SEO traject voor Matrasfactory

Het maken van een matras is een ambacht

Kwalitatieve matrassen. Dat is waar het om draait bij Matrasfactory. Het bedrijf uit Heerenveen maakt allerlei matrassen voor zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt, in eigen fabriek. Het onderscheidend vermogen zit natuurlijk in het ambacht zelf, maar ook in de vele mogelijkheden voor maatwerk. Matrassen zijn verkrijgbaar in praktisch elke afmeting. Dit is ook één van de redenen dat Matrasfactory een populair merk is als het gaat om boot-, camper- en caravanmatrassen.

Martijn Hoving

Martijn Hoving

Oprichter & SEO Specialist

Startpunt

In het voorjaar van 2021 klopte Matrasfactory bij ons aan voor het structureren van de SEO aanpak. Een mooie uitdaging in een concurrerende markt! Qua zoektermen zagen we veel potentie in de hele customer journey richting aankoop van een matras. Een matras is niet echt een impulsaankoop. In tegendeel, we zien dat de gemiddelde aankoop of offerteaanvraag vaak pas na 12 dagen gedaan wordt.

Matrasfactory.nl draait (met nog een aantal domeinen) op een Magento2 multistore setup.

SEO startpunt

In de 1e maand zijn we begonnen met een plan van aanpak voor de rest van het jaar. We hebben een uitgebreide zoektermanalyse uitgevoerd, technische verbeterpunten geanalyseerd, een contentplan gemaakt en een linkanalyse uitgevoerd voor Matrasfactory en concurrenten. 

Opvallendheden die uit de analyse kwamen:

  • Groot aantal niet-geïndexeerde URLs die wel gecrawld werden
  • Grote mate van duplicate content tussen pagina’s
  • Gebrek aan canonical tags op een flink deel van de pagina’s
  • Performance issues
  • Gebrek aan structured data
  • Veel informerende content
  • Overoptimalisatie

We zijn vervolgens samen met Matrasfactory de verbeterpunten gaan doorvoeren en het contentplan gaan uitvoeren.

Intentie en categorie

Uit de zoektermanalyse bleek dat er veel vraag is naar specifieke type matrassen, zoals koudschuim matrassen, traagschuim matrassen en latex matrassen. Dit waren ook de categorieën waar we in eerste instantie de meeste winst op konden behalen. Vanuit de positionering van Matrasfactory waren dit ook zeker zoektermen waar de potentiële klant naar zoekt in Google.

We hadden echter één flinke uitdaging: het was voornamelijk de kennisbank van Matrasfactory die op allerlei ‘categorie’ zoektermen naar voren kwam. Een artikel over de voordelen van koudschuim matrassen was bijvoorbeeld de best rankende pagina op de zoekterm ‘koudschuim matras’, ergens onder in de top 10 in Google. Terwijl er uiteraard gewoon een commerciële pagina aanwezig is.

Landingspagina’s en intentie: de switch

Intentie in de zoekresultaten is de afgelopen jaren belangrijker geworden. Steeds vaker passen we pagina’s aan aan de intentie die we op een bepaalde zoekterm zien in de top 10 in Google. In dit geval zagen we voornamelijk pagina’s met een informatie intentie ranken op de categorie. Daar vonden we zelf het volgende van:

  • Een groot deel van de zoekers op koudschuim matras, traagschuim matras e.d. zullen goed weten wat ze willen en in de markt zijn voor een matras
  • De top 10 in Google liet een combinatie van ‘kopen’ en informatie zien

Het doel was dus om op dit soort zoektermen een categoriepagina te laten ranken, uiteraard het liefst zo hoog mogelijk.

We hebben hier in eerste instantie de volgende tactiek voor gehanteerd:

  • De content van de rankende informatiepagina hebben we deels verhuisd naar de commerciële pagina en hier en daar herschreven
  • Vervolgens hebben we een canonical tag ingesteld van de infopagina naar de commerciële pagina. Op het moment dat dit niet het gewenste effect zou hebben, zou er een 301 redirect van infopagina naar commerciële pagina volgen

Uiteindelijk is het een redirect geworden die ons het succes heeft gebracht waar we naar op zoek waren:

De zoekterm ‘koudschuim matras’

Het was duidelijk dat dit een tactiek was die z’n vruchten afwierp, waardoor we dit voor de andere zoektermen met een deels commerciële intentie op dezelfde manier aangepakt hebben. Waarom met een informatiepagina ranken als de intentie ook aansluit bij één van de commerciële pagina’s?

Klaar zijn voor het seizoen

Je zou het op voorhand niet zeggen, maar een matras is ook een seizoensproduct. De veroorzakers hiervan zijn boot-, caravan en campereigenaren. Op het moment dat de eerste voorjaarszon weer tevoorschijn komt, gaat het bij deze mensen namelijk weer kriebelen. De caravans, campers en boten worden uit de stallingen gehaald. En dan komt men erachter dat de matras eigenlijk aan vervanging toe is. Gelukkig maakt Matrasfactory matrassen op maat! We zien dan vooral in deze periode een flinke toename in het aantal offerteaanvragen.

Vanuit het SEO perspectief is het van belang om klaar te zijn voor dit seizoen. Op het vlak van bootmatrassen hebben we dat gelukkig al weer aardig op de rit:

Haal die boten maar uit de stalling!

Ambacht + ambacht

Wij zien SEO en conversie als een ambacht en dat maakt de samenwerking met Matrasfactory ook zo mooi. Want het maken van een matras is ook een ambacht. Het team in Heerenveen is enthousiast, nuchter en niet te bang om de nek uit te steken met het oog op positionering in de toekomst. Op naar een nog betere zichtbaarheid!

Matrasfactory

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Geen review afbeelding

Marten Stellingwerf

Webmaster

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.