Maak kennis met Shift to Solar, een pionier in de markt van solar overkappingen. Geconfronteerd met beperkingen in het oude CMS en tegenvallende conversies, sloegen we de handen ineen voor een naadloze migratie naar WordPress. Deze case demonstreert hoe een vernieuwd websiteontwerp en een succesvolle migratie kunnen bijdragen aan het verbeteren van zowel de organische vindbaarheid als de conversie.
Solar overkappingen vormen een snelgroeiende markt. Shift to Solar begon als aanbieder van solar fietsenstallingen, maar al snel kwamen daar ook solar carports en zonnepanelen op (bedrijfs)daken bij. Ons werd gevraagd om de organische vindbaarheid van de website te verbeteren, maar hierbij liepen we al vrij snel tegen de beperkingen van het CMS aan.
De dienstverlening werd uitgebreid, maar het was in het oude CMS erg ingewikkeld om hier goede pagina’s voor aan te maken door het ontbreken van blokken en subnavigatie. Onze SEO-inspanningen zorgden voor een toename van het aantal websitebezoekers, maar de conversies bleven achter. Een migratie naar een nieuw systeem was dus hoognodig!
Sinds de start van het SEO-traject zagen we een mooie organische groei, maar dit leidde niet tot meer conversies. Aanpassingen in het CMS waren mogelijk, maar zeer kostenintensief. Daarom is er uiteindelijk besloten om over te stappen op WordPress.
Hierdoor is de migratie niet alleen een SEO migratie geweest: het design is compleet vernieuwd en geoptimaliseerd voor conversie. In overleg hebben we bepaald welke elementen noodzakelijk waren in het nieuwe design om de conversies te verhogen.
Zo heeft de webbouwer het eenvoudig gemaakt om op elke pagina buttons en pop-up formulieren toe te voegen. Ook is de website uitgebreid met blokken voor projecten, reviews en veelgestelde vragen, waarmee veel beter de expertise van Shift to Solar getoond kan worden aan een potentiële klant.
De oude website had een paar grote nadelen. Er was een platte websitestructuur zonder subnavigatie, waardoor alle pagina’s op hetzelfde niveau stonden. Voor zowel Google als de gebruiker was het lastig navigeren door de website. Veel pagina’s kregen alleen via de footer een interne link mee. Zowel particulieren als bedrijven kwamen op dezelfde pagina terecht, waardoor beide niet goed werden aangesproken (een conversie killer!).
We vonden het belangrijk om in een nieuwe website te kunnen werken met een uitgebreid menu en subcategorieën. Door deze toevoeging konden we voor de nieuwe website een logische URL-structuur bedenken en kon er in het menu een splitsing worden gemaakt tussen diensten voor particulieren en bedrijven.
De twee doelgroepen worden nu beter aangesproken op de website, wat een positieve uitwerking heeft op zowel het organisch verkeer als de conversies. Sommige zoekopdrachten horen bij bedrijven (‘solar carports’) en anderen passen beter bij particulieren (‘carport aan huis’). In GA4 zagen we na lancering een stijging van 125% in gebruikers en een stijging van 131% in sessies met engagement.
Google kijkt niet alleen naar de content die op een pagina staat, maar ook naar het gedrag van gebruikers. Wanneer er weinig tot geen interactie is met een website, is dit een negatief signaal aan Google. Je kunt je voorstellen dat pagina’s met platte tekst en misschien één afbeelding, niet heel erg uitnodigend zijn om verder te lezen. Bovendien gaf het ons weinig mogelijkheden om expertise te tonen of vertrouwen op te wekken in de content.
We vonden het belangrijk om de pagina’s interactiever te maken en uit te kunnen breiden met verschillende soorten content. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van een blok met veelgestelde vragen, reviews en projecten van tevreden klanten. De content gaat zo veel meer leven en mensen hoeven zich niet door een grote lap tekst te worstelen om aan alle benodigde informatie te komen. Verschillende contentblokken vergroten de interactie met een pagina, maar ook de scanbaarheid van de tekst.
Het proces verliep precies zoals we een migratie graag zien. Een aantal van de stappen:
Na livegang:
Dit heeft uiteindelijk gezorgd voor een stijging in aantal bezoekers (+90%!) en een stijging in aantal conversies.
De samenwerking met Shift to Solar heeft laten zien dat een migratie niet per se leidt tot een (tijdelijke) dip, maar ook onmiddellijk een positieve invloed kan hebben op de organische groei. De migratie naar WordPress, met zijn uitgebreide mogelijkheden voor content-blokken, subnavigatie en conversieoptimalisatie, was een schot in de roos! Zowel wij als de klant zijn erg tevreden met het behaalde resultaat.
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|