Cornerstone Content | SEO specialisten van Onder

Een goede websitestructuur met cornerstone content

Stel, je bent ontzettend hard bezig geweest om jouw pagina’s te optimaliseren voor SEO. Je hebt alles volgens het boekje gedaan. Het schrijven voor SEO zit inmiddels helemaal in je systeem. En toch staat je concurrent boven jou. Frustrerend.. Hoe zorg je er nou voor dat jouw pagina bovenaan komt te staan in de zoekresultaten? Cornerstone content kan je op weg helpen naar de beste posities.

Wat is cornerstone content?

Cornerstone content is een vorm van uitgebreide content. Deze content verwijst naar meerdere pagina’s die dieper in de website liggen. Het is in feite een overkoepelende pagina over een bepaald onderwerp. Op deze pagina wordt het onderwerp zo volledig mogelijk beschreven met links naar de onderliggende onderwerpen. Op deze onderliggende pagina’s worden de deelonderwerpen uitgebreid besproken.

Cornerstone content wordt vaak opgenomen in de navigatie van een website. De onderwerpen op de cornerstone pagina staan dus vaak gelijk aan de diensten of producten die een bedrijf aanbiedt.

Hoeksteen

Cornerstone content wordt ook wel de hoeksteen van je website genoemd. In de bouw verstevigt de hoeksteen het bouwwerk, cornerstone pagina’s verstevigen de structuur en inhoud van je website.

Cornerstone content biedt structuur

Cornerstone content zorgt voor een stevige structuur op je website:

  • De structuur op je website zorgt ervoor dat de content beter geïndexeerd kan worden
  • De zoekmachines begrijpen beter waar je website over gaat en wat je specialisatie is
  • En niet onbelangrijk: de bezoekers van je website krijgen meer informatie en kunnen dit makkelijk vinden

Des te logischer de structuur op je website, des te beter de lezer wordt geholpen aan zijn antwoord. En daar wordt Google erg blij van.

Hoe dat er ongeveer uit ziet? 

afbeelding cornerstone structuur \

Waarom is cornerstone content belangrijk voor SEO?

Google wordt blij van lange, kwaliteitsvolle artikelen die volledig zijn en goed gelezen worden. Zeker als het gaat om onderwerpen waar al veel over geschreven is, biedt cornerstone content een uitkomst. Het biedt een volledig overzicht en Google toont graag resultaten waarvan hij denkt dat het de zoekvraag volledig beantwoordt. Cornerstone content kan zorgen voor:

  • Minder bounces: Cornerstone pagina’s staan vol met links naar dieper gelegen pagina’s binnen je site. Je website bezoekers zullen sneller doorklikken naar andere pagina’s wanneer de informatie die ze aangeboden wordt relevant is. Hierdoor zul je een lager bouncepercentage hebben.
  • Terugkerende websitebezoekers: Als je op je cornerstone pagina die diepte in gaat en voorbeelden geeft, dan hebben je bezoekers iets aan je informatie. Wanneer ze een volgende keer weer informatie nodig hebben, zullen ze met een volgende vraag sneller weer bij jou terug komen.
  • Verbeterd intern linkprofiel: Omdat je vanuit je cornerstone pagina naar relevante pagina’s doorlinkt en deze teruglinken naar de cornerstone pagina, bouw je aan een beter intern linkprofiel. De interne links zorgen ervoor dat de zoekmachines makkelijk door je website kunnen crawlen en weten welke pagina’s belangrijk zijn.
  • Autoriteit: Met cornerstone content geef je uitgebreide content die verder gaat dan die van je concurrenten. Je kunt jouw website uitbouwen tot een platform met autoriteit binnen jouw vakgebied.

Zelf aan de slag met cornerstone content

Het is goed om na te gaan welke onderwerpen voor jouw website het belangrijkste zijn (je kunt meerdere cornerstone pagina’s hebben). Ga na welke pagina’s en berichten goed gelezen worden en gerelateerd zijn aan dit onderwerp. Deze pagina’s kun je gebruiken als jouw cornerstone pagina’s. Deze pagina’s moeten een goede basis zijn om naar andere pagina’s en thema’s te linken. Deze moeten vervolgens wel voorzien zijn van meer informatie of aanvullende informatie op je cornerstone pagina.

Het (opnieuw) kiezen van je cornerstone pagina is een goede reden om alle content nog eens goed te herzien, en aan te passen waar nodig is.

Cornerstone content met de Yoast SEO plugin

Heb je een WordPress site? Dan kun je de SEO Yoast plugin van WordPress gebruiken om je cornerstone content te optimaliseren. Deze plugin biedt inzichten omtrent je interne linkstructuur en beoordeelt hoe optimaal je pagina is. Super handig om te gebruiken voor nieuwe interne linkmogelijkheden en om scherp te blijven. Om een pagina of blog binnen de plugin als cornerstone content te markeren, hoef je dit alleen aan te vinken. (Maar ook zonder deze plugin kun je prima aan de slag met cornerstone content!)

Zoekwoordonderzoek

Als je hebt bepaald welk onderwerp het belangrijkste is, is het goed om een zoekwoordonderzoek te doen. Het gekozen onderwerp is waarschijnlijk al een goed zoekwoord dat de lading dekt, maar je wilt natuurlijk ook gevonden worden op andere zoektermen die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Je kunt deze zoektermen samenbrengen op je cornerstone pagina. Op deze manier heb je meer kans om een goede positie te verkrijgen op verschillende zoektermen.

Het schrijven van cornerstone content:

  • Schrijf tussen de 3.000 en 10.000 woorden
  • Ga uitgebreid de diepte in over het onderwerp
  • Geef concrete voorbeelden
  • Link naar sub-pagina’s
  • Link alle sub-pagina’s weer terug naar je ‘hoeksteen’
  • Kijk of je zoektermen aan de pagina kunt toevoegen
  • Houd rekening met de URL structuur of pas de huidige URL structuur aan
  • Maak redirects voor gewijzigde URL’s

Houd je pagina up-to-date

Het is belangrijk dat je je cornerstone pagina’s up-to-date houdt. Vul je pagina regelmatig aan of pas de content aan wanneer je nieuwe pagina’s of artikelen op je website plaatst. Daarnaast zijn dode links killing voor je pagina, dus check regelmatig of alle links op je cornerstone pagina nog werken.

Case: Solarfields

Een case waarbij we, samen met de klant, cornerstone content hebben toegepast is Solarfields. Een samenwerking waarbij we samen met de webbouwer en het brandingbureau hebben gewerkt aan een compleet nieuwe structuur!

De zoekterm die centraal stond bij deze case: ‘zonnepark’.

Hoe we dit hebben aangepakt?

Op basis van de zoektermen hebben we een compleet nieuwe url-structuur gemaakt waarin alle onderwerpen aan bod komen. De belangrijkste zoektermen die te maken hebben met zonneparken zijn uitgewerkt op cornerstone pagina’s en op subpagina’s zijn de onderwerpen dieper uitgewerkt.

Het resultaat?

Vrij snel na de livegang van de vernieuwde site zagen we mooie resultaten:

  • 19% meer organische sessies
  • 30% meer vertoningen in Google
  • 14 nieuwe top 10 posities
  • 4 nieuwe top 3 posities, waaronder het belangrijkste zoekwoord ‘zonnepark’

Je kunt de hele Solarfield case nalezen op onze website!

Aan de slag met cornerstone content

Ben jij al druk bezig met SEO en jouw marketingmix, maar wil je nog net even een stapje verder? Ga dan eens aan de slag met cornerstone content en verbeter jouw posities in de zoekmachine! Pak daarbij ook de SEO content checklist erbij, zodat je geen onderdelen vergeet te optimaliseren. Succes!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.