Goed Verblijven en Onder go way back! In de zomer van 2022 was er een neerwaartse spiraal qua organische zichtbaarheid. We zijn vervolgens de samenwerking aangegaan, hebben samen inmiddels twee migraties overleefd en een flinke invloed mogen hebben op posities, marktaandeel en de stroom aan leads. Het cluster ‘mantelzorgwoningen’ kon nog wel een boost gebruiken qua autoriteit. Een digital PR campagne was de oplossing.
We hadden samen met Goed Verblijven de stijgende lijn qua organische zichtbaarheid goed te pakken. Goede posities op ’tuinkantoor’, ‘houten aanbouw’ en ‘gastenverblijf tuin’ waren vrij vlot na de (1e) migratie weer terug gewonnen. Alleen op het cluster ‘mantelzorgwoning’ viel de beweging die we graag wilden zien tegen.
We kwamen tot de conclusie dat we op technisch SEO vlak en qua content strategie op de website zelf best ver waren. Maar dat alleen nog autoriteit ontbrak, in de vorm van echt kwalitatieve links. Tijd om daar verandering in te brengen!
Het onderwerp ‘mantelzorgwoning’ moest zich wel lenen voor een goede digital PR campagne, ook omdat we wisten dat mantelzorg een hot topic is in Nederland. En ook omdat er regionaal grote verschillen zijn op dit vlak.
Deze fase bestond eigenlijk uit twee losse fases:
Het mantelzorgcompliment is een jaarlijkse waardering voor mantelzorgers. Ongeveer 5 miljoen mensen van 16 jaar of ouder geven mantelzorg in Nederland. Het mantelzorgcompliment is een hard onder de riem, bedankje of complimentje voor deze mensen uit hun omgeving. Elke gemeente heeft dit echter op een andere manier geregeld.
We kozen voor dit onderwerp om de volgende redenen:
Deze digital PR campagne was een mooie samenwerking tussen Jan Willem (team Sassenpoort) en team Goed Verblijven. Jan Willem had de strategische lead en Goed Verblijven een uitvoerende rol. De uitvoering van deze campagne was dus een samenwerking waarin beide partijen hun kracht konden inzetten.
Een goede digital PR campagne leunt op uniforme data. En met behulp van ChatGPT konden we zeer efficiënt werken aan dataverzameling en data uniformiteit. Uiteindelijk betekende dit een uitgebreid databestand waarin alle gemeenten en de uitkeringen (complimenten) opgenomen waren.
Vervolgens waren we in staat om op basis van deze data tot een goede landingspagina te komen waarin de verschillen per gemeente werden uitgelicht en hebben we een persbericht gemaakt met dezelfde boodschap, maar dan voor de media. Ook hier was de rol van ChatGPT natuurlijk niet te onderschatten.
Op de landingspagina (en dus niet in het persbericht) stond ook een overzichtelijke visual waarop je snel kon zien hoe het in jouw gemeente geregeld is:
We hebben gericht relevante media benaderd via een zorgvuldig opgebouwde perslijst, die bij Onder tot onze beschikking hebben. De eerste stap bestond uit het selecteren van de juiste perscontacten. Vervolgens hebben we alle onderdelen van de campagne gecheckt, test mails gestuurd en vervolgens de hele perslijst in losse batches gemaild.
We hadden drie vooraf opgestelde doelen:
We zagen met name vlak na de campagne een uplift in het aantal branded zoekopdrachten en in de maanden erna een blijvend effect:
Het resultaat van de digital PR campagne qua links en autoriteit zag er goed uit:
Het cluster ‘mantelzorgwoning’ is niet het enige cluster voor Goed Verblijven, maar wel een belangrijk onderdeel voor de stroom aan nieuwe leads. De digital PR campagne heeft z’n vruchten afgeworpen:
Deze campagne heeft een goed effect op de organische zichtbaarheid van zoektermen rond ‘mantelzorgwoning’. Voor nog meer effect zou het goed zijn om de komende tijd nog een aantal van dit soort campagnes uit te rollen.
Twee bijkomende effecten van deze digital PR campagne die we sinds enkele weken ook hebben kunnen zien zijn:
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?