Digital PR rond mantelzorgwoningen Goed Verblijven

Hoe kom je effectief aan de meest kwalitatieve links?

Goed Verblijven en Onder go way back! In de zomer van 2022 was er een neerwaartse spiraal qua organische zichtbaarheid. We zijn vervolgens de samenwerking aangegaan, hebben samen inmiddels twee migraties overleefd en een flinke invloed mogen hebben op posities, marktaandeel en de stroom aan leads. Het cluster ‘mantelzorgwoningen’ kon nog wel een boost gebruiken qua autoriteit. Een digital PR campagne was de oplossing.

Jan Willem Harmsen

Jan Willem Harmsen

Content specialist

In één oogopslag

Uitdaging

  • Kwalitatieve links verkrijgen binnen het cluster ‘mantelzorgwoning’
  • De posities en het aantal klikken binnen het cluster ‘mantelzorgwoning’ vergroten

Resultaten

  • Meer dan 20 plaatsingen op domeinen van hoge kwaliteit
  • Een flinke verbetering in gemiddelde positie van zoektermen binnen dit cluster
  • Een bijna verdubbeling van het organisch verkeer binnen dit cluster alleen


Startpunt

We hadden samen met Goed Verblijven de stijgende lijn qua organische zichtbaarheid goed te pakken. Goede posities op ’tuinkantoor’, ‘houten aanbouw’ en ‘gastenverblijf tuin’ waren vrij vlot na de (1e) migratie weer terug gewonnen. Alleen op het cluster ‘mantelzorgwoning’ viel de beweging die we graag wilden zien tegen.

We kwamen tot de conclusie dat we op technisch SEO vlak en qua content strategie op de website zelf best ver waren. Maar dat alleen nog autoriteit ontbrak, in de vorm van echt kwalitatieve links. Tijd om daar verandering in te brengen!

Het onderwerp ‘mantelzorgwoning’ moest zich wel lenen voor een goede digital PR campagne, ook omdat we wisten dat mantelzorg een hot topic is in Nederland. En ook omdat er regionaal grote verschillen zijn op dit vlak.

Startpunt: de ideeënfase

Deze fase bestond eigenlijk uit twee losse fases:

  • Een voorbereidende brainstorm rond dit topic met onze assistent ChatGPT om tot een lijst met ideeën te komen rond het hele thema mantelzorg. We gebruikten hiervoor ‘Diepgaand onderzoeken’
  • Deze brainstorm vormde de input voor de volgende brainstorm met het team van Goed Verblijven, waarbij we eerst tot een lijst met ideeën kwamen met elkaar en vervolgens bepaalden wat haalbaar ging zijn en de beste impact/effort score zou hebben

Het uiteindelijke onderwerp: het mantelzorgcompliment

Het mantelzorgcompliment is een jaarlijkse waardering voor mantelzorgers. Ongeveer 5 miljoen mensen van 16 jaar of ouder geven mantelzorg in Nederland. Het mantelzorgcompliment is een hard onder de riem, bedankje of complimentje voor deze mensen uit hun omgeving. Elke gemeente heeft dit echter op een andere manier geregeld.

We kozen voor dit onderwerp om de volgende redenen:

  • De hoogte en de vorm van het mantelzorgcompliment verschilde behoorlijk per gemeente
  • De data was makkelijk te verzamelen, omdat veel data aanwezig was op gemeentelijke websites
  • Het onderzoek was nog niet eerder uitgevoerd
  • De focus op gemeenten en daardoor ‘lokaal’ maakte het onderzoek interessant voor lokale media (en dat zijn er nogal wat)

De aanpak

Deze digital PR campagne was een mooie samenwerking tussen Jan Willem (team Sassenpoort) en team Goed Verblijven. Jan Willem had de strategische lead en Goed Verblijven een uitvoerende rol. De uitvoering van deze campagne was dus een samenwerking waarin beide partijen hun kracht konden inzetten.

Een goede digital PR campagne leunt op uniforme data. En met behulp van ChatGPT konden we zeer efficiënt werken aan dataverzameling en data uniformiteit. Uiteindelijk betekende dit een uitgebreid databestand waarin alle gemeenten en de uitkeringen (complimenten) opgenomen waren.

De boodschap en landingspagina

Vervolgens waren we in staat om op basis van deze data tot een goede landingspagina te komen waarin de verschillen per gemeente werden uitgelicht en hebben we een persbericht gemaakt met dezelfde boodschap, maar dan voor de media. Ook hier was de rol van ChatGPT natuurlijk niet te onderschatten.

Op de landingspagina (en dus niet in het persbericht) stond ook een overzichtelijke visual waarop je snel kon zien hoe het in jouw gemeente geregeld is:

Perslijst

We hebben gericht relevante media benaderd via een zorgvuldig opgebouwde perslijst, die bij Onder tot onze beschikking hebben. De eerste stap bestond uit het selecteren van de juiste perscontacten. Vervolgens hebben we alle onderdelen van de campagne gecheckt, test mails gestuurd en vervolgens de hele perslijst in losse batches gemaild.

Doelstellingen en resultaten

We hadden drie vooraf opgestelde doelen:

  1. Brand exposure > Goed Verblijven als merk bekender maken
  2. Links > middels Digital PR lokale relevante links verkrijgen, waarvoor je normaliter duizenden euro’s aan linkbudget zou moeten spenderen
  3. Beter ranken > op zoektermen rond ‘mantelzorgwoning

Brand exposure

We zagen met name vlak na de campagne een uplift in het aantal branded zoekopdrachten en in de maanden erna een blijvend effect:

Links

Het resultaat van de digital PR campagne qua links en autoriteit zag er goed uit:

  • Meer dan 20 losse backlinks van lokale media (= hoge betrouwbaarheid en hoge linkwaarde)
  • Een domain rating (Ahrefs) van 20 voor de campagne, 42 net na de campagne en uiteindelijk een stabiele domain rating van 30

Beter ranken rond ‘mantelzorgwoning’

Het cluster ‘mantelzorgwoning’ is niet het enige cluster voor Goed Verblijven, maar wel een belangrijk onderdeel voor de stroom aan nieuwe leads. De digital PR campagne heeft z’n vruchten afgeworpen:

  • Binnen dit cluster zagen we het organisch verkeer zo’n beetje verdubbelen als we het vergelijken met dezelfde periode vorig jaar
  • De gemiddelde positie is ook sterk verbeterd

Digital PR dienstverlening

Deze campagne heeft een goed effect op de organische zichtbaarheid van zoektermen rond ‘mantelzorgwoning’. Voor nog meer effect zou het goed zijn om de komende tijd nog een aantal van dit soort campagnes uit te rollen.

Twee bijkomende effecten van deze digital PR campagne die we sinds enkele weken ook hebben kunnen zien zijn:

  • De prominente positie van Goed Verblijven in AI overviews rond allerlei ‘mantelzorgwoning’ zoekopdrachten
  • Het toenemende verkeer uit ChatGPT en Perplexity rond deze landingspagina’s

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.