Google doorzoekt elke dag enorm veel webpagina’s om de nuttigste resultaten voor zijn gebruikers te vinden. De zoekmachine gebruikt verschillende signalen om te bepalen welke websites als eerste in de zoekresultaten moeten worden weergegeven. Deze signalen – “ranking factoren” of “signalen” genoemd – geven aan hoe relevant en betrouwbaar Google een website vindt. Hoe meer signalen uw site heeft, hoe hoger hij in Google zal staan. Maar hoe scoor je hoger in Google? In dit kennisbank artikel leggen wij je alles uit.
Niemand weet precies hoe Google’s ranking algoritme werkt. Hoewel Google een algemene beschrijving van hun ranking factoren publiceert, onthullen ze niet wat de exacte wiskundige rangschikkingen zijn. En hoewel de eerste plaats in Google nog steeds de beste manier is om tonnen verkeer te krijgen, is het de laatste jaren een stuk uitdagender geworden.
Grofweg slaagt slechts één op de vijf bedrijven erin om hun website hoger in Google te laten scoren. Dit maakt het des te belangrijker om te begrijpen welke factoren hiervoor verantwoordelijk zijn, en hoe je jouw website kunt optimaliseren. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je het meeste uit jouw SEO-inspanningen haalt.
Bij Google draait alles om relevantie. De relevantie wordt bepaald door het gebruik van een zoekterm. Wanneer iemand een zoekterm intypt in Google, probeert de zoekmachine webpagina’s te vinden die relevant zijn voor die zoekterm. Wanneer iemand zoekt naar een product of een dienst, gebruiken ze meestal niet de naam van het bedrijf. Ze gebruiken een zoekterm die hun probleem of behoefte beschrijft. Je kunt deze zoektermen gebruiken om de ranking van je website in Google te verbeteren door ze op te nemen in de inhoud van je site. Je kunt dit doen door zoekwoorden te gebruiken in de titels, sub-titels, koppen en URL. Op deze manier zorg je ervoor dat je website relevant is voor de zoektermen die mensen in Google intypen, waardoor de kans groter is dat hij in de topresultaten verschijnt.
Content = king, en het ziet ernaar uit dat dit niet snel verandert. Het algoritme van Google is sterk gericht op de relevantie van de inhoud op jouw website. Dit maakt het een van de belangrijkste rankingfactoren. Volgens het laatste onderzoek heeft meer dan 50% van de ranking factoren te maken met content. Dit geldt vooral voor websites die zich richten op B2B.
Er zijn verschillende aspecten van content die belangrijk zijn voor SEO. Het belangrijkste is dat de content die jouw website aan de bezoeker geeft, moet overeenkomen met waar de bezoeker naar op zoek was. De zoekmachine weet dan dat jij waardevol bent in het oplossen en beantwoorden van de zoekvraag. Content kent veel verschillende onderdelen die van belang zijn. Dit is onder andere de lengte van artikelen, evenals de hoeveelheid en kwaliteit van links naar andere pagina’s.
Links zijn een hele belangrijke rankingfactor voor de meeste websites. Er zijn twee soorten links die relevant zijn voor SEO: interne links en externe links. Interne links zijn links van de ene pagina op je website naar de andere. Als je bijvoorbeeld een artikel hebt met informatie over hoe je online geld kunt verdienen, is het logisch om een link op te nemen naar je andere artikel “online geld verdienen”. Interne links zijn belangrijk voor SEO omdat ze Google helpen de inhoud beter te begrijpen.
Externe links van andere websites naar de jouwe zijn ook erg belangrijk voor SEO. Ze laten Google zien dat je website waarde heeft, omdat andere mensen het waardevol genoeg vinden om er een link naar te plaatsen. Hoe meer relevante links je website heeft, hoe hoger deze zal scoren in Google.
Aangezien het algoritme van Google complex is en voortdurend verandert, zijn er geen zekere manieren om hoger te ranken in Google. Er zijn ook geen garanties dat wat voor één site werkt, ook voor jouw site zal werken. Er zijn wel enkele algemene regels die je kunt volgen om kansen op succes te vergroten.
Een van de beste manieren om te bepalen of jouq SEO inspanningen werken is door het gebruik van Google Analytics om verkeersbronnen te volgen. Op deze manier kun je zien of je SEO-inspanningen hun vruchten afwerpen. Zorg ervoor dat je de gegevens ten minste elke drie maanden bijhoudt.
Wil jij weten hoe jij met jouw website hoger kan scoren in Google? Neem dan contact op met onze SEO specialisten voor gericht SEO advies, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|