9+

Country Code Domains vs Generic Domains, is overstappen handig?

Eens in de zoveel tijd krijgen we de vraag wat nu een betere domeinstrategie is, een Country Code Toplevel Domain (ccTLD) of een Generic Toplevel Domain (gTLD). We schreven daarom al eerder over het kiezen van een goede domeinextensie. Dit keer kregen we echter de vraag of het handig is (vanuit SEO), om met bestaande ccTLD’s over te stappen op een generiek domein met subfolders. Deze case ga ik in dit blog bespreken. Voor het overzicht geef ik eerst de definities en de (algemene) voor- en nadelen van deze twee verschillende strategieën voor het kiezen van een passende domeinnaam.

Wat is een Country Code Top Level domain?

Een ccTLD is een top level domeinnaam die specifiek verwijst naar een bepaald land of gebied. Ook wel een landgebonden domeinextensie genoemd. Bekende voorbeelden zijn wceend.nl voor Nederland, wcente.de voor Duitsland en canardwc.fr voor Frankrijk, enzovoort. De volledige lijst vind je overigens op Wikipedia.  

Wat is een Generic Top Level domain?

Een gTLD ofwel Singel domain is gebaseerd op het gebruik van één domeinnaam voor het gehele bedrijf, ongeacht de locatie of het land waar het bedrijf actief is. Dit wordt ook wel een generieke domeinextensie genoemd. In het geval dat een bedrijf meerdere landen of talen wil tonen wordt er meestal een subfolder geplaatst met de taalaanduiding: www.zara.com/nl/. Naast .com heb je natuurlijk ook andere voorbeelden als .net, .org of .info.

Dan nu de voor- en nadelen van deze twee strategieën, zodat je ook zelf kunt afwegen wat voor jouw specifieke situatie het beste werkt.

cctld-versus-gtld

De voordelen van ccTLD’s

Lokale vindbaarheid: Een ccTLD geeft je een voorsprong bij lokale zoekopdrachten, omdat die aangeeft dat de website specifiek gericht is op een bepaald land of gebied. Zo kan een website met een .nl-domeinnaam bijvoorbeeld beter gevonden worden door gebruikers in Nederland. 

Trust: Het gebruik van een ccTLD draagt ook bij aan het opbouwen van vertrouwen bij lokale klanten, omdat het aangeeft dat het bedrijf lokaal aanwezig is en zich richt op lokale klanten. Het doelland is onmiddellijk duidelijk. Bij webshops weegt dit vaak zwaarder mee, omdat de gebruiker weet dat er geleverd wordt in het betreffende land tegen vertrouwde tarieven.

Snelheid: Gebruik je ccTLD’s dan doe je er goed aan om je anderstalige website lokaal te hosten. In dat geval profiteer je lokaal van een snellere laadtijd. Je kunt echter ook een CDN gebruiken om afhankelijk van je taal- landinstellingen je website sneller in te laden vanaf een andere locatie.

Bescherming van merknaam: Door ccTLD’s te gebruiken, beschermt een bedrijf zijn merknaam tegen concurrenten die soortgelijke domeinnamen in andere landen willen registreren.

De nadelen van ccTLD’s

Beperkte flexibiliteit: Als een bedrijf besluit om zijn activiteiten uit te breiden naar andere landen, kan het in sommige opzichten moeilijk zijn om te schakelen tussen ccTLD’s en andere domeinextensies. Dit leidt tot inconsistentie en verwarring bij klanten. Zo komt het vaak voor dat de gewenste extensie inmiddels bezet is en je als bedrijf moet kiezen voor een minder optimale domeinnaam.  

Kosten: Het registreren en onderhouden van meerdere ccTLD’s is duur, vooral als het bedrijf actief is in veel verschillende landen.

SEO: Het gebruik van meerdere ccTLD’s brengt uitdagingen op SEO gebied met zich mee, omdat het moeilijker is om hoge zoekmachinerankings te behalen voor alle (en met name de nieuwe) domeinen.

Meertalige landen: De URL is alsnog niet taalspecifiek bij meertalige landen. Dat zien we vaak gebeuren bij Belgische bedrijven waardoor er alsnog gegrepen wordt naar een subfolder. Een voorbeeld is https://www.kruidvat.be/fr

De voordelen van een gTLD strategie:

SEO: Het is gemakkelijker om een hoge zoekmachineranking te behalen voor één domeinnaam in plaats van meerdere domeinnamen. Alle linkwaarde die je opbouwt gaat namelijk naar een domein in plaats van meerdere. Bij het toevoegen van een subfolder voor een nieuw land profiteren de nieuwe pagina’s in de subfolder van de al opgebouwde linkwaarde van het hoofddomein.

Eenvoud: Het gebruik van één domeinnaam maakt het eenvoudiger om consistentie en uniformiteit te behouden en uit te stralen op alle geografische markten waar het bedrijf actief is.

Uitbreidbaarheid: Als het bedrijf uit wil breiden naar een nieuw land of taal dan kan dat altijd snel en eenvoudig binnen het domein door het aanmaken van een nieuwe subfolder.

Kostenbesparing: Door slechts één domeinnaam te registreren en te onderhouden, bespaart een bedrijf veel kosten.  

De nadelen van een gTLD strategie:

Lokale vindbaarheid: Het kan moeilijker zijn om lokale vindbaarheid te bereiken met een generiek domein, omdat de extensie niet aangeeft dat de website specifiek gericht is op een bepaald land. Je lokale subfolders moeten extra goed geoptimaliseerd worden voor het betreffende land. Bovendien kun je in Search Console voor een generiek domein wel een geografische targeting instellen voor het domein in z’n geheel.     

Trust: Een generiek domein (met bijvoorbeeld .com) wekt over het algemeen minder vertrouwen op bij lokale gebruikers. Het is namelijk niet direct duidelijk of het bedrijf lokaal aanwezig is en zich richt op lokale klanten. Ook is de URL-structuur minder herkenbaar voor de gebruiker, die vaak gehecht is aan de domeinextensie uit eigen land. 

Merkbescherming: Met de focus op een enkele domeinnaam ben je kwetsbaarder voor merknaam conflicten, omdat andere bedrijven dezelfde of vergelijkbare domeinnamen kunnen registreren in andere landen.

Wat betekent dit voor onze case?

Trust is een argument voor ccTLD’s

Allereerst moet worden bepaald wat er vanuit de marketing strategie wenselijk is. Als de consumenten dol zijn op de lokale uitstraling van de website dan is dat een argument om verder te bouwen aan de ccTLD’s. Het ‘Trust’ argument weegt dan zwaar en zorgt aanwijsbaar voor meer engagement op de website. Van Duitse consumenten is bijvoorbeeld bekend dat ze het liefst bij een Duits bedrijf shoppen en dan zo lokaal mogelijk. Verder moet het bedrijf afwegen of er überhaupt veel zoekopdrachten zijn met een lokale zoekintentie waarop men goed wil ranken.

Communiceer je taalvarianten met Google

Echter, Google’s algoritme wordt steeds geavanceerder en heeft daarom ook beter en sneller in de smiezen dat een subfolder bij een gTLD strategy als domain.com/de url staat voor een lokale Duitse website. Het gaat dan wel meer en meer om de correcte uitvoering van de strategie. Concreet moet je aan Google laten weten dat er meerdere talen en landen op je website bestaan. Dit moet je overigens voor beide strategieën goed doen. Dat kan via HTML, Http headers en de sitemaps. Door in de HTML ‘Hreflang tags’ toe te voegen geef je direct aan Google door welke land- en taal versies er per pagina bestaan. Meer over hoe je meertaligheid aangeeft in websites vind je hier.

gTLD’s kunnen toch lokaal sterk zijn

Dat gTLD ook lokaal sterk kunnen zijn, is voor onze case een argument om de opgebouwde linkwaarde van de verschillende ccTLD’s door te verwijzen naar een gTLD . De opgebouwde linkwaardes dragen bij aan de kracht van het hoofddomein en versterken daarbij ook sneller eventuele nieuwe landen of talen. Minder sterke ccTLD’s kunnen opleven dankzij de nieuwe strategie omdat linkwaarde doorstroomt van het hoofddomein. Natuurlijk moet er wel extra aandacht worden besteed aan het optimaliseren van de lokale pagina’s om zo veel mogelijk vertrouwen op te wekken van de lokale consument.

Conclusie

Beide strategieën hebben dus hun voor- en nadelen. Een ccTLD helpt om lokale vindbaarheid te verbeteren en vertrouwen op te bouwen bij lokale klanten, maar kan beperkte flexibiliteit en hogere kosten met zich meebrengen. Een gTLD strategie is kostenbesparend en eenvoudiger om te beheren, maar is doorgaans moeilijker zijn om lokale vindbaarheid te bereiken en wekt minder snel vertrouwen op bij lokale klanten.

Elk bedrijf moet uiteraard zelf overwegen wat prioriteit heeft voor zichzelf en de doelmarkt bij het kiezen van een domeinnaam strategie. In sommige gevallen is het ook verstandig om een combinatie van beide strategieën te hanteren, waarbij een ccTLD wordt gebruikt voor specifieke markten en een gTLD voor de andere markten.

Wij gaan in elk geval nog een paar interessante besprekingen tegemoet voor onze case! 

Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een SEO workshop en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van SEO trainingen voor bedrijven? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.