Een Unique Selling Point (USP) is datgene waardoor uw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten in dezelfde bedrijfstak. Het is iets waardoor uw bedrijf opvalt, waardoor u een voorsprong heeft op uw concurrenten, en waardoor potentiële klanten u boven anderen verkiezen. De USP moet kort en krachtig zijn, maar tegelijkertijd moet het opvallend genoeg zijn om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Lees verder om meer te leren over USP’s en hoe het uw marketingstrategie kan verbeteren.
Het marketingconcept van een Unique Selling Point werd oorspronkelijk voorgesteld door Rosser Reeves van het reclamebureau Ted Bates & Company in de jaren 1960. Zijn advies aan adverteerders was “to pick a fight’’ met de concurrentie door het creëren van een advertentie die de andere merken in de industrie zou aanvallen. Dit zou helpen creëren van een concurrentievoordeel voor het merk van de adverteerder.
De USP is een korte verklaring die uitlegt waarom uw product beter is dan de producten van uw concurrenten. Bijvoorbeeld, als je een fruitwinkel en u wilt overbrengen aan klanten dat uw fruit is vers, zou je iets zeggen als “Wij bieden de meest verse fruit in de stad”. Dit is een eenvoudig voorbeeld van een Unique Selling Proposition. Als u het voorbeeld wilt uitbreiden, zou u kunnen zeggen: “Ons fruit wordt vers geplukt uit de boomgaarden en vers bij u aan huis geleverd”.
De USP is een centraal marketingconcept dat elk bedrijf in zijn marketingstrategie zou moeten proberen te gebruiken. Het doel van marketing is om vraag naar uw product te creëren. De beste manier om dat te doen is om de unieke waarde van uw product duidelijk te communiceren. U hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de uitdrukking “hoe meer je weet over je product, hoe meer je verkoopt”. Dit is vooral belangrijk als u een uniek of gespecialiseerd product verkoopt. In dergelijke gevallen komen de klanten naar u omdat zij geloven dat uw product beter is dan de rest – en zij hebben gelijk! U moet uw product door en door kennen om dat vertrouwen op uw klanten over te brengen.
Een andere reden waarom het hebben van een USP belangrijk is, is dat het u kan helpen om uw product te verbeteren. Als u uw USP ontwikkelt op basis van feedback van klanten, kan dit ook uw product verbeteren. Dit kan u helpen om voorop te blijven lopen en te voorkomen dat u de trends volgt. Het kan u ook helpen te voorkomen dat u de marketingstrategieën van uw concurrenten kopieert. Het kan u helpen om origineel en authentiek te blijven.
Het komt erop neer dat een Unique Selling Point belangrijk is voor de marketing van uw bedrijf, omdat het u in staat stelt u te onderscheiden van de concurrentie. Het geeft u een voorsprong op uw concurrenten en zorgt ervoor dat potentiële klanten u boven hen verkiezen.
U kunt uw eigen USP’s creëren door eerst te begrijpen waarom uw product beter is dan de rest en welke voordelen uw producten bieden. Zorg ervoor dat het kort, geloofwaardig en geschikt is voor uw klanten, zodat ze bij u zullen willen kopen. Als u wilt dat uw bedrijf zich onderscheidt van de rest, dan heeft u een Unique Selling Point nodig.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met onze SEO specialisten, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Op zoek naar gericht SEO advies? Doe dan alvast een live SEO analyse en krijg direct inzicht in hoe jouw site ervoor staat, of vraag direct een SEO audit aan.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|