Go-Kids is een online platform waar je allerlei leuke activiteiten en tips voor kinderen vindt. Dat varieert van dagjes uit en de beste plekken om te shoppen, tot praktische tips en gezellige kinderfeestjes. Bezoekersaantallen zijn heel belangrijk voor Go-Kids, om zo aantrekkelijk te zijn voor adverteerders en partners. Al geruime tijd werken wij samen met Go-Kids aan meer bezoekers en een actuele website.
Groot platform
Met 26 regio’s voorziet Go-Kids vrijwel heel Nederland van kindvriendelijke tips en ideeën voor activiteiten in de buurt. Denk aan:
Blogs met actuele tips
Agenda met actuele activiteiten in de buurt
Restaurants met speelhoek
Kinderfeestjes in alle thema’s
Alles voor opgroeiende kinderen, van kinderopvang tot zwemles
Vermenigvuldig dit met 26 en dan krijg je een aardige indruk van de omvang van dit platform. Aan het hoofd Go-Kids staan Riette en Titia. Zij begeleiden de ruim 20 franchisenemers die ieder hun eigen regio voorzien van actuele informatie uit de omgeving.
Analyse van de regio’s
Als we zien dat een bepaalde regio het heel goed doet in SEO en een andere juist achterblijft, leggen we dit naast elkaar. Wat zijn de verschillen? Wat kan de ene regio leren van de aanpak van de andere regio? Daarbij kijken we ook naar regionale verschillen. De ene regio is nu eenmaal dichter bevolkt dan de andere. In een dunbevolkte regio is het zoekvolume kleiner dan bijvoorbeeld in een regio in de randstad. Wij vonden het direct een interessante case en voorzagen Go-Kids graag van SEO advies.
Neem bijvoorbeeld het thema ‘Sinterklaas’. Als we per regio kijken naar het aantal keer dat er een vertoning is met een zoekterm die ‘Sinterklaas’ bevat, dan zien we grote verschillen. Enkele voorbeelden:
Haarlem: 70.000 vertoningen, met zoekopdrachten als Sinterklaas intocht Hoofddorp, Heemskerk en Haarlem
Breda: 57.000 vertoningen met zoekopdrachten als Sinterklaas intocht Breda, Etten-Leur en Zevenbergen
Zwolle: 32.000 vertoningen met zoekopdrachten als Sinterklaas intocht Hardenberg, Zwolle en Ommen
Twente: 9.000 vertoningen met zoekopdrachten als Sinterklaas intocht Oldenzaal, Boekelo en Nijverdal
Drenthe: 4.000 vertoningen met met zoekopdrachten als Sinterklaas intocht Meppel, Emmen en Havelte
Een regio met kleinere plaatsen zal dus meer moeite moeten doen voor hetzelfde aantal bezoekers dan een regio met grotere steden.
Aandacht voor dubbele content
De regio’s kunnen, naast hun eigen regionale blogs, gebruikmaken van algemene blogs en gastblogs. Dit zorgt echter voor dubbele content: dezelfde pagina staat bij meerdere regio’s. Google indexeert alleen de URL van het eerste blog dat gevonden wordt. Daarom werken we nu aan landelijke pagina’s voor algemene blogs. Zo voorkomen we dubbele content en profiteren alle regio’s van de algemene zoektermen.
Automatiseren
Zo’n groot platform kost natuurlijk veel tijd om goed in te richten en te beheren. Het automatiseren van bepaalde onderdelen vereenvoudigt het werk en vermindert fouten.
Voor de lokale vindbaarheid zijn de namen van de regio’s essentieel
Iedere categorie heeft een of meer belangrijke zoektermen
Zowel de naam van de regio als de belangrijkste zoektermen komen automatisch terug in de meta titel en omschrijving van de categoriepagina’s en van de regionale homepages. Ook de alt tags van afbeeldingen op de belangrijkste pagina’s worden automatisch gevuld met het onderwerp waarnaar ze verwijzen.
Resultaten
Go-Kids heeft zeker de effecten van de lockdown gevoeld dit voorjaar. Kinderfeestjes werden uitgesteld, dagjes uit werden nog even niet gepland. We zagen de vragen van ouders veranderen naar activiteiten om thuis te doen en vakantie in coronatijd. Hier heeft Go-Kids actief op ingespeeld met nieuwe tips. Met mijn persoonlijke favoriet, het Go-Kids dagboekje.
Ondanks de dip dit voorjaar hebben we 12 % groei in organische sessies gerealiseerd
De laatste 4 maanden zijn er 54% meer vertoningen in Google en 27 % meer kliks
Daarnaast hebben we mooie top 3 posities op zoektermen met verschillende soorten kinderfeestjes, kindvriendelijk uit eten en speeltuinen.
Groei in organisch verkeer voor Go-Kids
Samenwerking
Het is fijn om snel met elkaar te schakelen. We hebben regelmatig contact met Riëtte Mulder en Titia Bijker van Go-Kids. Of het nou gaat over actuele onderwerpen of om een vraag van een franchisenemer. Voor technische aanpassingen kunnen we terecht bij Rutger Heijmerikx van the dutch lab. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in Nederland eenvoudig de leukste kindvriendelijke uitjes, overnachtingen, kinderfeestjes, kinderactiviteiten en opgroei-tips kan vinden.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Marien van Stegeren
Eigenaar Kitcentrum
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied.
Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Marten Stellingwerf
Webmaster
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken.
Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Mark Prummel
SEO Specialist Stella Fietsen
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
best practices tot eigen cases
Een kijkje achter de schermen bij Onder
"*" geeft vereiste velden aan
Wij gebruiken cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren.Let op: bij doorgaan met het bezoeken van deze website verleen je toestemming voor het plaatsen van cookies.
Privacy Statement