knowledge graph
Tristan Staal

Tristan Staal

SEO Specialist
12-8-2022 Google, How to/DIY

Hoe kom ik in de Knowledge Graph van Google?

Meer zero-click searches dan ooit!

Het percentage zoekopdrachten in Google dat niet resulteert in een click op een zoekresultaat ligt tegenwoordig al op 65 procent. Google serveert in veel gevallen al pasklare antwoorden op zoekopdrachten op de resultatenpagina. Zo krijg je boven de organische zoekresultaten vaak al een kader te zien met het antwoord op je zoekvraag, de zogenaamde featured snippet. In het kader rechts van de resultaten plaatst Google in veel gevallen het zogenaamde Knowledge Panel. Hier staat informatie die Google onder andere haalt uit haar persoonlijke kaartenbak: de Knowledge Graph. 

De Knowledge Panel verschijnt meestal als de zoekopdracht gelieerd is aan mensen, steden, locaties, objecten, bedrijven of gebeurtenissen. Volgens Google worden de kennis panelen automatisch gegenereerd wanneer je zoekt naar entiteiten die in de Knowledge Graph staan. Het paneel wordt automatisch bijgewerkt “als informatie op het web veranderd.”

Al deze panels en kaders zorgen ervoor dat er minder ruimte is voor de organische zoekresultaten, waardoor deze dus verder zakken op de resultatenpagina. Soms zelfs tot onder de vouw. Misschien heeft dit al gevolgen voor jouw website. Geen nood, er bestaan toffe SEO bureaus die jou helpen als je website hier last van heeft. Deze blog geeft namelijk 5 tips om in de Knowledge Graph van Google kunt komen! 

Hoe val ik op in de SERP?

Opvallen in de SERP kan al langer op verschillende manieren. Gebruik in ieder geval structured data om Google te vertellen welke informatie jouw pagina’s tonen om zoveel mogelijk kans te maken hier te verschijnen:  

Featured Snippet: Via dit kadertje geeft Google al een antwoord op een zoekvraag, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken. Een Featured Snippet resultaat staat altijd bovenaan de pagina, op de zogenaamde nul positie.

Rich Cards: Dit zijn kadertjes die ook boven de organische zoekresultaten verschijnen dankzij de toegevoegde structured data. Ze tonen altijd een plaatje met een paar regels tekst en zijn daarom ideaal om nieuwsartikelen, films, boeken of recepten weer te geven.

Rich Snippets Bij de organische resultaten vind je nu ook al wat extra informatie. Meestal gaat het om een product of dienst en zijn het de sterren van de reviews, de prijs, of voorraad. 

Wat is de Knowledge graph (en panel) precies?

Wil je in de Knowledge Panel verschijnen, dan moet je eerst even weten wat de Knowledge Graph is en hoe je deze kunt beïnvloeden. 

De Knowledge Graph is Google’s eigen kaartenbak. Het is een kruising tussen een database en een encyclopedie. Elk artikel in de Knowledge Graph noemen ze een entiteit of -iets vriendelijker- een topic. Zo’n topic kan van alles zijn (een persoon, bedrijf, gebeurtenis, voorwerp, etc) maar heeft in elk geval een eigen ID toegekend. Een topic bevat dan weer meerdere eigenschappen zoals een naam of label, een type, een beschrijving, foto’s en/of certificaten. In het geval dat het gaat om een persoon kan het ook een geboortedatum, huwelijkse status of een beroep bevatten. De topics kunnen onderling ook weer op allerlei manieren gerelateerd zijn.

Wat gebeurt hier eigenlijk?

Je zou zeggen dat deze informatie al vrijelijk beschikbaar en oproepbaar is. Google is echter bezig om een eigen verzameling aan te leggen en de informatie uit de inmiddels 2 miljard websites te structureren. Met deze structuur kan het zelf nog beter bepalen wat er wanneer getoond wordt. Door antwoord te geven op zoekvragen kan het min of meer ook bepalen wat waar is en wat niet. Het kan verbanden leggen en antwoord geven op steeds ingewikkeldere zoekvragen zoals “Hoe oud is Gert van Samson en Gert? en “Wat is de dollar waard?” Dit verbetert de service aan de zoeker en is ook handig bij gesproken zoekopdrachten in auto’s of in Google Home.

Deze ontwikkeling ligt in lijn met de E-A-T voornemens van Google waar we eerder over schreven. Je komt namelijk sneller in de Knowledge Graph als andere experts jouw verhaal hebben bevestigd. Bovendien heeft Google zo haar eigen poortwacht gecreëerd, want de algoritmes zorgen ervoor dat je erin komt, maar ze kunnen je er ook weer uit bonjouren. 

5 tips om in de Knowledge Graph van Google te komen

1. Optimaliseer je eigen website

Begin met een overzichtelijke Over ons pagina waar heel duidelijk staat wie/wat het bedrijf is en wat het bedrijf doet om geld te verdienen. Wees hierbij consistent met de gegevens over de gehele website. Consistentie is trouwens een sleutelwoord bij alle tips die hier voorbij komen!

De rest van de website dient ook gebruikersgericht te zijn. Met gebruikersgericht bedoelt Google dat je aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Als mensen zoeken naar pizza dan willen deze zeer waarschijnlijk zo snel mogelijk een op hun bord hebben. Een pagina met de de geschiedenis van de pizza is wel interessant maar sluit waarschijnlijk niet direct aan.   

2. Gebruik Schema.org markup 

Google wil dus zoveel mogelijk begrijpen wat er op je website staat en dat doe je dan ook simpelweg door per pagina aan Google te vertellen wat er op staat. Dit doe je met structured data en specifiek met de Schema.org markup. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk en gebruik bronnen die jouw informatie bevestigen. Dit kunnen reviews zijn of citaties van experts uit het vakgebied. Voor de Over Ons pagina gebruik je de Organization mark-up en zorg je dat je zoveel mogelijk eigenschappen invult: Naam, logo, url, social media accounts (vergeet YouTube en Tik Tok niet) en eventueel andere vakgerelateerde accounts. Test vervolgens je markup met een online test tool en sluit eventuele fouten uit. 

3. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Als je bovenstaande op orde hebt dan kun je als bedrijf zijnde relatief eenvoudig verschijnen als de zoekopdracht jouw bedrijfsnaam bevat. Schrijf je daarvoor in voor Google Mijn Bedrijf. Probeer eerst een Google zoekopdracht te doen want soms verschijnt er al een kader met je bedrijf en heb je de mogelijkheid om eigenaar te worden van het account. Wij schreven eerder al deze handige stappen om je aanmelding bij Google Mijn bedrijf zo goed mogelijk in te dienen.

Waarschijnlijk had je hier al aan gedacht als ondernemer, maar vaak wordt deze informatie maar half ingevuld of klopt deze niet met de website. Zorg er dan ook voor dat de gegevens die hier invult in overeenkomen met wat je elders op het internet vermeldt. Wees dus ook consistent met telefoonnummers en emailadressen. Een vermelding in Google Mijn Bedrijf zorgt bovendien voor zichtbaarheid van je merk en een opname in Google Maps. 

4. Een vermelding bij Wikidata / Wikipedia 

Wil je naast je bedrijfsnaam ook op je naam of een andere zoekopdracht getoond worden in the Knowledge Graph dan heb je een langere adem nodig.

Er zijn namelijk nog veel meer Knowledge Graphs of databases zoals Wikidata.org waar Google uit put. Zorg er dan ook voor dat je een Wikidata.org vermelding krijgt. Wikidata is de grootste Open Source gestructureerde database ter wereld. Een database die in het leven is geroepen ter ondersteuning van Wikipedia. Het is begonnen als de gemeenschappelijke bron voor gegevens die veel gebruikt worden in artikelen op Wikipedia, bijvoorbeeld geboortedata. 

Google is 10 jaar geleden begonnen met enorm goed te kijken naar de datasets van Wikipedia en de eerste jaren werd de Knowledge Panel gevuld met informatie uitsluitend van dit platform. Dat Wikipedia hiervoor zeer geschikt is komt doordat het een heel actieve community heeft van mensen die de informatie controleren en waar nodig aanpassen of verwijderen. Daarnaast was dit al een database met miljoenen entiteiten en verbanden.

Een logische vervolg stap is zorgen dat je een Wikipedia pagina aanmaakt en behoudt. Met een eigen Wikipedia pagina word jij of je merk namelijk ook snel in de Knowledge Graph opgenomen. De richtlijnen van Wikipedia schrijven echter wel voor dat je een objectieve pagina schrijft, ondersteunt door betrouwbare bronnen. En laten we eerlijk zijn, een pagina schrijven over jezelf of je eigen bedrijf zal niet het meest objectieve stuk worden van Wikipedia! Een grote ‘maar’ is dat Wikipedia ook zeker geen garantie voor succes is. Er zijn gevallen van bedrijven met een Wikipedia pagina zonder in de Knowledge Graph te staan. 

5. Werk aan een gezaghebbende website 

Als je je eigen website op orde hebt maar deze niet geschikt is voor Wikipedia dan is dit toch wel de belangrijkste voorwaarde. Tot 2020 was Wikipedia/Wikidata de enige bron waaruit de Knowledge Panel haar informatie putte. Echter, door alleen Wikipedia te gebruiken werd er ook veel andere specifieke kennis gemist die net zo goed van waarde kan zijn voor de gebruikers van de zoekmachine. Tegenwoordig zien we dat er ook veel ‘entiteiten’ worden genoemd zonder een Wikipedia pagina. Ze zijn dan wel gelinkt aan andere grote instanties met een database. Google verwijst soms naar de bron in het knowledge panel zelf. Er is echter geen uitgetekende lijst met deze instanties beschikbaar noch een hoeveelheid citaties die enige garantie geeft. 

Wat we wel kunnen meegeven is de volgende belangrijke richtlijn: Zorg ervoor jouw website en de kennis die daar op staat wordt bevestigd door meerdere betrouwbare, onafhankelijke en gezaghebbende bronnen binnen je sector.  

Stel jouw bedrijf levert voedingsadditieven voor melkgeiten. Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat je product onderscheidend is en dat je de nodige vergunningen en certificaten op orde hebt voor de verkoop (je hebt dan accounts op deze websites). Vermeld je certificaten op je website middels structured data. Uiteraard zorg je dan voor meerdere reviews van de gebruikers (Behh, ja van de geiten). Je zorgt echter ook voor een aanbeveling van een of meerdere veeartsen, het liefst middels een artikel op hun website. Je schrijft vervolgens een gastartikel voor de Nederlandse Organisatie voor Geitenfokkerij. Dan zorg je ervoor dat een gezaghebbend magazine als de Boerderij een onafhankelijk artikel schrijft over jouw product. En tenslotte laat je jouw innovatieve voedingsadditief testen door een onafhankelijk laboratorium. 

Ben je hiermee bezig, is het gelukt of is het nog niet gelukt, laat het ons weten!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan