Na de laatste Google updates is er veel veranderd in het algoritme. Deze veranderingen hebben waarschijnlijk betrekking op user-engagement. Pagina’s waar gebruikers meer op klikken en waarvan blijkt dat gebruikers er langer verblijven of bijvoorbeeld een formulier invullen, geven positieve signalen af aan Google.
Andersom werkt dat helaas ook zo. Pagina’s waar mensen helemaal niet op klikken, en of snel wegklikken zullen wegzakken. Heb je veel van dit soort zwakke (of zwakker geworden) pagina’s dan heeft dat een negatieve invloed op de rest van je website. Je wil dus graag weten welke pagina’s je moet aanpakken en waar je naar moet kijken.
Voor precies dat laatste heeft Daniel Foley Carter een handige methode bedacht die ik hier heb toegepast op een webshop met 11000 pagina’s. Deze methode geeft je in 1 oogopslag inzicht in pagina’s met weinig clicks of een gedaalde aantal vertoningen over een periode. Daaraan worden gelijk lage-kwaliteitsindicatoren als word count, aantal interne links en https status gekoppeld. Lees snel verder welke inzichten dit ons heeft gegeven!
Google Search Console > Uiteraard, de machinekamer van je website. We gaan kijken naar clicks en vertoningen over verschillende tijdsperioden.
Google Sheets + de plugin Search Analytics > De plugin kun je gratis downloaden in de webstore van Google. Met deze plugin zit je niet vast aan de beperkte exports van Search Console. Let op, ik heb een paar uur verspeeld omdat ik op verschillende accounts was ingelogd in Chrome en Sheets. Schijnbaar werkt de plugin dan niet…
Je favoriete crawler > Ik heb zelf Screaming Frog gebruikt.
Stap 1
Open Google Sheets en open de extensie Analytics for Sheets
Stap 2
Selecteer je website en kies voor GROUP BY > Pages
Stap 3
Click op ‘Request Data’ en je overzicht verschijnt. Noem het tabblad L16M
Stap 4
Exporteer nog zo’n overzicht, maar selecteer nu de oudste maand die je kunt kiezen. Sla dit overzicht op in een tabblad in hetzelfde bestand als stap 3 en noem het L1M.
Stap 5
Crawl je website met je crawler en exporteer ook een overzicht. Het overzicht moet de volgende kolommen bevatten: URL, HTTP Status Code, Unique internal links en Word Count.
Stap 6
Exporteer dit naar een tabblad in hetzelfde bestand als dat je andere overzichten stonden. Noem dit tabblad Full site Crawl.
Stap 7
Maak een nieuwe tab aan en noem deze Compare. Hier gaan we de data samenvoegen met de functie VLOOKUPS.
Stap 8
Kopieer Kolom A van L16M en plak deze in Kolom A van Compare. Ga naar Full Site Crawl en kopieer Kolom A (dit moeten de urls zijn). Plak deze onder de URLs van Search Console. Selecteer nu heel kolom A van Compare en ga naar het menu > gegevens > gegevens opschoning > verwijder duplicaten.
Stap 9
Stap 10
Stap 11.
Nu kunnen we de gegevens filteren.
Stap 12
Stap 13.
Bepaal nu welke URL’s belangrijk zijn voor de website, deze kun je op je to-do lijstje zetten. Ga na of het aantal interne links voor deze pagina inderdaad verschilt met andere belangrijke pagina’s. Kijk met je team of de inhoud goed is, of dat deze verbeterd moet worden. Check ook of deze pagina niet gekannibaliseerd wordt door andere pagina’s.
Staan er in je overzicht ook URL’s die niet fundamenteel belangrijk zijn voor je website, maar die wel wilt behouden? Je kunt ervoor kiezen om deze te markeren met een ‘noindex, follow’ tag. Zoekmachines nemen dan niet de moeite om ze te indexeren maar zullen wel de links volgen op de betreffende pagina’s.
Krijg je na de laatste filters een erg lange lijst aan pagina’s? Je Crawler heeft natuurlijk nog meer interessante data over je pagina’s die je hier mee kunt nemen. Zo kun je bij Stap 5 ook andere gegevens toevoegen die mogelijk iets zeggen over de kwaliteit van je pagina’s. Je kunt de meta titel, meta description en h1 automatisch laten vertonen zodat je hier ook in 1 oogopslag kunt beoordelen of deze wel passend zijn bij de zoekvraag. Verder kunnen sommige crawlers ook informatie weergeven over de snelheid van een pagina. Ook erg interessant.
Geen tijd, zin of heb je een andere reden om dit uit handen te geven? Wij kijken graag even naar je website of voeren deze methode uit op jouw pagina’s.
Neem contact op met Onder!
Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een Advanced SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van SEO cursussen voor gevorderden? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|