9+

6 Do’s en don’ts om je Engagement rate te verbeteren

Met de engagement rate in Google Analytics 4 (GA4) kun je zien hoe betrokken gebruikers zijn bij je website. Als website eigenaar wil je natuurlijk zo gedetailleerd mogelijk weten of bezoekers je teksten lezen en of ze verder geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Deze betrokkenheid wordt gemeten door zogenaamde ‘engagement events’ te tellen. 

GA4 telt een sessie met engagement als;

  • de sessie langer dan 10 seconden duurt, 
  • of als de sessie minstens 2 pagina- of schermweergaven heeft
  • of als de sessie een conversie gebeurtenis bevat 

Conversie gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld: het klikken op links en knoppen, het invullen van formulieren of het bekijken van video’s. 

De engagement rate is dan het percentage betrokken sessies van het totale aantal sessies. Als je website waardevolle en relevante inhoud biedt, zullen bezoekers waarschijnlijk langer blijven en meer interactie hebben, wat resulteert in een hogere engagement rate.

Is het verstandig om te sturen op de Engagement rate?

Kort gezegd is het antwoord ja, het is verstandig om te sturen op de Engagement rate, maar staar je er niet blind op. Een hoge engagement rate kan aangeven dat bezoekers de inhoud waarderen en ermee interageren. Echter, het is slechts één van de vele metrics die de prestaties van een website meten. Het is belangrijk om het in context te zien met andere gegevens zoals gemiddelde sessieduur en conversieratio. Door te sturen op de Engagement rate, kun je wel inzicht krijgen in welke delen van je website het meest effectief zijn en waar verbeteringen nodig zijn.

Is de Engagement rate een ranking factor?

Google zelf heeft natuurlijk niet expliciet bevestigd dat de engagement rate een directe ranking factor is. Sterker nog, John Mueller van Google ontkent het met klem. Mueller is echter wel kampioen ranking-factor-ontkennen en veel SEO-experts trekken deze ontkenning in twijfel. Er zijn onderzoeken die zeggen dat engagement direct of indirect een rol speelt in hoe Google pagina’s rangschikt. 

Ik denk dat voor Google een hoge engagement rate op zijn minst een indicatie is voor waardevolle en relevante inhoud. Iets waar Google in de laatste updates op aanstuurt. Bovendien kan een hogere betrokkenheid leiden tot andere positieve signalen, zoals backlinks en social shares, die toch wel onder de bekende ranking factoren worden geschaard.

Wat is een goede Engagement rate?

Een ‘goede’ engagement rate kan variëren afhankelijk van de sector, het type website en het publiek. Over het algemeen wordt een engagement rate van meer dan 15% als goed beschouwd voor de meeste websites. Echter, voor websites zoals nieuwsportalen of blogs kan dit percentage hoger zijn vanwege de aard van de inhoud. Het kan heel waardevol zijn om je engagement rate te vergelijken met branchegemiddelden als je die kan achterhalen en je eigen historische gegevens om een beter inzicht te krijgen.

Daarnaast kun je verwachten dat Engagement rates verschillen per pagina. Zo zou je gemiddeld hogere engagement rates moeten zien op een Homepage. Hier moeten mensen doorklikken om bij producten, diensten of contactpagina’s te komen. Dit geldt ook voor een langer blogartikel, waar mensen moeten scrollen. Tenslotte op een winkelwagenpagina zou men moeten doorklikken naar de betaalpagina. Wellicht dat je lagere engagement rates lager liggen op kortere kennisbank artikelen, 404 pagina’s of privacy voorwaarden pagina’s.

visual ga4 engagement rate

Hier zijn de 6 Do’s en Don’ts

1. Kwalitatieve content 

DO: Zorg voor waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Evalueer of je ook daadwerkelijk Helpful content hebt geschreven, dit kun je ook met ChatGPT. Wij schreven eerder een blog over het evalueren van helpful content met ChatGPT.

DON’T: Plaats geen generieke inhoud die overal op het internet te vinden is. Zorg ervoor dat jouw inhoud uniek, origineel en specifiek voor jouw doelgroep is. 

2. Gebruiksvriendelijk ontwerp

DO: Zorg voor een intuïtieve en mobielvriendelijke website. Draag je bezoeker als het ware in een ligbedje met Kozeliving warmte kussen naar de converterende elementen. 

DON’T: Overlaad je website niet met te veel elementen die de gebruikerservaring kunnen verstoren. Denk hierbij aan pop-ups, advertenties of slecht gepositioneerde chat mogelijkheden. 

3. Interactieve elementen: 

DO: Voeg elementen zoals video’s, quizzen en polls toe om gebruikers aan te moedigen actief deel te nemen aan je website en content.

DON’T: Voeg geen elementen toe die niet het doel ondersteunen van je pagina. Deze leiden de bezoeker af van de conversie. 

4. Duidelijke Call-to-Actions: 

DO: Moedig bezoekers aan om actie te ondernemen, zoals inschrijven voor een nieuwsbrief, of een product kopen. Gebruik daarbij direct en overtuigend taalgebruik en zorg ervoor dat de CTA past bij de inhoud van de pagina. Spendeer aandacht aan hoe je CTA knop eruit ziet: gebruik contrasterende kleuren en laat de knop eruit zien als een knop.  

DON’T: Ga er niet vanuit dat de bezoeker vanzelf wel klikt. Algemene Call-to-Actions zoals “Klik hier” werken over het algemeen minder goed. 

5. Snelheid

DO: Een abc’tje, maar het snel laden van pagina’s voorkomt dat mensen afhaken en verder kijken. Zorg ervoor dat je dit geregeld test op de Core Web Vitals, zeker na grotere updates van je website. Je kunt je snelheid testen met PageSpeed Insights.

DON’T: Het kan verleidelijk zijn om zwaardere plugins te gebruiken die je misschien veel werk besparen aan de achterkant van je website. Ook CSS en afbeeldingen kunnen erg zwaar wegen. Ook hier is het een goede gewoonte om bij elke nieuwe plugin de snelheid van de website te testen. 

6: Testen en feedback loops

DO: Als je voldoende traffic genereert is het een goede gewoonte om veranderingen aan je website te A/B testen. In principe kun je alle wijzigingen testen ten opzichte van de huidige situatie. Van een simpele kleuraanpassing tot aan het voorschotelen van een heel ander menu. Kijk wat de aanpassing doet met de Engagement rate. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook ons blog over A/B testen.  

DON’T: Content is in principe nooit af. Vergeet daarom niet regelmatig feedback van je gebruikers, je collega’s of andere experts in het vakgebied te vragen en maak op basis daarvan verbeteringen. 

Verbeter nu jouw Engagement rate!

Wil je zelf advies hebben over jouw engagement rate of hoe je dit specifiek voor jouw website kunt verbeteren? Zet dan nu de eerste stap naar een betere website voor je bezoekers en voor Google en neem contact op!     

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.