Steeds meer mensen gebruiken AI chatbots zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity om direct een antwoord te krijgen op hun vragen. Dat betekent dat er minder wordt doorgeklikt naar websites, maar de gebruikers die wél doorklikken zijn vaak gerichter en leveren meer op. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om zichtbaar te blijven in deze AI antwoorden. In dit artikel lees je hoe deze AI modellen werken en vertel ik hoe je hiervoor kunt optimaliseren. Navigeer naar: Wat zijn LLM’s en
ChatGPT afbeeldingen maken in 2025 geen toekomstmuziek meer. Het is iets wat je vandaag al kunt doen, gewoon in ChatGPT zelf. Of je nu een social media post voorbereidt, een productconcept wilt visualiseren of een illustratie zoekt bij je blog: ChatGPT kan het genereren op basis van tekst. Je hoeft alleen maar te beschrijven wat je wilt zien. We leggen je stap voor stap uit wat de beeldfunctie van ChatGPT precies is, hoe het werkt en wat je ermee kunt
Waar zoekopdrachten vroeger bestonden uit losse woorden en snelle antwoorden, komt daar nu iets totaal nieuws voor in de plaats. Namelijk een interactief, redeneer gedreven gesprek met Google. AI Mode, gebouwd op generatieve AI en ondersteund door Gemini 2.0, is voorlopig alleen in de VS beschikbaar. Google kondigde de komst van AI Mode aan in begin maart 2025. Maar de wereldwijde uitrol laat niet lang meer op zich wachten. Voor ondernemers, marketeers en marketing managers is dit het beste moment
In 2023 schreven we al eens over de strijd tussen Gemini vs ChatGPT, toen nog bekend als Bard, de AI van Google. Destijds was Bard nog niet beschikbaar in Nederland en had ChatGPT een duidelijke voorsprong in gebruiksgemak en functionaliteit. We zijn inmiddels in 2025, en de kaarten zijn opnieuw geschud. Bard heet nu Gemini, werkt wél in Nederland en is volledig geïntegreerd in Google-diensten. Samen met ChatGPT vormt Gemini nu de top van de AI-markt: dit zijn de twee
Het maken van een prompt generator in Google Sheets is een krachtige manier om gestructureerde en consistente prompts te genereren voor je AI, zoals ChatGPT of Gemini. Dit stelt je in staat om je SEO-strategie te verbeteren door gestructureerde input te leveren voor je AI-tools. Mijn opzet voor de prompt generator is geïnspireerd door de generator die Aleyda Solis ooit publiceerde. Ik heb haar input en structuur aangepast en verder ontwikkeld, zodat ik nu voldoende ervaring en kennis heb om
AI-overviews zijn sinds een week prominenter te zien in de zoekresultaten van Google en daarnaast was afgelopen week Google I/O, waarin een aantal belangrijke aankondigingen gedaan zijn. Een goede reden om meer uitleg te geven over de verwachte impact van de recente ontwikkelingen op SEO. Maar ook om een inzicht te geven in de drie AI hoofdstukken waar wij nu hard aan werken op de achtergrond en onze visie te delen met betrekking tot veranderingen in SEO strategie. Ontdek de
Google is begonnen met de uitrol van AI Overviews in Europa. Dat betekent dat we binnenkort ook in Nederland AI-antwoorden bovenaan de zoekresultaten kunnen verwachten. En de impact daarvan is groot. Zelfs als je nu op plek 1 staat, moet je straks concurreren met AI of zorgen dat je een vermelding krijgt. Wat verandert er precies? En hoe pas je jouw contentstrategie hierop aan? Veranderingen in de zoekresultaten De Google zoekresultaten bestaan allang niet meer uit tien blauwe links. Featured
De pagina die Google je toont na het invoeren van de zoekopdracht (de SERP – Search Engine Results Page) verandert en blijft veranderen. Door wijzigingen in het algoritme, (AI) mogelijkheden of andere nieuwe features kan het zijn dat de zoekmachine resultaten pagina er voor jouw keyword ineens heel anders uitziet. Belangrijk dus om deze pagina te checken als je nieuwe content maakt of oude wijzigt omdat je click through rate daalt. Gek genoeg is de SERP analyse voor het schrijven
Martin van Kranenburg, auteur van Schrijven voor het Brein heeft een nieuw boek uitgebracht: “ ChatGPT als tweede brein”. Omdat ik ook teksten schrijf met ChatGPT was ik benieuwd. Nou is er veel geschreven over ChatGPT en we hebben ook veel gehoord over de keerzijde van deze tool. Het copy pasten van de output levert zoals in onderstaande ChatGPT même veel frustraties op. Zelf struikel ik regelmatig over typische AI woorden zoals cruciaal en esthetisch. Ontdek de belangrijkste inzichten uit
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.