Hoe werkt SEO?

Je vraagt je misschien af: ‘Hoe werkt SEO?’ Door middel van SEO proberen we een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines te behalen.
Je moet zo goed mogelijk rekening houden met verschillende factoren die van invloed zijn op de positie in de zoekresultaten. We zullen een zo goed mogelijk antwoord geven op de vraag: ‘Hoe werkt SEO?’

Wat is SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization (in Nederlands: Zoekwoord Optimalisatie). Dit houdt in dat websites zo worden geoptimaliseerd, dat ze hoger worden weergegeven in zoekmachines als Google en Bing.

Het zijn de processen die meewerken aan het organisch hoog scoren van een website in zoekmachines. Effectief gebruik van SEO kan leiden tot meer bezoekers naar jouw pagina’s. Onderdelen die hiervoor belangrijk zijn, zijn Content, Techniek en Autoriteit. Hierbij wordt onder andere gekeken naar linkbuilding en zoekterm analyse.

Meer weten wat SEO is? Lees dan verder op onze pagina ‘Wat is SEO?’

Okee duidelijk, maar hoe werkt SEO?

Waar de meeste punten op websites te halen zijn is op websitestructuur en de content die erop staat. Google stuurt een crawler op alle websites af en die indexeert hoe duidelijk de structuur is die je hebt aangebracht en hoe gemakkelijk elke pagina te bereiken is.

Optimaliseren van belangrijkste zoekwoorden

Je komt vooral snel hoger te staan als je inspeelt op de zoekwoorden die het meest gezocht worden. Stel jij verkoopt taart voor verjaardagen maar op je site staat alleen de rubriek taart. Als iemand dan op google zoekt naar ‘verjaardagstaart’, dan kom jij minder hoog te staan dan iemand die ook echt de tekst heeft geoptimaliseerd op het onderwerp ‘verjaardagstaart’.

Schrijf duidelijke content

Als eerste schrijf je content voor je websitebezoeker. Daarom moet je ervoor zorgen dat je content relevant is en antwoord geeft op de vraag die jouw lezers hebben. Zoekmachines als Google ziet in hoeverre bezoekers jouw pagina’s waarderen. Dit doet Google door bijvoorbeeld te kijken naar hoe lang bezoekers op jouw website blijft en hoe vaak zij doorklikken. Hoe meer waardering voor jouw website en pagina’s, hoe hoger jouw positie in de zoekresultaten.

Ten tweede optimaliseer je je tekst voor de zoekmachines door in headers en tekst jouw zoektermen te vermelden. (maar let op: ga niet overoptimaliseren!) Ook in de Meta titel en Meta description geef je de zoekterm weer en vermeld je kort waarom de lezers bij jouw moeten zijn.

Link structuur en linkbuilding

Een heel belangrijk onderdeel van SEO is de linkstructuur van en naar jouw website. Verwijs in jouw teksten naar andere pagina’s op jouw website. Op deze manier creëer je een duidelijke link structuur in jouw website en laat jij aan de zoekmachines weten dat die pagina’s ook belangrijk zijn.

Daarnaast is het ook belangrijk dat jij waardevolle links naar jouw website verzameld, oftewel linkbuilding. Deze verwijzende links hebben een belangrijke rol in de autoriteit van jouw website. Wordt jouw website als autoriteit gezien? Dan is de kans groot dat je een hoge positie hebt in de zoekmachines.

Duidelijke Meta structuur

Zoekmachines maken gebruik van robots, ook wel crawlers of spiders genoemd. Deze worden gebruikt om jouw website te scannen. Een duidelijke Meta structuur zorgt ervoor dat de robots jouw website beter kunnen begrijpen. Denk hierbij aan het juiste gebruik van titels, URL’s, Meta structuur en interne links.

Wanneer de zoekmachine jouw website makkelijk kan scannen, is het waarschijnlijk dat je een hogere positie in de zoekmachine verkrijgt dan een website waarbij de Meta structuur niet is geoptimaliseerd.

Techniek: gebruikservaring

Technische SEO is belangrijk voor jouw website. Het draagt namelijk bij aan de gebruikerservaring. Bijvoorbeeld: een langzaam ladende pagina zorgt voor een negatieve ervaring bij je bezoekers. De zoekmachines willen bezoekers altijd doorsturen naar pagina’s en websites die een positieve ervaring weergeven. Daarom is het lastiger om hoog te scoren als je pagina’s een lange laadtijd hebben.

Techniek: indexatie

Worden jouw pagina’s gevonden in de zoekmachines? Niet? Dan worden jouw pagina’s niet geïndexeerd. Laat hier naar kijken! Het kan zijn dat de instellingen van robots.txt niet goed staan of hebben jouw pagina’s een no-index tag waardoor de website of een aantal pagina’s niet gecrawld mag worden.

Hulp nodig bij SEO? Onder helpt!

SEO bureau Onder kan je helpen bij het verbeteren van jouw SEO aanpak en uitleggen: Hoe werkt SEO. Hoe wij dit doen? Wij hanteren aan het begin een zoekterm analyse. We kijken dan naar welke zoektermen het beste bij je site passen en hoe we deze ook op je site kunnen verwerken. Plaatsen we nieuwe content of behouden we de oude met wat aanpassingen. Hierbij maken we dan een content plan zodat jij weet hoe je jouw site kan indelen en de zoektermen op een juiste manier in je tekst, verwerkt zijn!

Uiteraard kijken we ook naar de technische kant van SEO. Je wilt natuurlijk dat die crawler zo soepel mogelijk over je pagina kan komen. We zullen alle aspecten hiervan doorlopen en kijken waar de verbeterpunten zijn. Deze kunnen wij aan jullie of aan je webbouwer doorspelen.

Kijk op onze SEO-audit pagina hoe dit verder in zijn werking gaat en hoe wij jou kunnen helpen!

Liever de kennis zelf in huis halen?
Een SEO training is ook mogelijk. Leer alles over SEO. De trainingen zijn mogelijk van basis tot advanced SEO. De trainingen worden afgestemd op de wensen en eigenschappen van jouw bedrijf.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

David de Jong

Marketing Manager Solarfields

De specialistische kennis en gestructureerde aanpak van Martijn en Ineke heeft Solarfields enorm geholpen met onze positionering in de (online) markt. Denk hierbij aan de wireframes van van onze website, de vindbaarheid van onze organisatie, de invulling van onze online campagnes en tips over het zoekgedrag van onze belangrijkste doelgroepen.

Edward Bartels

Eigenaar Klimate en Gloeilampgoedkoop

Altijd een meedenkende en professionele blik op onze SEO vraagstukken. Hiermee bereiken we een mooie en stabiele groei op ons SEO bereik, met als kers op de taart een nummer 1 positie voor een van onze belangrijkste zoekwoorden binnen 1 jaar na livegang van onze site!

Paulien Hooikammer

Marketing medewerker Camping Si-Es-An

Samenwerken met Martijn & Ineke ervaren wij als zeer prettig. Ze denken met je mee, hebben vele ideeën en zien de extra punten waar meer uit te halen valt. Wij zien onze marketing groeien in de overzichtelijke rapportages en kunnen op die manier prettig verder werken met een sterke basis achter de hand. Komen we er even niet uit? Martijn en Ineke hebben er een oplossing voor!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Wordt ook klant
peugeot

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaring
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder