9+
Schakels met elkaar verbinden

Verbeter je linkprofiel

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.

Wat nu als je alles al hebt gedaan op SEO gebied? Je weet wat je belangrijkste zoekvragen zijn en hebt hier goede pagina’s voor geschreven. Daarnaast heb je een prachtige titel en beschrijving gemaakt voor de zoekresultatenpagina. Maar je komt nog steeds niet hoger in Google. Of die ene concurrent blijft maar boven je staan. Wat kun je dan nog doen? Onze tip: linkbuilding!

Wat is linkbuilding?

Je kunt nog zo’n goed verhaal hebben, als niemand weet dat jij ergens op een podium staat, komt er niemand luisteren. Daarom moet je vertellen waar je te vinden bent en waarom je interessant bent. Met je website gaat dat net zo. Je moet zorgen voor digitale mond-tot-mond-reclame. Dat doe je met linkbuilding. Je vraagt dan aan eigenaren van andere websites om een link naar jouw website te plaatsen.

Google hecht waarde aan links

Google hecht waarde aan betrouwbaarheid en autoriteit. Zij bestaan immers om een zo goed mogelijk antwoord op een vraag te geven. Dat antwoord moet inhoudelijk kloppen. Hoe betrouwbaarder een website is, en hoe meer expertise een website bevat, hoe beter het antwoord zal zijn. Daarvoor kijkt Google (onder andere) naar het aantal links dat er naar een website gaat. Iedere link naar jouw website is een aanbeveling voor de expertise en betrouwbaarheid van je website. Hoe meer aanbevelingen je krijgt, hoe betrouwbaarder je bent.

Pas op voor linkruil!

Er zijn schimmige bedrijfjes ontstaan die snel willen profiteren van linkbuilding. Google heeft daar een stokje voor gestoken en bestraft websites die op kunstmatige wijze ineens veel links verkrijgen. Je bent vast weleens benaderd door een partij die een link naar jouw website wil plaatsen in ruil voor een link terug. Ga daar niet op in! Dit doet meer kwaad dan goed voor je website. Ook het betalen voor (veel) links is geen goed idee. Tenzij het van bijvoorbeeld een branchevereniging is die verband heeft met jouw business.

4 tips om meer links te krijgen

Wil je zelf je linkprofiel verbeteren en eindelijk die concurrentie in zoekmachines verslaan? Hieronder vind je vier praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt.

1. Benader je zakelijke partners

De snelste manier om links te krijgen, is om je bestaande partners te benaderen. Stel jezelf deze vragen:

  • Met wie werk ik samen?
  • Wie zijn mijn leveranciers?
  • Welke verenigingen sponsor ik?

Maak hier een lijst van en vraag je contactpersonen of ze een link naar je website willen plaatsen. Leveranciers vinden het bijvoorbeeld vaak prima om een klantcase te plaatsen met een link naar je site. En bij sponsoring is het gebruikelijk dat je een link krijgt als tegenprestatie.

2. Zoek relevante websites

Een link van een website die met jouw branche te maken heeft, is waardevoller dan een link van bijvoorbeeld de voetbalvereniging. Ga daarom ook op zoek naar relevante websites. Neem het voorbeeld van camping Onder Ons. Een link van de ANWB of van een vakantieblog is hier zeker relevant. Zoek gewoon eens op trefwoorden die met jouw bedrijf te maken hebben. Welke websites kom je tegen? Wat maakt jouw bedrijf interessant voor deze websites? Trek de stoute schoenen aan en stuur ze een mail waarin je uitlegt waarom jouw site interessant is en vraag om een link.

3. Zorg voor nieuws

Een nieuwsbericht zorgt voor publiciteit en bekendheid waardoor meer mensen naar jouw website op zoek zullen gaan. Daarnaast kun je met nieuwsberichten links naar je website verkrijgen. Denk daarbij aan zowel lokale pers als aan (online) vakbladen. Zorg in elk geval voor een goed persbericht. En geef de pers een reden om naar je site te linken. Plaats bijvoorbeeld een uitgebreider artikel met meer informatie op je website.

Contentcreatie

Nieuws ligt voor het oprapen

Vaak vind je iets zo vanzelfsprekend, dat je er niet meer bij nadenkt. Maar voor een ander kan het nieuws zijn. Denk aan de unieke eigenschappen van de producten waar je mee werkt. Of de vernieuwende inrichting van je bedrijf. Misschien heb je wel een handig systeem bedacht om efficiënt te werken. Dat is allemaal nieuws! En denk nou niet: ‘dat vinden ze toch niet interessant, ze krijgen al zoveel nieuws binnen’. Wat jij aanlevert, hoeft de redactie niet meer te bedenken.

Maak je eigen nieuws

Je kunt ook je eigen nieuws maken. Het bekendste nieuws is natuurlijk de prijsvraag. Maar een eigen onderzoek doet het ook vaak goed. Zo kan camping Onder Ons een enquête houden onder bezoekers en de top 5 leukste uitjes in de omgeving publiceren. Interessant voor zowel de regionale nieuwssites als de sites van die uitjes zelf.

4. Geef ook je ankertekst door

De link naar je website bevat altijd een tekstje. Dat noemen we de ankertekst. De ankertekst geeft een signaal aan Google over het onderwerp van de link. Hoe wil je dat er naar je wordt gelinkt? Je wil natuurlijk niet alleen geassocieerd worden met ‘klik hier’ en ‘ga naar de website’. De beste manier is om je merknaam af te wisselen met de belangrijkste zoektermen voor jouw bedrijf. Zo gaat Google begrijpen dat je een merk bent en dat je interessant bent voor bepaalde zoektermen. Als je bedrijven, partners en pers benadert, vraag ze dan om je merknaam of je zoekterm te gebruiken in de ankertekst. Meer tips? Lees dan ook onze 9 linkbuildingtips!

Voorbeeld verdeling ankerteksten

Een voorbeeld met de verdeling van ankerteksten

De aanhouder wint

Ga gewoon bedrijven benaderen en laat je niet ontmoedigen door een afwijzing. Zeker bij de pers moet je eerst een goede relatie opbouwen. Probeer of je een directe contactpersoon kunt vinden. Bel gerust na om te vragen of ze je bericht hebben ontvangen. En vraag waarom ze het eventueel niet hebben geplaatst. Tips kun je altijd iets mee doen! En blijf regelmatig met nieuws komen. Zo onthouden ze je op een gegeven moment je naam. Naast externe links is het ook belangrijk dat je intern een goede linkstructuur hebt. Hierover lees je meer in het kennisbankartikel: Interne links voor SEO.

Heb je de smaak te pakken? Goed nieuws, er komt nog een blog in deze reeks. Daarin vertellen we je alles over de optimalisatie van afbeeldingen voor zoekmachines.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.