Het is een van de meest populaire webshop platforms. De vele thema’s, snelle omgeving, uitgebreide productcatalogus en een dashboard met direct inzicht in de omzet en bestellingen. Ik neem je mee in belangrijke overwegingen bij de zoektocht naar het juiste CMS voor jouw webshop of website, hierbij zoom ik extra in op de voordelen en nadelen uit SEO oogpunt. Dit keer speciaal over Lightspeed.
Lightspeed heeft verschillende functies die het aantrekkelijk maken voor websitebeheerders.
3 algemene voordelen zijn:
Lightspeed biedt een snelle en stabiele webshopomgeving waar je direct overzicht hebt van je omzet, bestellingen en orderverwerking. Ook zijn er diverse boekhoud-apps, ERP-apps en PIM-apps beschikbaar om een directe koppeling te maken met andere software programma’s. Ideaal voor een overzichtelijk en goed te managen e-commerce landschap.
De uitgebreide catalogus- en productpagina-opties zijn ideaal voor bedrijven met een groot assortiment. Bulk optimalisaties besparen je tijd, waardoor je efficiënter kunt werken. Bovendien zijn metadata en canonical velden standaard beschikbaar, wat je SEO-strategie direct ten goede komt.
Een ander pluspunt is de meertalige webshopfunctie, die zonder extra moeite standaard beschikbaar is. Let wel op, dat hiermee je gehele URL een /nl, /fr of bijvoorbeeld /de erbij krijgen. Stel dus ook een redirect file op die je direct na het aanpassen van de meertaligheid eenvoudig kan importeren.
Daarnaast is het aanpassen van de robots.txt-bestanden eenvoudig, waardoor je jouw SEO snel kunt optimaliseren door de juiste uitsluitingen toe te voegen. En als er problemen zijn, staat de klantenservice klaar met snelle fixes.
Hoewel Lightspeed veel te bieden heeft, zijn er ook enkele pijnpunten. Zo ontbreekt in veel templates de ondersteuning voor structured data. Na maatwerk in je template zijn updates vaak niet meer mogelijk, wat je flexibiliteit belemmert. Het aantal plugins voor technische fixes is ook beperkt, wat soms frustrerend kan zijn.
Een ander nadeel is het ontbreken van standaard ondersteuning voor “href-lang”-tags, wat het moeilijk maakt om organisch echt grip te krijgen op verschillende talen.
Daarnaast zijn er beperkingen bij het gebruik van de standaard “Brands-optie”; er is geen mogelijkheid om metadata of subcategorieën toe te voegen aan deze groep. Ook worden verborgen menu-categorieën niet in de sitemap getoond, wat nadelig kan zijn voor de vindbaarheid.
De blog-module in Lightspeed niet bepaald een visueel hoogtepunt, en zijn standaardwaarden zoals “Meta title – Domein” niet aan te passen. Dit maakt het moeilijk om zelf aan de SEO te sleutelen, tenzij je gebruik maakt van template-opties. Template wijzigingen of aanpassingen aan de factuur of pakbon layout verwijzen vaak naar kostbare “upgrades” binnen je huidige pakket. Dit zijn vaak niet de kosten waar je als startende of kleinschalige ondernemer op zit te wachten.
De basis van Lightspeed is voor een starter al flink en daarnaast veel aanpassen vraagt vaak een een flinke investering. Denk hier dus goed over na als je begint.
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is belangrijk voor het succes van je website. Met een effectieve SEO strategie en aanpak verbeter je de organische zichtbaarheid van je site, waardoor deze hoger scoort in de zoekresultaten (SERP’s). Dit trekt meer relevant verkeer aan op belangrijke zoekwoorden, wat leidt tot meer bezoekers, potentiële klanten en uiteindelijk meer conversies.
Hieronder vind je 3 voorbeelden van slimme SEO optimalisaties:
Robots.txt aanpassen in Lightspeed:
Instellingen > Web Extra
Web Extra’s:
Bovenstaande regel in de afbeelding Disallow: /*? sluit alle URL’s uit die een vraagteken (?) bevatten. Dit betekent dat zoekmachines geen pagina’s zullen crawlen die dynamische parameters in de URL hebben, zoals zoekopdrachten, filters of andere URL’s van Lightspeed die op deze manier zijn opgebouwd.
Bijvoorbeeld, URL’s zoals:
zullen door deze regel worden uitgesloten van indexering door zoekmachines. Dit helpt om te voorkomen dat dubbele of onbelangrijke pagina’s in de zoekresultaten verschijnen.
Merkenstructuur in Lightspeed:
Producten > Merken
Onder “Producten > Merken” kun je enkel het merk beschrijven, een tekst schrijven en een logo/afbeelding toevoegen per merk. Meta Title, Meta Description en/of canonicals zijn hier niet in te stellen voor de gehele “Brands”-stuctuur ondanks dat deze pagina’s van iedere productpagina een inkomende interne link krijgen.
Dit kun je anders instellen door onder “producten > categorieën” ieder merk als sub-categorie aan te maken. Hierdoor wordt de URL: https://www.voorbeeld.com/merken/jouw-merknaam/
Door deze opzet te hanteren kun je met je SEO strategie concurreren op merkniveau in combinatie met commerciele termen zoals; “merknaam A + kopen”, “merknaam B + bestellen” of “merknaam C +aanvragen”.
Wil je een specialistisch advies hierover op basis van een grondig uitgevoerde zoekterm analyse rondom de commerciële termen binnen jouw branche of niche? Neem dan contact met ons en wij denken graag met je mee voor de beste aanpak binnen de mogelijkheden van Lightspeed.
Hreflang-tags in Lightspeed:
Zoals ik eerder noemde is een pluspunt is de “meertalige webshopfunctie”. Deze is zonder extra moeite standaard beschikbaar. Punten om rekening mee te houden zijn
De Hreflang-tag zorgt ervoor dat je website goed scoort in zoekresultaten in verschillende landen en talen. Deze tags helpen zoekmachines om te begrijpen welke versie van je website relevant is voor welk taal- en locatiepubliek. De juiste hreflang-tags verbeteren de zoekmachineprestaties en voorkomen dat zoekmachines je pagina’s als duplicaatcontent zien. Bijvoorbeeld:
De eerste regel is voor Nederlandse bezoekers in Nederland, de tweede voor Franstalige bezoekers enz.. Zo zorg je ervoor dat zoekmachines altijd de juiste versie van je website tonen.
Een groot nadeel van Lightspeed is dat het standaard geen hreflang-tags ondersteunt. Je kunt dit wel aanpassen, maar dit kan veel tijd kosten en vraagt om een goede implementatie. Heb je hulp nodig? Wij denken graag mee over maatwerk en advies voor meertalige webshops/websites.
De plugins worden in Lightspeed “apps” genoemd, dit zijn aanvullende funtionaliteiten die naar wens aangevuld kunnen worden. Maak voordat je een nieuwe app toevoegt altijd een back-up van je huidige website en webshop, zodat je altijd terug kunt naar de werkende variant. Ik geef je een overzicht van nuttige Lightspeed-apps die kunnen helpen bij het verbeteren van de SEO-prestaties van jouw Lightspeed webshop.
Gratis Lightspeed SEO-plugins:
Betaalde Lightspeed SEO-plugins:
Lightspeed is een populair platform voor e-commerce, dat veel te bieden heeft voor startende en ervaren webshop-eigenaren. Vanuit een SEO-perspectief zijn er tal van voordelen, zoals de snelheid en stabiliteit van het platform, de uitgebreide catalogus- en productpagina-opties, en de mogelijkheid om eenvoudig meta-data, canonical velden, en robots.txt-bestanden aan te passen. Voor internationale groei moet je vooraf goed kijken naar het gebruik en het instellen van de hreflang-tags bij jouw gekozen thema.
Toch kent Lightspeed ook enkele beperkingen, zoals het gebrek aan ondersteuning voor structured data in veel templates en de beperkte flexibiliteit na maatwerk aanpassingen. En zijn er enkele tekortkomingen in de blogmodule en bij het beheren van merken-functionaliteit. Dit maakt dat, hoewel Lightspeed een uitstekende keuze kan zijn voor veel webshops, het soms aanvullende investeringen en technische kennis vereist om echt het maximale uit dit platform te halen.
In het kort, Lightspeed biedt een goede basis voor een goed presterende webshop, maar vraagt wel om gerichte optimalisaties. Voor wie bereid is tijd erin te steken en kleine investeringen te doen, kan Lightspeed een zeer succesvolle e-commerce oplossing zijn.
Wil je groot beginnen met een webshop? Kijk dan wellicht eerst naar een Magento2 of Shopify oplossing. Voor de kleine en middelgrote e-commerce partijen is Lightspeed een goede keuze, net als bijvoorbeeld WooCommerce.
Score Lightspeed:
Score gebaseerd op het gebruiksgemak voor webshop functionaliteiten:
Score gebaseerd op het gebruiksgemak voor website functionaliteiten:
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|