Wanneer jij al langere tijd blogposts en artikelen schrijft voor jouw website, dan ontkom je er niet aan dat de content na een tijd veroudert. Het nieuw leven inblazen van oude content is de moeite waard. Niet alleen je lezers vinden recente content leuk, maar ook Google houdt van content die helemaal up to date is. En het mooie aan het updaten van je oude content is dat je nu data en resultaten van je pagina kunt gebruiken om je content nog beter te maken! Voordat je aan het herschrijven gaat, is het dus goed om eerst even de huidige stand van zaken te bekijken en een plan te bedenken. Hieronder een aantal handvatten hoe je dit kunt aanpakken.
Kijk als eerste welke pagina’s je wilt updaten. Niet alle pagina’s hebben een update nodig. Dus hoe bepaal je dan welke pagina’s het waard zijn om een update te geven? Hier kun je naar kijken:
De pagina’s die het super goed doen, hebben natuurlijk geen update nodig. Dus de pagina’s die al in de top 5 staan van de zoekresultaten kun je gerust overslaan wanneer je gaat updaten, want daar zul je niet veel extra resultaten uithalen (tenzij je natuurlijk data, prijzen en feiten moet updaten op deze pagina’s). De pagina’s waar je het snelste resultaten mee kunt behalen met een update zijn de pagina’s die bijvoorbeeld net op pagina 2 staan. De beste kandidaten voor een update zijn dus de pagina’s die net een duwtje in de rug nodig zijn om het goed te gaan doen. Je kunt bijvoorbeeld in Search Console bekijken welke zoektermen + bijbehorende pagina’s op welke posities staan.
Evergreen content is content op je site die relevant blijft. Hierbij kun je denken aan veelgestelde vragen pagina’s, top 10 lijstjes, stappenplannen, seizoensgebonden informatie etc. Geef deze pagina ieder jaar een update. Herschrijf en update waar nodig en controleer of de informatie nog correct is. Hoewel de pagina dus relevant blijft, wil het namelijk niet zeggen dat de informatie op de pagina nog correct is.
Tip: als je deze pagina’s toch ieder jaar een update geeft, kan het nuttig zijn om het jaartal erbij te vermelden. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar boekhoudsoftware en je wilt weten welke software het beste gewaardeerd wordt, dan wil je ook graag weten dat het overzicht wat je te zien krijgt niet van 5 jaar geleden is.
Met het updaten van evergreen content houd je de informatie op je site actueel en geef je die pagina opnieuw een boost.
Verraadt de URL de leeftijd van jouw content? Dan is het handig om die pagina’s een update te geven. Wanneer jouw pagina titel ‘De top 10 beste zorgverzekeraars van 2022’ is, maar je URL bestaat uit /2018/03/de-10-beste-zorgverzekeraars/, dan geef je verschillende signalen af. Hierdoor kunnen je lezers achterdochtig worden en Google weet niet welk jaartal juist is.
Heb je dus een dergelijke URL structuur? Dan zit er niets anders op dan deze ‘oude’ URL’s te redirecten naar een nieuwere versie van die pagina.
Stel jezelf eens de volgende vragen: Waarom had je de pagina aangemaakt? Met welke zoektermen wilde je graag ranken? Zijn deze zoektermen nu nog steeds relevant? Onderzoek of je op deze zoektermen ook daadwerkelijk een positie in de zoekmachine pakt. Een makkelijke manier om dit te bekijken is met Search Console. Wanneer je de URL van jouw pagina in de zoekresultaten van Search Console zet, rollen daar alle zoekopdrachten uit waarop jouw pagina vertoningen heeft gehad. Handig om de door jou bedachte zoektermen te controleren, maar ook om te kijken welke zoektermen wellicht ook relevant zijn voor jouw pagina. Kijk dus goed of je bepaalde zoektermen kunt toevoegen aan jouw pagina of dat je misschien alinea’s met zoektermen kunt toevoegen.
Heb je bijvoorbeeld veel vertoningen, maar op zoektermen met een lage positie? Dan biedt dat veel potentie, want Google vindt jouw pagina dus al wel relevant! Waarschijnlijk heb je jouw content alleen nog niet voor die zoektermen geoptimaliseerd.
Tip: optimaliseer je teksten nooit alleen op één zoekterm. Gebruik ook vergelijkbare zoektermen, longtail zoektermen en synoniemen. Hiermee vergroot je namelijk de vindbaarheid van je pagina omdat je verschillende varianten van je zoekterm gebruikt. Deze verschillende varianten kun je gebruiken voor H2 headers en nieuwe alinea’s, maar ook voor bijvoorbeeld de meta description.
Kijk ook eens wat concurrenten doen. Welke zoektermen gebruiken je concurrenten? Op welke zoekintentie zoomen zij in? En hoe lang zijn hun teksten? De lengte van een pagina is geen harde SEO eis, maar het kan wel een indicatie zijn dat jouw pagina te weinig waardevolle informatie bevat bijvoorbeeld. Wellicht zie je dat concurrenten lange monsterblogs hebben geschreven over hetzelfde onderwerp of zie je juist dat zij een andere benadering hebben en dus een andere zoekintentie aanspreken. Het kan dus zijn dat jouw pagina op dit moment nog niet goed scoort, omdat de zoekintentie niet goed aansluit op wat jij te melden hebt op je pagina.
Staar je niet blind op wat anderen doen. En ga al helemaal niet je concurrenten kopiëren, maar laat je inspireren door wat anderen doen. Gebruik die input vervolgens voor het updaten van jouw oude content.
Het kan voorkomen dat je in de loop van de tijd pagina’s aanmaakt die over hetzelfde onderwerp gaan of grotendeels dezelfde onderwerpen aanhalen. In dat geval kun je last hebben van keyword kannibalisatie. Te veel vergelijkbare pagina’s zijn verwarrend voor je lezers, maar kunnen ook invloed hebben op je organische resultaten. Want welke pagina geeft het beste antwoord op de zoekvraag en moet Google dus ranken? Controleer dus of dit bij jou het geval is. Ik heb het nu niet over pagina’s waarbij een paar onderwerpen overeenkomen, maar over pagina’s waarbij de content en onderwerpen vrijwel geheel gelijk zijn.
Er zijn meerdere manieren om keyword kannibalisatie op te lossen. Wanneer je jouw oude content gaat updaten, kun je dit dus gelijk meenemen! Zo kun je bijvoorbeeld content samenvoegen, want één sterke pagina is altijd beter dan twee verschillende pagina’s over hetzelfde onderwerp (niet de 301 redirect vergeten vanaf de pagina die dan dus overbodig is). Of je kunt unieke content toevoegen aan één van de pagina’s zodat ze voldoende van elkaar verschillen. Hoe dan ook, je vergelijkbare pagina’s een update geven is een goed idee!
Erg belangrijk wanneer je jouw oude content gaat updaten; controleer of alle feiten op de pagina nog wel kloppen! Zijn er wijzigingen geweest waardoor je informatie niet meer klopt? Of is er nieuwe informatie beschikbaar die je aan de pagina kunt toevoegen? Doordat de feiten en informatie op jouw pagina actueel zijn, creëert dit betrouwbaarheid. Bovendien is je informatie bruikbaar voor de lezer. Controleer daarnaast ook of je prijzen, data of promoties gebruikt die niet meer actueel zijn. Wanneer dit niet klopt, zullen mensen direct afhaken want het is niet meer relevant. Daarmee creëer je dus een slechte user experience.
Wanneer je jouw oude content aan het update bent, kijk dan ook eens naar de E-A-T variabelen. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). Goede content schrijven is niet altijd voldoende, je moet ook aantonen dat jij, als schrijver, verstand van zaken hebt. Kun je jouw oude content verbeteren door hier rekening mee te houden? Doe dit! Als jij bijvoorbeeld medisch advies geeft, moet je wel aan kunnen tonen dat jij weet wat je zegt, we kunnen niet iedereen medisch advies laten geven. Zorg bijvoorbeeld voor een goede auteurspagina waarop jij deelt dat je gecertificeerd bent/ervaring hebt, vermeld bronnen (als je verwijst naar externe artikelen), gebruik echte foto’s en geen stockfoto’s en zorg voor testimonials.
Als je toch bezig bent met het controleren van alle feiten op je pagina, klik dan ook even op je interne links. Het kan zijn dat de pagina onder je interne link niet meer bestaat. Wellicht stuit je dan op een 404 pagina of een pagina die een redirect heeft gekregen en nu dus verwijst naar een pagina die niet relevant is.
Wanneer je jouw content aan het updaten bent, vraag jezelf dan af wat je kunt toevoegen waardoor je content nog beter wordt. Heb je bijvoorbeeld een opmerkingenveld onder je pagina? Kijk dan ook eens hoe mensen reageren op je pagina. Kom je vragen tegen? Geef hier dan gelijk antwoord op op je pagina. En wanneer je deze input hebt toegevoegd aan je pagina, denk dan ook eens na of je de comments onder je pagina wilt laten staan. Als die comments van een paar jaar geleden zijn, kun je overwegen deze te verwijderen. Je wilt je pagina immers een update geven met recente informatie.
Wil je weten wat voor vragen er nog meer spelen rondom jouw onderwerp? Kijk dan ook eens tussen de ‘Mensen vragen ook ‘ sectie in de zoekresultaten. Of typ eens een zoekterm in Google en kijk welke suggesties Google je geeft.
Wanneer de datum waarop je artikel gepubliceerd is op je pagina getoond wordt, verander deze dan. De datum laat zien hoe recent je informatie is en recente informatie is meer betrouwbaar. En gebruik je WordPress? Dan wordt je pagina ook weer bovenaan geplaatst bij je meest recente posts.
Jouw SEO resultaten kunnen echt verbeteren wanneer je het updaten van je content goed aanpakt. Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is het updaten van je oude content niet alleen het aanpassen van wat data, wat nieuwe informatie toevoegen en oude informatie verwijderen. Om er echt alles uit te halen is het belangrijk dat je de huidige resultaten bekijkt en van daaruit verder werkt. Voeg het updaten van oude content toe aan jouw contentkalender, want het is de moeite waard!
Weet je niet goed waar je moet starten? Of heb je advies nodig over het verbeteren en updaten van jouw content? We hebben een On page SEO checklist samengesteld om alle belangrijke punten op een rijtje te zetten. Heb je toch nog hulp nodig? Onze SEO specialisten staan voor je klaar!
Ben je nieuw in de wereld van zoekmachineoptimalisatie of wil je je huidige strategie verbeteren? Wij hebben alles wat je nodig hebt. Start met onze uitgebreide technische SEO audit om zeker te zijn dat je website technisch in orde is. Voor een snelle evaluatie van je website, bekijk onze SEO quickscan. Voor een gedetailleerde analyse van de inhoud op je website, bekijk onze onpage SEO audit.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Schrijf je in voor onze GRATIS online SEO training en ga gelijk van start!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|