9+

Blog

Alles over SEO

eeat analyse

E-E-A-T analyse uitvoeren voor YMYL-websites

28-4-2024 EEAT, How to/DIY Leanne la Faille

Gaat jouw website over zaken die écht impact hebben op mensen – denk aan gezondheid, financiën, welzijn of veiligheid? Dergelijke onderwerpen, ook wel “Your Money or Your Life” (YMYL) genoemd, moeten van Google het hoogste niveau van Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-E-A-T) laten zien. Ben je benieuwd naar de betrouwbaarheid van jouw website? Ik neem je stap voor stap mee in het uitvoeren van een E-E-A-T analyse. Waarom E-E-A-T?Vanaf de Core Update van 2020 kwamen er strengere kwaliteitseisen om

Meer lezen

10 situaties waarin SEO van pas komt

22-12-2020 (Content)marketing Ineke Withaar-Colijn

SEO komt altijd van pas. Zelfs als je denkt dat SEO geen zin heeft, of overbodig is, zijn er genoeg redenen om er toch mee aan de slag te gaan. Het is immers de basis voor al je marketinginspanningen. Hier vind je 10 situaties waarin je SEO (toch) goed kunt gebruiken, met links naar handige blogs van het afgelopen jaar. 1. Als veel mensen jouw diensten zoeken Veel bedrijven zijn actief zijn op social media, adverteren in de lokale krant,

10 uur op de klok

De ultieme SEO migratie checklist

9-12-2020 How to/DIY, Technische SEO Martijn Hoving

De SEO specialist is over het algemeen niet snel te porren voor veel veranderingen tegelijk in een website. De reden hiervoor is het feit dat Google dan ook al die veranderingen moet interpreteren. Toch zijn er natuurlijk genoeg redenen om een SEO migratie uit te voeren. Denk aan een overname van een ander domein, een nieuwe website structuur of het veranderen van je merknaam. Een solide, goed voorbereide SEO migratie zorgt voor een goede interpretatie door Google en een minimale

Het nieuwe crawl stats rapport in Search Console

25-11-2020 Google, Technische SEO Martijn Hoving

Als SEO specialisten hebben we een haat-liefde verhouding met Google (ik generaliseer even). De zoekmachine haalt soms functies weg waar we zo gehecht aan waren. Denk aan zoekterminformatie in Google Analytics (waar ik in een ver verleden als eens een jankblog over schreef) of op dit moment de ‘indexering aanvragen’ knop in Search Console. Maar meer dan ooit houden we ook van Google. In de eerste plaats omdat organisch verkeer nog steeds in potentie veel verkeer oplevert. Maar ook omdat

Google Shopping organisch is live: instellen, meten en optimaliseren

20-10-2020 Google, How to/DIY Martijn Hoving

Google Shopping was in een ver verleden een organisch kanaal (ja, opa vertelt). Sinds 2013 is het één van de meest succesvolle betaalde kanalen voor menig eCommerce website. Het aandeel Shopping is voor veel webshops misschien wel 50% van het totaal. Toch heeft Google ook een grote vijand in de vorm van Amazon (en andere marketplaces). Een reden voor de zoekmachine om Google Shopping voor een deel weer organisch te maken. De aankondiging vond ergens in april 2020 plaats. En

Wat is duplicate content en hoe check je dat?

30-9-2020 (Content)marketing Ineke Withaar-Colijn

Duplicate content is een belangrijk item op je SEO-lijst om te checken. Het is verwarrend voor zoekmachines en niet echt vriendelijk voor je bezoekers. Daarnaast omvat duplicate content meer dan alleen maar wat gekopieerde tekst op een pagina. Hier lees je wat duplicate content precies is, wat de nadelen zijn en hoe je kunt ontdekken of jouw website er last van heeft. Wat is duplicate content? Duplicate content staat letterlijk voor dubbele inhoud en betekent dat dezelfde tekst (en afbeeldingen)

5 manieren om te ranken op long tail zoekwoorden

22-9-2020 (Content)marketing Martijn Hoving

De long tail. Iedereen binnen de online marketing- of SEO-wereld heeft er weleens van gehoord. De long tail wordt ook wel eens ‘de heilige graal’ genoemd, omdat goed scoren op long tail zoekwoorden veel conversie oplevert. Maar wat is nou een long tail zoekwoord en wat is het verschil met generieke woorden? En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe zorg je ervoor dat je een maximale zichtbaarheid in Google hebt op je long tail? We laten het je graag zien.  Head

Rapport Mobiele bruikbaarheid in Search Console

1-7-2020 Google Martijn Hoving

Google is bijna volledig mobile first. De afgelopen vijf jaar heeft de zoekmachine niets anders gedaan dan website eigenaren waarschuwen om websites geschikt te maken voor mobiel. Dit begon al met Mobilegeddon in 2015. Vervolgens kwam er de aankondiging van volledige mobile-first indexing. Aankomende september (2020) zijn alle websites over op mobile-first indexing. Toch zien we nog veel problemen in mobielvriendelijkheid bij websites. Het rapport Mobiele bruikbaarheid in Search Console helpt je om deze problemen te verhelpen. Mobile-first indexing Google

Google Core Update en het verbeteren van E-A-T

11-6-2020 Google, EEAT Martijn Hoving

Midden in de Corona pandemie, begin mei 2020, vond er een kort van tevoren aangekondigde Google Core Update plaats (de May 2020 Core Update). En in het verleden hebben er al meerdere van dit soort (groundbreaking) updates plaats gevonden. Welke websites hebben over het algemeen last van deze updates? En wat moet je doen als zo’n update jouw website raakt? En last but not least, moeten we eigenlijk niet preventief websites verbeteren? Algoritmische updates Google voert elke dag wijzigingen door

Waarom SEO-migraties helaas nog vaak mis gaan

29-5-2020 Technische SEO, How to/DIY Martijn Hoving

(Dit artikel is ook gepubliceerd op Marketingfacts) Een nieuw platform, een andere merknaam of een nieuwe structuur: websitemigraties blijven van belang. Helaas zijn SEO-migraties nog vaak een probleem: websites leveren dan flink wat (organisch) verkeer in. Onlangs kwamen we weer een case tegen waarin dit het geval was. Wat is nou de oorzaak van een ‘slechte’ migratie? Is dit voor elke website eigenaar wel een probleem? En wat kun je daar aan doen? December 2019 las ik een artikel in het Dagblad

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team