Kitcentrum is in 2010 begonnen met het aanbieden van professionele afdichtingsproducten via een webshop. Sindsdien is het flink gegroeid en nog steeds groeiende. Kitcentrum richt zich op de professionele eindverwerker zoals de kitverwerker in de bouw, glaszetter en schilder, maar ook steeds vaker op de thuisklusser. Die laatste markt heeft tijdens de pandemie natuurlijk een flinke boost gekregen.
Kitcentrum klopte begin 2021 bij ons aan met de vraag of we structuur aan konden brengen in de SEO aanpak. Een mooie uitdaging!
Niet elke markt of zoekterm heeft per definitie een gigantische bak inkomende links nodig. Dat is een utopie. Een SEO strategie zonder linkbuilding is dus zeker mogelijk. Kitcentrum concurreert met autoritaire partijen in Google, maar door relevantie (een website die in z’n geheel over kit en lijmen gaat), een goede SEO strategie en hard werken komen we bovendrijven!
Voor de hele matige klusser die ik zelf helaas ben, zijn er maar weinig soorten kit en lijm voor te stellen. Maar niets is minder waar, want er bestaan nogal veel verschillende soorten kit en lijm. In een uitgebreide zoektermanalyse hebben we alle productgroepen die op de plank liggen bij Kitcentrum tegen de loep gehouden. En dat leverde een flinke lijst op en daardoor ook flink wat potentie:
Kortom: een snoepwinkel voor de SEO specialist.
Een lijst met zoektermen en bijbehorende pagina’s is leuk, maar uiteindelijk gaat het er om dat we het marktaandeel van de zoektermen en zo het aantal sessies uit SEO (en daarbij de omzet) vergroten. En daar is een plan voor nodig. In de eerste maand hebben we aan de hand van analyses dit plan gemaakt.
De fit tussen de zoektermen en de daadwerkelijke categorie- en productstructuur van Kitcentrum was en is nogal groot. Ongeveer 70% van de totale set zoektermen konden we koppelen aan een koopintentie (transactioneel). De overige zoektermen zijn voornamelijk informationeel. Denk bijvoorbeeld aan ‘siliconenkit verwijderen’ en ‘hoe lang moet kit drogen’.
Vanuit de SEO gedachte was het dus vooral een kwestie van het vergroten van de relevantie van de categorie- en productstructuur. En natuurlijk zorgen dat er geen issues plaatsvinden in het crawlen en indexeren van deze structuur.
Een uitgebreide technische check moest voldoende munitie geven om het crawlen en indexeren te bevorderen. We zien deze twee aspecten nog steeds veel misgaan bij websites helaas. Maar niet bij Kitcentrum, want daar was al een solide technische basis aanwezig. Kitcentrum draait op een custom platform, waarbij erg goed is nagedacht over architectuur en een eCommerce structuur (zowel letterlijk als figuurlijk).
We konden uiteindelijk nog wel een flink aantal technische verbeterpunten in kaart brengen en samen met de webbouwer oplossen. Enkele voorbeelden:
De grootste technische verbetering was het aanpassen van de URL-structuur. We hebben deze wijziging in overleg pas net na de zomer gedaan, omdat er anders teveel risico was m.b.t. seizoen. Elke categorie- en product-URL is op dat moment verhuisd, waar Google toch altijd even aan moet wennen. Dat ziet er in Search Console op de zoekterm ‘siliconenkit’ als volgt uit:
Je ziet na migratie toch een duidelijke dip in positie. We zijn 1,5 maand na dato pas weer op de juiste positie terug. Wat ons betreft toch het risico waard, want de URLs zijn toch een stukje cleaner!
Hoe hebben we er nou voor gezorgd dat een zoekterm als siliconenkit (die hierboven genoemd wordt) zo’n goede positie heeft? Wat ons betreft zit dat in één groot verbeterpunt: relevantie.
Samen met het team van Kitcentrum hebben we:
Momenteel werken we aan verdere optimalisatie van bovenstaande onderdelen. Er zijn nogal wat producten en productgroepen namelijk.
Het resultaat mag er zijn. Na 3 maanden hadden we op de grootste categorieën al het resultaat dat we eigenlijk na 6 maanden pas hadden voorzien. Kitcentrum concurreert nu serieus met de grotere bouwmarkten en outrankt deze spelers nogal vaak. Op het migratiedipje van eind augustus na kunnen we ook een mooie groei overleggen in het organische verkeer:
Wij vergelijken het liefst jaar op jaar, maar dat is door het klusgedrag in de pandemie lastig gebleken. Bovenstaande grafiek bevat overigens geen seizoensmatigheid.
Qua geschat verkeer / organisch verkeer zijn we inmiddels bijna 100% gegroeid ten opzichte van april 2021!
Één van onze kernwaarden is samenwerking: we geloven alleen in een optimaal SEO resultaat als we SEO-kennis, productkennis en development-kennis samenbrengen. In de samenwerking met Kitcentrum komt dit ook goed naar voren. We hebben maandelijks een overleg met de eCommerce managers en technische man. In dit overleg bespreken we wat er goed gewerkt heeft de afgelopen maand en wat we de komende maand gaan doen. Op deze manier ontstaat er een continue stroom van SEO verbeteringen die het marktaandeel omhoog drukken. Een bijkomend voordeel is dat de SEO kennis binnen Kitcentrum hierdoor ook sterk toeneemt. En dat we bij Onder sinds deze samenwerking ook kunnen kitten (de badkamer is blij)!
Wij zijn blij met de samenwerking.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|