30% meer organisch verkeer voor Hogeschool Windesheim

In een pilotproject doken we met hogeschool Windesheim in de technische SEO en contentstrategie voor hun technische opleidingen. Het doel was om het SEO-projectteam (en development team) aan de juiste knoppen te laten draaien. En dat is gelukt!

Jeroen Driehuis

Jeroen Driehuis

Technisch SEO & CRO specialist

In één oogopslag

Uitdaging

  • Verbetering posities op specifieke zoektermen binnen technische opleidingen
  • Geen directe correlatie tussen SEO inspanningen en rankings

Resultaten

  • 30% stijging in organische traffic vs. vorig jaar (maart t/m juli 2025 vs. vorig jaar)
  • 63% stijging in organische conversie vs. vorig jaar
  • 32% stijging in organische klikken (Search Console)


Startpunt

Het corporate marketing team van Windesheim klopte in september 2024 bij ons aan. Er was al een redelijk vol technische SEO-backlog en in de afgelopen maanden was er veel energie gestopt in de structuur en inhoud van opleidingspagina’s. 

We kwamen overeen om een SEO pilot op te starten, waarin we focusten op: 

  • Specifieke technische SEO verbeteringen, platform breed
  • Het verder verbeteren van alle pagina’s in en rond het cluster technische opleidingen, in zowel lay-out, structuur, On-page SEO en inhoud. Dus een duidelijke scope qua opleidingen

SEO strategie / SEO audit

Een SEO audit heeft ergens in de afgelopen jaren een wat negatief sentiment gekregen, omdat er het idee leeft dat een audit enkel en alleen een opsomming is van wat losse SEO verbeterpunten. Zonder prio. Zonder inschattingen. Maar dat is natuurlijk niet het geval. 

Een SEO audit staat bij Onder gelijk aan een SEO strategie. We hebben in dit geval bijvoorbeeld twee vraagstukken, opgeschreven vanuit team Windesheim: 

  • We hebben technische SEO capaciteit, maar winnen graag advies in waar we het beste onze pijlen op kunnen richten en in welke volgorde
    • Het vraagstuk: zo efficiënt mogelijk dev. capaciteit inzetten en de juiste technische SEO verbeterpunten briefen om zoveel mogelijk effect te hebben
  • We willen advies bij het verder verbeteren van posities van specifiek de technische opleidingen
    • Het vraagstuk: analyseren hoe de technische opleidingen beter ranken (in de breedte) 

Dit was voor zowel ons als team Windesheim een pilot project, zodat we zowel resultaat als samenwerking daarna goed konden evalueren. Wij bewijzen ons graag!

Inhoud van de audit/strategie

De analyse en strategie bestond grofweg uit 4 stappen:

  • Clusteranalyse technische opleidingen (hoe ziet de zoekvraag er uit, wat is belangrijk voor studenten, wat zijn veelgestelde vragen, etc.)
  • Nulmeting vs. concurrentie
  • Technische SEO analyse + briefing
  • Content analyse + briefing

Technische SEO analyse

Windesheim.nl is een vrij compacte website met veel verkeer. Qua technische SEO en crawling/indexing ligt onze focus dan ook vooral op de technische setup. Denk daarbij aan verbeteringen in:

  • Robots.txt aanpassingen zodat bepaalde filterpagina’s wel gecrawld worden
  • Canonicals en paginering oplossen
  • Directe interne linkstructuur verbeteringen
  • Canonical issues oplossen
  • Structured data toevoegen in het template

Het achterliggende doel wat we met deze technische SEO verbeterpunten hadden was niet alleen de efficiëntie van de inhouse developers van Windesheim, maar vooral om een bepaalde set pagina’s op Windesheim.nl heel belangrijk te maken, zodat Google ziet dat het menens is. Je kunt crawlbudget daar qua signalen best goed op focussen en dat is gelukt.

Content & opleidingen

Opleidingspagina’s zijn qua inhoud best ingewikkeld:

  • Je richt je vaak op meerdere doelgroepen: studenten, ouders, het werkveld, docenten. Deze doelgroepen verschillen niet alleen qua intentie of informatiebehoefte, maar ook nog eens qua leeftijd
  • Er zijn veel verschillende typen informatie die je überhaupt op zo’n pagina kwijt kunt. Denk aan het curriculum, ervaringen van studenten, open dag informatie, etc.
  • Tekst is niet de enige contentvorm voor ‘opleidingen in de breedste zin van het woord’. Video doet het over het algemeen ook erg goed op dit soort pagina’s

Qua vergelijking met concurrenten zijn deze pagina’s wel overzichtelijk: we weten exact welke opleidingen vergelijkbaar zijn en in welke steden / op welke instellingen de opleiding ook voor komt. Daarnaast zijn er door (met name) ChatGPT veel van dit soort opleidingen met elkaar te vergelijken. 

We hebben alle elementen die je hierboven ziet met elkaar vergeleken en geanalyseerd, zodat we team Windesheim een concreet verbeterplan voor de technische opleidingspagina’s konden geven. 

De belangrijkste verbeterpunten:

  • Maximaal inzetten op interne linking en zo de opleidingspagina’s sterker maken
  • Het verrijken van de opleidingspagina’s
  • Het verrijken van de interessegebied pagina’s

Implementatie en resultaat

We hebben de SEO strategie uit de pilot gepresenteerd aan team Windesheim. Vervolgens hebben we:

  • Technische verbeterpunten gecheckt en bijgestuurd 
  • Implementatie van het content advies gemonitord met name rondom de interne linking 
  • Content advies waar mogelijk aangescherpt en besproken met de betrokkenen

We zagen langzaamaan mooie resultaten met veel stijgende posities.

  • De technische opleidingen: + 32% organische traffic vs. vorig jaar
  • De andere opleidingen: +8.5% organische traffic vs. vorig jaar

Dit toonde aan dat de pilot zeker geslaagd is en bovenal de implementatie vanuit team Windesheim ook echt uitstekend!

Overall groeide het organisch verkeer met +30%:

Hoe nu verder?

Dit zijn mooie resultaten die geen druppel op een gloeiende plaat zijn, maar Windesheim ook echt helpen in nieuwe aanmeldingen van studenten binnen de technische opleidingen. Dit ging natuurlijk om een pilot project, maar uiteindelijk leidde dit tot een grotere samenwerking tussen Windesheim en Onder.

Ben jij benieuwd of wij ook wat voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.