Emma Geerts

Emma Geerts

SEO & Communicatie Specialist
25-8-2022 Google,

Wat is CPM?

Cost per mille (CPM) is een berekeningsmethode voor de advertentie-inkoopprijs. Het is het bedrag dat betaald moet worden als adverteerder voor elke 1000 lezers die zijn advertentie bereikt. Deze methode wordt ook gebruikt bij radio- of tv-reclame. CPM is de meest gangbare manier om advertentiekosten in te schatten en qua factuur op te stellen.

Wat is CPM reclame?

Cost per mille, afgekort als CPM, is een methode voor het berekenen van de aankoopprijs van advertenties. Het is het bedrag dat betaald moet worden als de adverteerder elke 1000 lezers bereikt met zijn advertentie. CPM is de meest gebruikelijke manier om advertentiekosten te schatten en op het gebied van facturering.

Hoe bereken je CPM?

CPM is gebaseerd op impressies, niet op clicks. De uitgever (website eigenaar) en adverteerder bepalen een prijs per 1.000 vertoningen. Laten we zeggen dat een adverteerder een CPM van €10 bepaalt en uw website krijgt 1.000 vertoningen. De adverteerder betaalt u €10. Als een website 1.000 vertoningen krijgt en 10 mensen klikken op de advertentie, de advertentie-inkomsten is €1. Als 1.000 mensen klikken op de advertentie, de inkomsten is €10. Als u een advertentie opzet, kunt u meestal de CPM zien. Als je het niet ziet, vraag het dan aan de adverteerder.

Wat is eCPM?

eCPM is de verwachte kost per mille, of kosten per duizend vertoningen. De eCPM is het gemiddelde bedrag dat een adverteerder betaalt om een advertentie 1.000 keer te laten zien. De eCPM wordt berekend door het gemiddelde bedrag dat een adverteerder betaalt per klik te vermenigvuldigen met 1.000. Bijvoorbeeld, als een adverteerder betaalt €0,50 per klik, dan is hun eCPM zou zijn €0,50 x 1,000 = €500. De eCPM is handig bij het bepalen van hoeveel u kunt rekenen voor advertenties op uw site, of hoeveel een advertentienetwerk moet u betalen voor uw advertentieruimte.

Waarom is CPM gebruik in digitale reclame zo belangrijk?

CPM is een van de meest voorkomende manieren om advertentiewaarde te meten. De eenheid wordt het meest gebruikt voor de prijsstelling van banner advertenties (hoewel het kan worden gebruikt voor andere advertentie types ook). CPM prijsstelling wordt meestal bepaald door vraag en aanbod. Hoe meer vraag naar advertentieruimte op een site, hoe hoger de CPM-tarief. Hoe meer aanbod van advertentieruimte op een site, hoe lager de CPM-tarief. CPM tarieven voor digitale advertenties zijn meestal aanzienlijk lager dan de tarieven voor andere vormen van media zoals radio, TV of print. Dit is voor een groot deel te wijten aan het feit dat het veel moeilijker is om bij te houden hoeveel mensen daadwerkelijk zien een digitale advertentie.

Aan de slag met CPM

Er zijn verschillende uitdagingen bij het gebruik van CPM om advertentietarieven vast te stellen.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met onze SEO specialisten, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Op zoek naar gericht SEO advies? Doe dan alvast een live SEO analyse en krijg direct inzicht in hoe jouw site ervoor staat, of vraag direct een SEO audit aan

Deel

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.