Duplicate content is een probleem waar veel website-eigenaren mee te maken krijgen. Dit komt omdat het hebben van te veel van deze dubbele inhoud kan leiden tot problemen met zoekmachine crawlers. Zoekmachines zoals Google zijn behoorlijk handig geworden in het opsporen van duplicate content en het bestraffen van websites. In feite kan duplicate content een rode vlag zijn voor de crawler dat de site niet betrouwbaar is. Er zijn verschillende manieren waardoor je dubbele inhoud op je website krijgt, maar gelukkig ook verschillende manieren waardoor je kan voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurt.
Als je je eigen website-inhoud schrijft, is het belangrijk om elk stuk inhoud te controleren op mogelijke problemen met duplicate content voordat je het publiceert. Hoewel je misschien al zorgvuldig hebt gelezen wat je hebt geschreven en het hebt bewerkt op fouten en vergissingen, is het belangrijk om nog een laatste controle uit te voeren op dubbele inhoud voordat je het publiceert. Misschien heb je dezelfde woorden of zinnen op twee of drie plaatsen op uw website gebruikt, en lijken die te veel op elkaar om problemen voor je website te veroorzaken? Het kan een uitdaging zijn om te controleren op duplicate content, maar het is belangrijk om grondig te werk te gaan.
De title-tag en meta description zijn twee van de belangrijkste onderdelen van je website. Ze verschijnen in de resultaten van zoekmachines en worden gebruikt voor de click-through-rates. Om deze reden wil je ervoor zorgen dat alle title tags en meta descriptions uniek zijn. Als je dezelfde title-tags en/of meta descriptions heeft voor meerdere pagina’s op je website, kun je in de problemen komen. Zorg er dus voor dat je alle title-tags of meta-beschrijvingen die te veel op elkaar lijken, wijzigt.
Dit is een belangrijk punt. Dezelfde URL gebruiken voor meerdere pagina’s kan een probleem vormen. Het is een probleem omdat, vooral wanneer de inhoud van de URL te veel lijkt op de andere URL’s op je site, het voor crawlers van zoekmachines een signaal kan zijn dat je deze probeert te misleiden.
Gebruik dus niet dezelfde URL voor meerdere pagina’s op je website. Je kunt altijd een nieuwe URL maken voor een of meer pagina’s op uw site. Je kunt dit doen door een nieuwe pagina te maken met content die nog geen URL heeft, of door er een link naar te maken vanaf een bestaande pagina met een andere URL.
Als je nieuwe inhoud creëert op basis van meerdere bronnen, wees dan voorzichtig met het samenvoegen van die bronnen. In sommige gevallen kun je per ongeluk dubbele content hebben gemaakt door inhoud van verschillende bronnen samen te voegen. Als je ziet dat de content van meerdere bronnen te veel op elkaar lijkt, moet je de bron verwijderen die bijdraagt aan het probleem, of een nieuwe pagina maken met een andere bron.
Duplicate content is iets waar veel website-eigenaren mee te maken krijgen, maar het is iets dat vermeden kan worden. Met de bovenstaande tips kun je deze veelvoorkomende problemen gemakkelijk vermijden en je inhoud uniek houden. Tegelijkertijd kun je de tips gebruiken om te bepalen waar je per ongeluk duplicate content inhoud op je website hebt gecreëerd en deze op te ruimen.
Eerder schreven we al over wat duplicate content is en deelden we nog 8 tips om duplicate content op te lossen.
Meer op zoek naar gericht SEO advies? Neem contact op met onze SEO specialisten, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|