SEO voor afbeeldingen is net zo relevant als SEO op tekst- en technisch gebied. Afbeeldingen spelen een grote rol in de organische vindbaarheid en geven ondersteuning aan je content. In dit artikel leg ik je uit waarom je SEO voor afbeeldingen anno 2024 belangrijker is dan ooit!
Zeker met de Circle to Search technologie die Google in samenwerking met Samsung heeft uitgerold in januari 2024 is het slim op hier direct op in te spelen. Met de kennis van nu delen we nu alvast ook de best-practices voor de Google Circle to Search technologie. Dit is gebaseerd om onze ervaring van eerdere updates en recente ontwikkelingen.
Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn om verschillende redenen belangrijk:
Door middel van 3 onderdelen optimaliseren we de afbeeldingen op websites:
Google adviseert om maximaal 120 KB in een afbeelding te gebruiken. Let bij het comprimeren van de afbeelding ook op of de kwaliteit is behouden. In de meeste gevallen gaat dit via Tinyjpg wel goed. Ook zijn er diverse plugins beschikbaar zoals Imagify waardoor afbeeldingen automatisch goed ingeladen worden.
Het gebruik van structured data voor jouw afbeeldingen kan aanzienlijk bijdragen aan hoe zoekmachines jouw site begrijpen en hoe jouw afbeeldingen worden weergegeven in zoekresultaten. Hier is waarom en hoe je structured data voor jouw afbeeldingen implementeert.
Focus op belangrijke eigenschappen:
Door structured data correct toe te passen op jouw afbeeldingen, kun je de manier verbeteren waarop zoekmachines jouw site interpreteren en hoe jouw afbeeldingen worden gepresenteerd in zoekresultaten. Dit is vooral nuttig voor visueel georiënteerde sites of wanneer afbeeldingen een sleutelrol spelen in jouw content.
Naast het implementeren van structured data voor jouw afbeeldingen, is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan OpenGraph tags voor een betere weergave in Google Discover. Google Discover biedt gepersonaliseerde content aan gebruikers en gebruikt onder andere OpenGraph data om de inhoud beter te begrijpen.
OpenGraph-tags zijn stukjes code die je toevoegt aan de HTML van jouw webpagina’s. Deze tags geven sociale netwerken, waaronder Google Discover, gestructureerde informatie over jouw pagina’s en afbeeldingen. In WordPress kan dit ook eenvoudig via je Yoast of Rankmath plugin. Zie in de afbeeldingen het voorbeeld van een goede OpenGraph toevoeging voor jouw pagina of blog.
Belangrijke OpenGraph-tags voor afbeeldingen:
Voor Google Discover is het van groot belang om aantrekkelijke, relevante en hoogwaardige afbeeldingen te gebruiken. Deze afbeeldingen trekken de aandacht en kunnen de kans vergroten dat jouw content wordt opgenomen in Discover feeds.
Google Discover heeft voorkeuren voor bepaalde afbeeldingsformaten. Zorg ervoor dat jouw og:image groot genoeg is en voldoet aan de aanbevolen afmetingen voor optimale weergave.
Door structured data en OpenGraph tags te combineren, maximaliseer je de kansen dat jouw afbeeldingen niet alleen goed scoren in zoekmachines, maar ook effectief worden weergegeven in sociale media feeds en Google Discover. Dit helpt bij het verhogen van zichtbaarheid en verkeer naar jouw website.
Met de introductie van E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) richtlijnen van Google is het belangrijker dan ooit om unieke en onderscheidende content te creëren, inclusief afbeeldingen. Deze richtlijnen benadrukken de waarde van content die blijk geeft van echte expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit heeft ook invloed op het gebruik en de keuze van afbeeldingen op je website.
Het inladen van afbeeldingen via een API van merk-websites kan efficiënt zijn, zeker als het gaat om werkuren te besparen. Maar het draagt niet bij aan de uniekheid van jouw website. Deze afbeeldingen zijn vaak generiek en worden breed gebruikt, waardoor ze niet bijdragen aan de E-E-A-T richtlijnen. Het ontwikkelen van eigen, unieke afbeeldingen toont een hoger niveau van betrokkenheid en toewijding aan kwaliteit.
Mijn advies, ga nog een stapje verder dan unieke foto’s. Pas ook video’s toe met uitleg, instructies ,how-to’s en montagevoorbeelden op jouw pagina’s om daarmee de content nog completer te maken.
Veel mensen laten een website bouwen in WordPress. Het beheren van de website is via deze tool namelijk gemakkelijk, ook als je geen of weinig kennis hebt van web development. Omdat WordPress het meest voorkomt, laat ik het voorbeeld zien aan de hand van dit systeem.
Binnen Media > Bibliotheek vind je een overzicht van alle afbeeldingen die zijn toegevoegd aan het systeem. Dit zijn alle afbeeldingen die aan de website zijn toegevoegd. Vanaf deze plek loop je gemakkelijk alle afbeeldingen bij langs en zie je welke meer optimalisatie nodig hebben, of je kunt de afbeeldingen vanaf de pagina optimaliseren waarop deze geplaatst is.
Klik op een afbeelding vanuit de media bibliotheek of vanuit de pagina waar deze op staat. je krijgt dan het volgende venster in beeld:
Met bovenstaande tips kun je beginnen met het optimaliseren van de afbeeldingen op je website. Het is niet moeilijk, maar wel heel belangrijk! Neem er even de tijd voor en ga de afbeeldingen langs in jouw galerij van afbeeldingen.
Investeren in unieke en kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen een belangrijk onderdeel van jouw contentstrategie. Het gaat niet alleen om het visuele aspect, maar ook om het overbrengen van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid, wat allemaal bijdraagt aan jouw algehele online succes.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je. website? Neem gerust contact op. Ga voor een SEO adviestraject. Liever zelf aan de slag met SEO, maar kan je toch wel een update gebruiken? Neem eens een kijkje bij ons trainingsaanbod!
Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|