Uit te vinden welke content het beste presteert qua omzet/leads of engagement
  • Technische problemen te spotten
  • Uit te vinden welke apparaten voor het meeste verkeer zorgen
  • etc.

Wat doe ik met de gevonden informatie? Ik laat het je zien. Op naar de rapporten!

Verkeersacquisitie: waar komen mijn bezoekers vandaan?

Met onze SEO-werkzaamheden zorgen we voor meer zichtbaarheid binnen de organische zoekresultaten. Uiteindelijk willen we ook zien wie er op onze website komen en wat ze vervolgens op onze website doen. We beschouwen dit als de combinatie van SEO en CRO (conversie-optimalisatie)

Het verkeersacquisitie rapport in GA4 laat je zien waar al je verkeer vandaan komt.

Wat analyseer je in het verkeersacquisitie rapport?

  • Vergelijk het organische verkeer met elkaar. Welke verkeersbron presteert het best? Type in de zoekbalk ‘organic’ in om de verschillende organische verkeersbronnen te zien.

    Dit laat zien welke zoekmachine jouw bezoekers het meeste gebruiken. Zie je hier bijvoorbeeld andere zoekmachines tussen staan dan Google en Bing en komen er veel bezoekers vandaan? Kijk dan eens hoe die zoekmachine jouw website vertoont en wat je posities daar zijn. In ons voorbeeld zien we bijvoorbeeld dat meer gebruikers via Baidu dan via Bing komen.
Verkeersacquitie in GA4: organic verkeer vinden via zoekfunctie
  • Vergelijk alle kanalen met elkaar. Wat is het verschil in gedrag tussen iemand die via Google ads komt en tussen iemand die via de organische Google zoekresultaten komt? Kijk dan bijvoorbeeld naar sessies met engagement of gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie.
    Zie je het verschil in gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie tussen google / cpc en google / organic? Hoe kan je er voor zorgen dat de mensen waar je geld voor betaald (google / cpc) betere betrokkenheidswaardes laten zien?
Verkeersacquisitie rapport in GA4: verkeer vergelijken op basis van engagement
  • Vergelijk de verschillende periodes met elkaar en kijk naar veranderingen in gedrag. Erg handig als je bijvoorbeeld pagina’s hebt geoptimaliseerd en wil kijken of dit effect heeft op het gedrag van de gebruiker. Heb je te weinig verkeer om een A/B test te draaien en heb je de pagina’s direct aangepast? Controleer dan hier of het gewenste effect bereikt is.

Het conversierapport: worden onze doelen gehaald?

Als je vervolgens weet waar iemand vandaan komt, wil je kijken of iemand ook op de website doet wat je verwacht. Bij het instellen van GA4 heb je nagedacht over de vereiste actie op de website. Wil je dat de bezoeker een formulier invult, contact opneemt of een bestelling doet? Van de gebeurtenissen die waardevol zijn voor jouw bedrijf heb je conversies gemaakt. Deze conversies kunnen we vervolgens analyseren.

Wat analyseer je in het conversies of gebeurtenissenrapport?

  • In deze tabel zie je de gebeurteniswaarde staan. Dit is een waarde die je, onafhankelijk van omzet, mee kunt geven aan het event. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt bij leadformulieren. Is elke lead jou gemiddeld 100 euro waard? Dan kun je ervoor kiezen om aan elke lead gebeurtenis 100 euro mee te schieten naar Analytics. Zo kun je ook voor niet omzetgerelateerde doelen op waarde sturen in je rapportages. Voor shops die omzet meten kijk je in het conversies rapport. Hier zie je de statistiek ‘totale inkomsten’ terugkomen.
Gebeurtenissenrapport GA4: gebeurteniswaarde controleren
  • Bekijk ook hier weer het verschil tussen de organische en de overige bezoekers. Door wie worden de meeste conversies gehaald? Dit werkt altijd goed voor de onderhandelingen als je meer SEO budget nodig hebt ;).
  • Kan je achterhalen wie er voor conversies zorgen? Zijn dit mensen uit een bepaalde regio, met een bepaalde browser, schermresolutie etc.? Dit vertelt je wie je meest waardevolle doelgroep is.

Referral verkeer: welke websites verwijzen naar mijn website?

Heb je aan je backlinks gewerkt en ben je benieuwd wat dit naast de linkwaarde die je doorgeeft doet met je website? Als je een mooi artikel hebt geschreven dan is de kans groot dat mensen naar jouw website doorklikken. In Google Analytics kun je vervolgens zien vanaf welke websites mensen komen en wat ze daarna op jouw website doen. Dit noemen we ook wel referral verkeer.

Wat doe je met de referral informatie?

  • Bekijk in het verkeersacquisitie rapport (kies voor sessiebron als secundaire dimensie en gebruik het zoekveld om ‘referral’ in te typen) vanaf welke websites je verwijzende verkeer komt. Zie je hier iets opvallends? Heb je veel bezoekers uit een bepaalde plaatsing? Dan weet je dat deze content het goed doet. Neem dit mee in je volgende linkbuilding plaatsing.
  • Kijk of hier nog verwijzingen tussen staan die je niet kent. Heeft er iemand naar jou gelinkt en ben je hier (nog) niet van op de hoogte? Controleer of in dit artikel geen onwaarheden staan.

Landingspagina rapport

De landingspagina is de eerste pagina die de gebruiker ziet als hij op je website landt. Hier heeft Google Analytics een apart rapport voor gemaakt. In dit rapport zie je wat de gebruikers eerste indruk is van jouw website. Maar wat kan je nou met dit rapport?

Wat analyseer je in het landingspagina’s rapport?

  • Bekijk de top 5 of top 10 pagina’s. Bekijk de statistieken die je belangrijk vindt (omzet, interactie, aantal weergaves of sessies etc.)
    Noteer de pagina’s die bovengemiddeld goed scoren. Ga op zoek naar wat deze pagina’s gemeen hebben. Kijk of je kunt vinden wat er zo goed werkt, zodat je dit op andere pagina’s kunt toepassen.
  • Kijk daarna of je belangrijkste aanbiedingen (korting, weggevers, nieuwtjes etc.) staan op de pagina’s die de meeste bezoekers binnenhalen. Zorg ook dat je de bezoeker verder door je website heen leidt. 
  • Vervolgens filter je het rapport op pagina’s met weinig conversies. Zitten hier pagina’s tussen die wel moeten converteren? Vergelijk deze met de pagina’s die goed converteren. Wat kan je hiervan leren?

Bekijk 404 errors in Google Analytics

Als jouw website gebruik maakt van pagina titels die veranderen als je pagina een 404 wordt dan kun je een aangepast rapport maken dat de 404’s detecteert.

Je controleert dit eenvoudig door naar jouwwebsite.nl/test te gaan. Als het goed is bestaat deze pagina niet (en anders heb je direct een optimalisatiepunt gevonden). Kijk naar de paginatitel van deze pagina. 

In ons voorbeeld is de paginatitel Page Unavailable.

Ga naar het pagina’s en schermen rapport. In het zoekveld voer je de gevonden paginatitel in. Idealiter zie je nu 1 rij verschijnen, aangezien je maar 1 pagina hebt met die titel. Je ziet hier al wel de weergaven van die pagina, maar nog niet om welke URL’s het gaat. Staat hier een schrikbarend hoog aantal? Dan wil je ook onderzoeken vanaf welke pagina mensen een 404 te zien krijgen.

GA4: 404 pagina's vinden

Om een overzicht te krijgen van welke pagina’s een 404 bezorgen en hoeveel bezoekers die pagina gezien hebben, maak je via verkennen een nieuwe tabel aan. Hierin zet je de paginatitel, het paginapad en het aantal sessies. Vervolgens filter je weer op de paginatitel van jouw 404 pagina. 

Deze lijst kan je natuurlijk ook uit een crawling tool zoals Screaming Frog of Lumar halen, alleen heb je in dit rapport in Google Analytics 4 direct inzicht om hoeveel mensen het gaat. Heb je dus een enorm aantal 404’s en moet je prioriteit bepalen? Sorteer dan de bezoekersaantallen van hoog naar laag en begin bovenaan de lijst met het oplossen van de 404’s.

Google Search Console data terugzien in Google Analytics 4

Let op: voordat je deze analyse uit kunt voeren moet je Google Search Console koppelen aan GA4. 
Als je de Google Search Console rapporten zichtbaar hebt gemaakt, heb je de volgende rapporten in je interface staan:

  • Organische zoekverkeer van Google rapport
  • Zoekopdrachten rapport

Het organische zoekverkeer rapport laat je de landingspagina’s zien gecombineerd met de Google Search Console metrics. Je ziet het aantal klikken, vertoningen en de doorklikratio.

In het zoekopdrachten rapport zie je eigenlijk hetzelfde als in Google Search Console, namelijk de zoektermen met de GSC data. Je kunt hier (nog) niet de dimensies uit Google Analytics 4 gebruiken om verder te filteren.

Wat analyseer je in het Google Search Console rapport?

  • Bekijk de statistieken. Zie je iets opvallends? Staan er rare zoektermen tussen?
  • Kijk in het organische zoekverkeer rapport of je paginaoptimalisaties ziet. Heeft een pagina een lage ranking in de zoekresultaten maar heeft de pagina een goede doorklikratio? Zie je in de andere rapporten goed gedrag van de bezoekers op deze pagina? Halen ze conversies? Kijk dan of je de pagina kunt optimaliseren zodat hij hoger in de zoekresultaten terugkomt en meer verkeer trekt die zich vervolgens ook zo goed gedragen.
  • Zie je een pagina die hoog in de zoekresultaten terugkomt maar die niet het gewenste aantal conversies oplevert? Kijk dan wat je op de pagina kunt verbeteren om ervoor te zorgen dat mensen meer converteren.

Desktop vs. mobiele gebruikers

Het is om meerdere redenen interessant om te weten met welk apparaat het grootste deel van jouw bezoekers op jouw website komt. Is dit met een mobiele telefoon, een tablet of via desktop? Door in het technische gegevens rapport te kiezen voor apparaatcategorie, vinden we deze informatie terug. Natuurlijk kun je ook in een ander rapport ervoor kiezen om als secundaire dimensie apparaatcategorie toe te voegen.

Wat kun je met de apparaatcategorie informatie doen?

  • Draai je campagnes? Kijk dan waar het grootste deel van je budget heen gaat, naar mobiele of desktop gebruikers. Kijk vervolgens in GA4 welke bezoekers voor de meeste conversies zorgen. 
  • Bekijk welke apparaatcategorie het meeste voorkomt. Bekijk je website eens door de bril van deze bezoekers. Stel de meeste bezoekers komen vanaf een mobiele telefoon, ziet je website er dan wel logisch uit? Kunnen ze makkelijk navigeren en is alles nog leesbaar?
  • Zie je grote verschillen in conversies in de verschillende apparaatcategorieën? Converteert bijvoorbeeld desktop veel beter dan mobiel? Kijk dan of je kunt achterhalen door welke pagina’s dit komt. Vind je hier een logica in, doordat er bijvoorbeeld op al deze pagina’s gebruik wordt gemaakt van hetzelfde template?

Technische details in Google Analytics 4

We blijven in hetzelfde rapport, het technische gegevens rapport. Verander de primaire dimensie bijvoorbeeld weer naar browser, naar besturingssysteem of naar schermresolutie. Hier ga je op zoek naar afwijkingen in de data. Zie je veel mensen die afhaken op een bepaalde resolutie of in een bepaalde browser? Bekijk je website dan eens op die manier. Zie je iets waarom mensen afhaken?

Ook dit rapport is een goed startpunt voor je onpage optimalisatie of je CRO werkzaamheden.

Ga je voor een re-design van je website? Het is dan erg belangrijk om te weten welke schermresolutie en welke browser het meest gebruikt wordt door jouw bezoekers. Dit bekijk je eenvoudig in dit rapport. Bekijk altijd voor het re-design live gaat hoe het design er op deze resolutie uit ziet zodat je zeker weet dat de grootste groep bezoekers geen fouten te zien krijgen.

Aangepaste rapporten: padverkenning en trechterverkenning

Google Analytics 4 heeft een stuk minder standaard rapporten dan zijn voorganger. Hier zijn de meningen over verdeeld, zelf vind ik het wel prettig. Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om de rapporten precies samen te stellen zoals je zelf wil.

Een rapport dat we veel gebruiken is het trechterverkenning- of padverkenning rapport. Je maakt via verkennen een nieuw rapport aan en kiest voor één van deze opties. 

Waarom gebruik je een trechterverkenning of een padverkenning?

Deze rapporten gebruiken we om de klantreis op de website te controleren. Wat doet de bezoeker nadat hij een bepaalde pagina heeft bekeken? Gaat hij door naar een logische pagina of is dit niet zoals je verwacht? Hoeveel mensen haken af en waar gaan de mensen naartoe als ze verder door de website gaan?

Een concreet voorbeeld hiervoor is de winkelwagen. Iemand bekijkt een product, doet het in het winkelmandje maar rekent niet af. Wat doet de persoon? Gaat hij weer terug? Wat kunnen we verbeteren op de website om ervoor te zorgen dat de bezoeker wel afrekent?

Ook is dit een goede manier om te controleren of je interne links wel logisch zijn. Gaat iemand via het menu of de links in de tekst naar een logische volgende pagina of is de bezoeker maar rond aan het klikken? Als je hier telkens rare klikpaden in tegenkomt kan het lonen om eens een tool zoals Hotjar te installeren, om verder te achterhalen waarom de bezoekers zo gek op jouw website browst.

Hulp nodig? Neem contact met ons op!

Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een incompany SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.

In dit artikel hebben we je kort meegenomen in hoe we de data analyseren met behulp van Google Analytics 4. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over je GA4 koppeling of over hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken in de zoekmachine? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor een SEO adviestraject en wellicht tot snel.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.