Kwalitatieve matrassen. Dat is waar het om draait bij Matrasfactory. Het bedrijf uit Heerenveen maakt allerlei matrassen voor zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt, in eigen fabriek. Het onderscheidend vermogen zit natuurlijk in het ambacht zelf, maar ook in de vele mogelijkheden voor maatwerk. Matrassen zijn verkrijgbaar in praktisch elke afmeting. Dit is ook één van de redenen dat Matrasfactory een populair merk is als het gaat om boot-, camper- en caravanmatrassen.
In het voorjaar van 2021 klopte Matrasfactory bij ons aan voor het structureren van de SEO aanpak. Een mooie uitdaging in een concurrerende markt! Qua zoektermen zagen we veel potentie in de hele customer journey richting aankoop van een matras. Een matras is niet echt een impulsaankoop. In tegendeel, we zien dat de gemiddelde aankoop of offerteaanvraag vaak pas na 12 dagen gedaan wordt.
Matrasfactory.nl draait (met nog een aantal domeinen) op een Magento2 multistore setup.
In de 1e maand zijn we begonnen met een plan van aanpak voor de rest van het jaar. We hebben een uitgebreide zoektermanalyse uitgevoerd, technische verbeterpunten geanalyseerd, een contentplan gemaakt en een linkanalyse uitgevoerd voor Matrasfactory en concurrenten.
Opvallendheden die uit de analyse kwamen:
We zijn vervolgens samen met Matrasfactory de verbeterpunten gaan doorvoeren en het contentplan gaan uitvoeren.
Uit de zoektermanalyse bleek dat er veel vraag is naar specifieke type matrassen, zoals koudschuim matrassen, traagschuim matrassen en latex matrassen. Dit waren ook de categorieën waar we in eerste instantie de meeste winst op konden behalen. Vanuit de positionering van Matrasfactory waren dit ook zeker zoektermen waar de potentiële klant naar zoekt in Google.
We hadden echter één flinke uitdaging: het was voornamelijk de kennisbank van Matrasfactory die op allerlei ‘categorie’ zoektermen naar voren kwam. Een artikel over de voordelen van koudschuim matrassen was bijvoorbeeld de best rankende pagina op de zoekterm ‘koudschuim matras’, ergens onder in de top 10 in Google. Terwijl er uiteraard gewoon een commerciële pagina aanwezig is.
Intentie in de zoekresultaten is de afgelopen jaren belangrijker geworden. Steeds vaker passen we pagina’s aan aan de intentie die we op een bepaalde zoekterm zien in de top 10 in Google. In dit geval zagen we voornamelijk pagina’s met een informatie intentie ranken op de categorie. Daar vonden we zelf het volgende van:
Het doel was dus om op dit soort zoektermen een categoriepagina te laten ranken, uiteraard het liefst zo hoog mogelijk.
We hebben hier in eerste instantie de volgende tactiek voor gehanteerd:
Uiteindelijk is het een redirect geworden die ons het succes heeft gebracht waar we naar op zoek waren:
Het was duidelijk dat dit een tactiek was die z’n vruchten afwierp, waardoor we dit voor de andere zoektermen met een deels commerciële intentie op dezelfde manier aangepakt hebben. Waarom met een informatiepagina ranken als de intentie ook aansluit bij één van de commerciële pagina’s?
Je zou het op voorhand niet zeggen, maar een matras is ook een seizoensproduct. De veroorzakers hiervan zijn boot-, caravan en campereigenaren. Op het moment dat de eerste voorjaarszon weer tevoorschijn komt, gaat het bij deze mensen namelijk weer kriebelen. De caravans, campers en boten worden uit de stallingen gehaald. En dan komt men erachter dat de matras eigenlijk aan vervanging toe is. Gelukkig maakt Matrasfactory matrassen op maat! We zien dan vooral in deze periode een flinke toename in het aantal offerteaanvragen.
Vanuit het SEO perspectief is het van belang om klaar te zijn voor dit seizoen. Op het vlak van bootmatrassen hebben we dat gelukkig al weer aardig op de rit:
Wij zien SEO en conversie als een ambacht en dat maakt de samenwerking met Matrasfactory ook zo mooi. Want het maken van een matras is ook een ambacht. Het team in Heerenveen is enthousiast, nuchter en niet te bang om de nek uit te steken met het oog op positionering in de toekomst. Op naar een nog betere zichtbaarheid!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|