Emma Geerts

Emma Geerts

SEO & Communicatie Specialist

Begrijpen hoe Google je website indexeert

Als je een website hebt gebouwd, wil je dat gebruikers deze kunnen vinden. Hoe krijg je dat voor elkaar?
De eerste stap is om Google de website te laten indexeren, zodat wanneer gebruikers zoeken naar relevante trefwoorden, de site in de resultaten zal verschijnen. Zonder geïndexeerd te zijn door Google, zullen de meeste gebruikers je website niet eens kunnen vinden.
In dit artikel leggen we uit wat indexeren betekent en hoe het gerelateerd is aan SEO.

Wat betekent indexeren?

Indexeren is het proces waarbij je website zichtbaar wordt gemaakt in de resultaten van zoekmachines. De term “indexeren” komt van de manier waarop gedrukte boeken worden georganiseerd.
Wanneer je iets “indexeert”, voeg je het toe aan een catalogus of index van informatie, zodat je het later gemakkelijk kunt vinden. In termen van SEO, betekent indexeren dat Google je website heeft opgenomen in zijn catalogus van websites.

Hoe indexeert Google je website?

Er zijn twee hoofdmanieren waarop Google een website indexeert:

  • Robots scannen de website en maken er een digitale versie van. De robot downloadt en indexeert alle inhoud, inclusief alle afbeeldingen, de blogberichten en het navigatiesysteem van de website. Dit proces wordt “crawlen” genoemd. De robot neemt deze gegevens vervolgens over en slaat ze op in een database, zodat Google ze kan raadplegen
  • Mensen zullen je website ook handmatig beoordelen om te bepalen of deze geschikt is voor opname in de Google-index. Dit wordt “indexeren” genoemd. De robots crawlen je website met verschillende intervallen, afhankelijk van de grootte van de site. Voor de meeste websites zal dit proces binnen een paar uur of een paar dagen plaatsvinden. De voortgang van de robots van de website kun je volgen in Google Search Console.

Hoe weet je of Google je website heeft geïndexeerd?

Terwijl de robots de website crawlen, kun je de voortgang van het proces bijhouden met behulp van Google Search Console. Je kunt ook zien of je site is geïndexeerd door “site:” gevolgd door de website adres in te typen in de zoekbalk van Google. Als de site verschijnt, betekent dit dat Google is begonnen met het indexeringsproces van je website. Als je jouw site niet in de zoekresultaten ziet, kan dit betekenen dat het indexeringsproces nog niet is begonnen. Of, het kan betekenen dat Google heeft besloten de site niet op te nemen in hun index.
Er zijn een paar redenen waarom dit kan gebeuren: een website is nog niet lang genoeg gepubliceerd voor Google om hem te vinden/crawlen, of de site is niet toegankelijk voor Google. Bij SEO website migraties zien we soms dat het lang duurt voordat nieuwe pagina’s geïndexeerd worden.

Wat kun je zelf doen?

Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat Google je website indexeert. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je site goede backlinks heeft. Dit zal Google helpen je site gemakkelijker te vinden.
Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Google heeft onlangs aangekondigd dat zij het gebruik van pagina snelheid als een ranking factor zullen verhogen. Bovendien zullen ze prioriteit geven aan websites die responsive zijn.

Lees meer hierover: Waarom is mijn website niet vindbaar op Google

Meer weten?

Op zoek naar gericht SEO advies? Neem contact op met onze SEO specialisten, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse en krijg direct inzicht in hoe jouw site ervoor staat, of vraag direct een SEO audit aan.

Deel

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.