Google Search Console uitleg

Google Search Console biedt ons veel informatie die we gebruiken om de vindbaarheid van websites te verbeteren. Het is een gratis dienst van Google (voorheen bekend onder de naam Webmaster Tools) die wat ons betreft door iedereen met een website gebruikt zou moeten worden. Het geeft je inzicht in de prestaties van je website in de zoekmachine, maar helpt je ook met het oplossen van eventuele problemen. In dit artikel vertellen we je meer over de twee belangrijkste onderdelen: het prestaties dashboard en het indexdekking rapport.

Search console instellen: verificatie

Google Search Console is gratis beschikbaar voor iedereen die een website heeft, maar je moet daar nog wel wat voor doen.

  1. Ga naar Search Console en klik op Property toevoegen:

2. Voer vervolgens het juiste domein in (denk hierbij aan het juiste domein, HTTPS, WWW of zonder WWW):

Vervolgens krijg je een aantal manieren te zien om het eigenaarschap van een website te verifiëren. De manieren die we bij Onder het meeste gebruiken:

  1.  Een HTML-tag toevoegen in hetgedeelte van de broncode van je homepage (in veel CMS’en vrij eenvoudig te regelen)
  2.  Google Analytics verificatie: als we al toegang hebben tot Google Analytics en het script hiervan staat op de juiste manier in de pagina, dan werkt de verificatie automatisch
  3. Google Tag Manager verificatie: werkt vrijwel identiek als de Google Analytics verificatie

Heeft je website nog geen Search Console gehad in het verleden (via een andere online marketing partner of ex-collega), dan begin je met verse data. Is er al wel een Search Console verleden, dan zul je zien dat er ook data uit het verleden aanwezig is. 

Het prestaties dashboard

Dit is wat ons betreft het meest belangrijke onderdeel van Search Console, omdat het je veel informatie geeft over kliks, zoektermen en pagina’s. Vier statistieken staan centraal in het prestaties dashboard:

  1. Klikken: het aantal klikken op jouw webpagina’s in de zoekresultaten in Google
  2. Vertoningen: het aantal malen dat jouw webpagina’s vertoond zijn in Google
  3. CTR: de verhouding tussen vertoningen en klikken (de doorklikratio)
  4. Gemiddelde positie: de gemiddelde positie van jouw webpagina’s in de zoekresultaten van Google

Het 2e onderdeel van het prestaties dashboard bestaat uit een zestal tabbladen waarin de  vier statistieken terugkomen: 

De tabbladen waarnaar wij over het algemeen  het meest kijken:

  1. Zoekopdrachten: dit zijn de daadwerkelijke zoekopdrachten waarop webpagina’s vertoond zijn
  2. Pagina’s: dit zijn de webpagina’s die vertoond zijn in de zoekresultaten

Je ziet per element het aantal klikken, vertoningen, CTR en de (gemiddelde) positie in de zoekresultaten.

Het is interessant om te zien hoeveel klikken bepaalde pagina’s of zoekopdrachten krijgen. Het is echter nog veel interessanter om hier daadwerkelijk wat mee te doen!

SEO kansen spotten in het prestaties dashboard

Het prestaties dashboard in Search Console geeft je veel input die je vervolgens kunt gebruiken om je website te verbeteren. Maar hoe spot je deze kansen?

1. Dalers analyseren

Er zijn meerdere (tijds)periodes die je eenvoudig met elkaar vergelijkt in Search Console:

Deze vergelijking stelt je in staat om eenvoudig te zien of bepaalde zoekopdrachten en/of pagina’s een hogere of lagere gemiddelde positie hebben ten opzichte van vorig jaar of vorige maand. Zie je zoektermen of pagina’s  met een behoorlijk lagere positie? Optimaliseer dan de pagina’s en/of ga aan de slag met linkbuilding.

2. CTR optimalisaties

Er zijn zoektermen waarvan je weet dat ze belangrijk zijn voor je website en organisatie. Je wil voor deze zoektermen een optimale CTR (doorklikratio) hebben, zodat er zoveel mogelijk mensen op je resultaat klikken.  Als er zoekopdrachten/pagina’s zijn met een lage CTR en een acceptabele gemiddelde posite, dan wil je er alles aan doen om dit te verbeteren.

Er zit een Export knop in Search Console, waarmee je CTR data eenvoudig exporteert naar een sheet:

  1. Download de top 50 belangrijkste pagina’s uit Search Console naar een sheet
  2. Filter in de  sheet op een CTR die beneden het gemiddelde ligt
  3. Je ziet de pagina’s met het laagste CTR
  4. Ga vervolgens aan de slag met het verbeteren van het uiterlijk van de zoekresultaten om de CTR te verhogen

3. Veel vertoningen, weinig klikken

Zoekopdrachten met veel vertoningen maar weinig klikken bieden ook potentie. Je bent immers relevant voor de zoekmachine, maar nog niet relevant genoeg. We zien voor deze groep zoekopdrachten ook vaak een lagere gemiddelde positie. In Search Console zelf sorteer je vrij eenvoudig op bijvoorbeeld vertoningen:

Je ziet hierdoor ook welke pagina’s veel vertoond worden en weinig kliks krijgen. Wat je hier vervolgens mee kunt doen:

  1. Andere pagina: we zien in dit geval vaak dat de verkeerde pagina de vertoningen krijgt. Denk aan een homepage terwijl het onderwerp specifiek is. Of een productpagina terwijl een categoriepagina relevanter is. Maak een andere pagina en/of optimaliseer deze pagina, zodat deze relevanter is dan de verkeerde pagina
  2. Linkwaarde: een gebrek aan inkomende links van andere websites is ook een bekende oorzaak. Je ziet dan veel vertoningen in combinatie met een lage gemiddelde positie (vaak buiten de top 20). Ga dan aan de slag met je linkprofiel
  3. Optimalisatie: sta je wel in de top 20 met de pagina die veel vertoningen heeft? Dan is de pagina in veel gevallen relevant genoeg om te optimaliseren door bijvoorbeeld teksten te herschrijven en op die manier plekken te winnen

Het Indexdekking rapport

Als je informatie zoekt over de jouw webpagina’s in de Google index dan is het Indexdekking rapport ideaal.

Het rapport geeft je niet alleen informatie over aantallen, maar ook informatie over de redenen om een bepaalde pagina niet in de index op te nemen. Als je technische problemen denkt te hebben die er voor zorgen dat je pagina’s niet in Google staan, dan is dit je overzicht! Een aantal meldingen die we veel zien:

  •  (Ingediende URL) Niet gevonden (404): de pagina heeft een 404 status code en bestaat niet meer
  • Ingediende URL is een soft 404: een pagina die een 404 status code zou moeten hebben, maar het niet heeft. We zien dit wel eens gebeuren als er een hele specifieke pagina wordt verwezen naar de homepage
  • Pagina met omleiding: een pagina staat niet in de index, omdat deze verwezen wordt met een redirect naar een andere pagina
  • Fout met omleiding: dit is zo’n pagina met een omleiding, waarvan de redirect niet goed is ingesteld
  • Geblokkeerd door Robots.txt: de URL wordt uitgesloten voor crawlen in het Robots.txt bestand

Dit is een klein aantal mogelijke meldingen in het indexdekking rapport. Het oplossen van problemen die je hier ziet is een belangrijk onderdeel van technische SEO.

Indexdekking issues oplossen

Er zijn genoeg pagina’s die niet in de index van Google thuishoren. Die zie je ook zeker terug in het Indexdekking rapport. Er is echter ook een selectie pagina’s waar je actie op moet ondernemen!

1. Niet gevonden (404)

Het indexdekking rapport geeft input op de pagina’s op je website die niet meer bestaan en in het verleden wel hebben bestaan. Zo’n URL krijgt de status code 404, omdat de browser (en Google) ook moeten weten dat de URL niet meer bestaat. Een URL met de status code 404 is niet perse schadelijk. Als er echter URLs tussen staan met SEO waarde (door inkomende links van andere websites of veel vertoningen/klikken in het verleden) dan raden we aan om:

  • Een 301 redirect te plaatsen van de 404 URL naar de meest relevante bestaande pagina (het liefst met een overeenkomend onderwerp)
  • Een nieuwe pagina maken of oude pagina herstellen onder dezelfde URL

 2. Fout met omleiding

We zien in de praktijk bij URLs met de melding ‘Fout met omleiding’ vaak een redirect loop: dit is een URL die met een redirect naar zichzelf verwijst met het gevolg dat er een oneindige serie redirects plaats vindt. We raden hierbij aan om (eventueel samen met de webbouwer):

  • Te checken om welke URLs het gaat in deze melding (via het Indexdekking rapport)
  • Te controleren waar de redirects te vinden zijn. In WordPress zien we dat er vaak meerdere manieren worden gebruikt om te redirecten: via een plugin (Yoast SEO, Redirection) en via het .htaccess bestand
  • De redirect te verwijderen of aan te passen (met een relevante bestaande URL als eindbestemming) 

3. Serverfout (5xx)

Een 5xx serverfout is een statuscode die de browser vertelt dat er wat mis is gegaan op de server. We zien deze melding wel eens terug op een groep URLs als de server het aantal requests niet aan kan. Het is dan op een bepaald moment erg druk (denk aan een veilingsite). Dit is informatie waarbij de webbouwer tot actie moet overgaan, want je wil Google (en de gebruiker) geen serverfout geven.

Search Console als thermometer

We zien Search Console echt als de thermometer die je in je website steekt om meer te weten te komen over de waarden en gezondheid. Er zijn ook nog veel andere handige rapporten beschikbaar in Search Console, waar we in een vervolgartikel zeker aandacht aan gaan schenken.

Het is wat ons betreft echter wel zaak om regelmatig te temperaturen, omdat er met de gezondheid van je website veel kan gebeuren in korte tijd.

Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.